haldokló márkák

Autómárkák, amelyek valószínűleg nem érik meg a 2030-as évet

2024.10.28.

A rossz eladások és a pénzhiány miatt ezektől a márkáktól lehet, hogy hamar el kell búcsúznunk.

Rengeteg autómárka kapható a piacon, vannak, amelyek kifejezetten sikeresek és vannak olyanok is, amelyek rengeteg problémával küszködnek. Aztán ott van a Fisher, amely nemrég jelentett csődöt. Ez bármelyik gyártóval megtörténhet, ha rosszul számít, de van olyan eset is, amikor előre lehet látni a bajt. Rossz eladások, csökkenő kereslet, kevés pénzügyi forrás, a sort lehetne folytatni.

Kifejezetten sajnáltam, amikor a Saab úgy döntött, befejezi az autógyártást, de teljesen érthető volt a lépés és a cég azóta szárnyal a repüléstechnikában. Hasonlóan éreztem az Oldsmobile-lal kapcsolatban, ami még akkor szűnt meg, amikor én még a létezéséről sem tudtam. Elgondolkoztam, melyik márka lehet a következő, amitől búcsút intünk és a piacot látva, rengeteg a lehetőség. Lássunk ebből hármat!

3. Chrysler

A Stellantis egyik nagy neve a Chrysler, amely a Chrysler-Fiat Csoport egyik zászlóshajójaként egyesült a PSA Csoporttal 2021-ben. Egy egyesülés sosem jelent jót, mivel azt igyekszik rejtegetni, hogy a feleknek nem sok pénzük van, ezért van szükségük egy társra. A Chrysler esetében ez a rejtegetés nem működik, ugyanis a márkának egyetlen modellje kapható jelenleg, a Pacifica egyterű családi autó, a közönségkedvenc 300-as szedán gyárátását nemrég fejezték be.

Azonban a cég megpróbálja feléleszteni haldokló márkáját, a Voyager visszahozásával, azaz a lineupban nem egy, hanem két minivan szerepel majd. Igaz, hogy a szegmensben ezzel élen halad, mivel alig akad vetélytársa ebben a lassan eltűnő kategóriában – az Államokban a Ford Transit minivan lehet még esélyes, itthon pedig a szintén Stellantis Peugeot és Citroën modellek. A nagyobb kérdés inkább az, meddig tartja a Stellantis életben a Chryslert, hiszen két modell nem feltétlenül elegendő a profithoz.

Visszatér a Voyager, így már két modell közül választhatnak a Chrysler-vásárlók. (Forrás: Chrysler)

2. Jaguar

A brit luxusmárka legalább akkor tradícióval rendelkezik hazájában, mint a Chrysler a sajátjában, azonban mostanra nem sok emberrel találkozni, aki a Jaguar megszállottja lenne. Kivétel talán édesapám, aki lassan húsz éve vásárolja a márka modelljeit, így az ő révén rengeteg ilyen embert ismerek, de nagy általánosságban nem a Jaguar az, amit a vevőpiac keres.

A brit márka nagyobb változásokon megy át jelenleg. A fő céljuk, hogy pár éven belül csak EV-k szerepeljenek a palettán és az, hogy mind árban, mind eladásokban utolérjék a rivális Bentley-t. Ehhez egy új koncepcióautót is bemutatnak majd. Viszont a változás háztáji seprést is megkíván. Az F-Pace SUV-n kívül a Jaguar minden modelljét kukázni akarja, ami hihetetlenül radikális stratégia, de a cég szerint majd a vásárlók szava dönti el, megérte a lépés, vagy sem.

Az F-Pace az egyetlen modell, amit a Jaguar megtart a palettán. (Forrás: Jaguar)

1. Mitsubishi

A japán JDM-ek egyik legikonikusabb márkája rosszul öregedett az elmúlt harminc évben. A Lancer EVO rallyautó gyerekkorom egyik nagy álma volt, most meg azt sem tudom, árulnak-e még itthon új Mitsubishit. (Persze, hogy árulnak, hat különböző modellből választhatunk, amelyeknek fele átmatricázott Renault.) Új modelljük az Outlander PHEV meghajtással, amely egy nagyméretű SUV, ezenkívül az Eclipse Crossból és a Space Starból láttam a legtöbbet az utakon, az ASX és a Colt talán csak amiatt nem tűnt fel, mert Renault-nak hittem őket.

Mindenesetre nem tűnik úgy, hogy a márka képes sokáig állva maradni a saját lábán, ezért része a Nissan-Mitsubishi-Renault hármasnak, illetve 34 százaléka a Nissan tulajdonában van. Amíg a Jaguarnak megvan a presztízse, a Chrylsernek pedig a Stellantis hatalmas támogatása, a Mitsubishinek nem túl fényes a helyzete. Az eladások sem Európában, sem az ázsiai piacon nem kedvezőek, az Egyesült Államokról pedig egyáltalán ne is beszéljünk.

Az Outlander a Mitsubishi legújabb modellje. (Forrás: Mitsubishi)

Érdemes még ezen a három márkán kívül megemlíteni még néhányat, amelyek ha nem is akkora mértékben, mint a fenn felsoroltak, de szintén veszélyben lehet az évtized végére. A szintén Stellantis alá tartozó Opel és Maserati borzasztó számokat adnak, bár előbbi arculata egyedi, az Insignia kifut, így itt is csak SUV-k és a Corsa és Astra személyautók maradnak. A Maserati pedig szintén el van maradva a luxus sportautók szegmensében, mivel az árából sokan inkább Porsche-t vagy egy jobb Mercedest vesznek.

Bár itthon nem ismert, a Buick, sokáig az Opellel társulva működött, mielőtt a Stellantis felvásárolta a német márkát, ezzel a Buick elvesztett rengeteg technológiát és dizájnt. Azóta csak SUV-k kaphatóak a gyártónál, összesen négy. Az egyetlen, ami életben tartja a GM legrosszabbul teljesítő brandjét, az a kínai piac, ahol tarol a Buick, szedánoktól kezdve minivanekig át, minden megtalálható a palettán.

Persze bármi történhet tíz év alatt, de lehet, hogy lassan fel kell készülni, hogy ezek a márkák nem érik meg a 2030-as évtizedet.

Nyitókép: Opel Press

Forrás: 
Carscoops

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....