Skoda
Járműgyártásban és veteránozásban mindig is gazdag volt Csehország, (egykor Csehszlovákia) ahol nagy hagyománya van klasszikus autók restaurálásának. A gyűjtemények közül kiemelkedik a Škodáé, melyben sok ritka darab található, különösen gazdag a nyitottaké, melyek között van roadster, spider, cabriolet.
Régi közhely, hogy nem nagy dolog a kabrió, vagy a roadster, hiszen az első autók mind nyitottak voltak. Igaz, sőt, a századfordulón villamoshajtásúak is, de minden változó, különösen a kocsigyártás, melyből kifejlődött a ló nélküli modell.
Nyitott automobillal kezdődött a Škoda, pontosabban a Laurint & Klement története is. Ráadásul győzelemmel!
Voiturette, 1905 Forrás: Skoda
Sikerlista
Igencsak hosszú a Škoda elődje, a Laurin & Klement sikerlistája: Slavia motorkerékpárja megnyerte az 1901-es Párizs-Berlin, majd a Párizs-Bécs, aztán az Exelberg, Semmering és Padova versenyt, három év alatt hatvannégyszer álltak rajthoz, 56-szor győztek a Mada Boleslaviak, 1905-ben megnyerték a franciaországi Gordon Bennett Kupát sé a nem hivatalos világbajnoki címet.
Kettőről négyre
Aztán megduplázták a kerekek számát: az 1905-ös Voiturette automobillal új korszak kezdődött Mladá Boleslavban. Az A típusjelzésű niitott L&K kétüléses 3600 Koronába került, ami akkoriban egy iparos három évi keresete volt. A hazai és külföldi piaci siker miatt kevésnek bizonyult a kapacitás, ezért 1907-ben a két alapító a gyár bővítéséről és a cég részvénytársasággá alakításáról döntöttek a tulajdonosok.
Brooklands-i csúcs
Aranyérem 1908-ban az Osztrák Autóklub májusi versenyén, júniusban az Otto Hieronimus által vezetett 16 LE L&K 13 óra 13 perc alatt teljesítette a Szentpétervár-Moszkva közötti 686 kilométeres versenyt, ezzel győzött a harminc autós mezőnyben, melyben német, angol, francia és osztrák gépek indultak. Őszi diadala a Semmering Hillclimb verseny, majd szeptemberben az angliai Brooklands futam, ahol 118,72 km/órás rekordtempóval győzött a sportkocsi kategóriában.
Győztes L&K a Kremlnél Forrás: Skoda
Névváltás
A 100 lóerős FCR megnyerte a Gaillon Hillclimb futamot. Thurn-Taxis herceg a Laurin & Klementnek adományozta a tekintélyes Ipari Nagydíjat, ami a kiemelt versenyek legeredményesebb autógyártójának járt.
1911-ben a Terst közelében megrendezett Poatia Hillclimb-on a L&K autók öt kategóriában is győztek, Otto Hieronimus pedig elnyerte az abszolút világcsúcstartó címet.
Az 1925 előtti autók hűtőrácsán még ott díszelgett a L&K embléma is, az újabb típusokat már kizárólag Škodaként forgalmazták. Az L&K-Škoda márka első nyitottját, a 350-est 1927-ben mutatták be.
Az 1937-ben gyártott hétezer autó fele exportra ment. A Popularok megbízhatóságát az 1936-os Monte Carlo Rally-n is bizonyították, Jan Břetislav Procházka egy Rapiddal 98 nap alatt autózta körbe a Földet.
Bombázás, tűzvész
Az évtized vége nem kedvezett a sportkocsiknak sem: Csehszlovákia 1939-es német megszállásakor a Škoda gyár haditermelésre állt át, az orosz frontra szánt RSO vontatókat Ferdinand Porsche tervezte.
A háború utolsó napján, 1945. május 9-én kilenc felségjelzés nélküli repülőgép bombázta a várost, a gyár nagy része tűzvész áldozata lett, a károk ellenére június 24-én elkészült az első békebeli autó.
Klasszikusok két változatban Forrás: Skoda
AZNP
Az 1948-as államosításkor megalakult az AZNP (Automobilové Závody Národní Podnik) első terméke a Škoda 1101-es volt. A következő években MOZ-2-es kétéltűt, majd Babeta 973-as terepjárót gyártottak, ami terepen verte az amerikai Jeep-et. A kettő és négyüléses Škoda 1101-esek Mladá Boleslavban, a nyitott sportautók Kvasiny-ban készültek.
Karosa 440-es Forrás: Skoda
A nagy dobás
1956. szeptemberében, Brnóban, a Nemzetközi Vásáron mutatta be a Karosa a 440-es alapokra épített Polytex karosszériás roadstert, melyet 1089 köbcentis, 54 lóerős motor hajtott.
Hosszútávú versenyeken akartak bizonyítani akkoriban a Škoda mérnökei és megalkották az 1100 OHC-t, melynek inkább formája volt extravagáns, mert a csővázra épített műanyag karosszéria hagyományos szerkezetet takart: 1089 köbcentis, négyhengeres, négyütemű, felülvezérelt, felül szelepelt alumínium blokkja a 440-es modellből származott.
Az utcai változat 39 lóerős teljesítményét több lépcsőben növelték azzal, hogy két vezérműtengelyes új hengerfejet és dupla karburátorokat kapott a motor. A csehszlovák Jikov porlasztók német Weberekre cserélésével a teljesítménye 92 lóerőre nőtt és 8500-as fordulatig lehetett pörgetni. A végleges változat 1957-ben készült el és 1958-ban a Mlada Boleslav-i pályán állt rajthoz először 5+1 gangos kézi sebességváltóval.
Első sorban a Felvonulási téren a 45-ös rajtszámú 1100 OHC Forrás: Dvorszky Nándor
Literteljesítmény
Akkoriban a versenyképes (84 LE/liter) index jónak számított, a mindössze 550 kilogrammos kocsi kétszáz feletti tempóra volt képes.
A Jaroslav Kindl által tervezett Škoda 49,7-50,3 százalékos súlyelosztása ideális volt, a stabilitást szolgálta az is, hogy a 3,9 méteres és 2,2 méteres tengelytávú kocsi legmagasabb pontja 964 milliméter volt. Futóműve elöl-hátul független felfüggesztésű volt, tizenöt colos küllős kerekei pedig a klasszikus GP autókat idézte.
A kocsi szépségéről és képességeiről a magyar közönség a budapesti Felvonulási téren tartott nemzetközi futamon bizonyosodhatott meg 1958-ban.
Feltámasztás utáni száguldás Forrás: Skoda
Ritka darab
Az 1100 OHC-ből mindössze négy készült: mindkét kupé balesetben megsemmisült, megmaradt alkatrészeikből feltámasztanak egyet a gyári múzeumban. A kupé menetkész tömege 618 kg volt.
A két épségben megmaradt roadster egyike a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum tulajdona. A másik darab a Škoda UK, vagyis a brit importőr tulajdona és időnként veterán rendezvényeken is gurul, sőt a cseh ralibajnok, az ERC 2013-as és a WRC-2 2018-as győztese, Jan Kopecky is meghajthatta.
Örökifjú és örökszép Felicia Forrás: Skoda
Utcai és pálya modellek
1959-ben mutatták be a Škoda Feliciát, melyből 1964-ig 14 863 készült.
Volt egy kudarcos próbálkozás is, a gyárik készítettek nyitott 1000-es MB farmotorost, a Škoda 991. 2+2-esből két prototípus készült 1962-ben, így esélye sem volt elérni a Felicia darabszámát.
Gyorsasági pályára és hegyi versenyekre szánták 1972-ben a Škoda Spidert, melyet 1771 köbcentis 154 lóerős motor hajtott 220 km/h sebességgel, az autóval már első évben bajnok lett Jaroslav Bobek.
Az MTX cég 1990-ben mutatta be nyitott Favoritját, mely a merevítések miatt 45 kilóval lett nehezebb a csukott változatnál.
Csehszlovák Spider Forrás: Skoda
Diákfantázia
A VW konszern és azon belül különösen a Škoda márka folyamatosan ösztönzi a fiatalokat újabb és újabb ötletek megvalósítására. A csehekénél már menetrendszerű, hogy egy új modell, vagy már befutott típust átszabnak szakközépiskolások és egyetemisták tervei alapján.
Így készült el a CitiGo miniből kreált Citijet, a Fabiából átépített Sunroq és a Scala alapjaira megálmodott Slavia: egyszerűen levágták tetejüket amivel még attraktívabb lett megjelenésük.
Scala alapokra épített Slavik Forrás: Skoda
Múltidézők
A klasszikusok mindig megihletik napjaink formatervezőit, erről gondoskodtak a gyáriak, amikor meghirdették a Hogyan képzelik le a fiatalok a jövő Škodáit című pályázatot, melyre több érdekes kreáció született. Abban egységesek a dizájnerek, hogy a nyitottak mindegyik frissített változata elektromos hajtást és 3-as szintű önvezetést kap.
Voiturette
Teljesen autonóm és természetesen villamoshajtású modellben álmodta újra a 125 éves Laurint & Klement első autóját, a Voiturette-t Yuhan Zhang, a Škoda design csapatának munkatársa., aki turistáknak szánja a nyitott, kétszemélyes időgépet, mellyel a gyönyörű Prága romantikus utcáit lehetne bejárni. Zhang szerint a város és a márka összekapcsolása, valamint a márka személyautójának története volt a legfontosabb gondolat.
Felicia Cabriolet
Az 1959-es nyitott Felicia a Škoda világsikere volt, igaz, később egy kompakt autó is használta a típusjelzést, de most ismét régi fényében ragyoghat a klasszikus, melyet Martin Leprince, a márka designrészlegének enteriőr tervezője álmodott meg, felhasználva a legújabb technológiai elemeket és megőrizve a klasszikus modell részleteit, például az egykor még amerikai autókra hajazó, de jóval szolidabb és elegánsabb fecskefarkat.
Felicia egykor és a jöbvőben. Talán Forrás: Skoda
Popular Monte Carlo és 130RS
Sportdiadalok fémjelzik Ljudmil Szlavov formatervező választását, a Popular és 130 RS is rali legendák, melyek jelvényeikkel is jelzik hovatartozásukat. A bolgár születésű Szlavov a Popular Monte Carlot rajzolta újra, Aymeric Chertier pedig a 130 RS Coupét, melynek fotóira még gyerekkorából emlékszik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!