Skoda

Autóverseny a Felvonulási téren és 98 nap alatt a Föld körül

2021.08.15.

Nyitott mesterművek sorakoznak a Škoda múzeumában, vannak szériadarabok és egykék is.

Járműgyártásban és veteránozásban mindig is gazdag volt Csehország, (egykor Csehszlovákia) ahol nagy hagyománya van klasszikus autók restaurálásának. A gyűjtemények közül kiemelkedik a Škodáé, melyben sok ritka darab található, különösen gazdag a nyitottaké, melyek között van roadster, spider, cabriolet.

Régi közhely, hogy nem nagy dolog a kabrió, vagy a roadster, hiszen az első autók mind nyitottak voltak. Igaz, sőt, a századfordulón villamoshajtásúak is, de minden változó, különösen a kocsigyártás, melyből kifejlődött a ló nélküli modell.

Nyitott automobillal kezdődött a Škoda, pontosabban a Laurint & Klement története is. Ráadásul győzelemmel!

Voiturette, 1905                              Forrás: Skoda

Sikerlista

Igencsak hosszú a Škoda elődje, a Laurin & Klement sikerlistája: Slavia motorkerékpárja megnyerte az 1901-es Párizs-Berlin, majd a Párizs-Bécs, aztán az Exelberg, Semmering és Padova versenyt, három év alatt hatvannégyszer álltak rajthoz, 56-szor győztek a Mada Boleslaviak, 1905-ben megnyerték a franciaországi Gordon Bennett Kupát sé a nem hivatalos világbajnoki címet.

Kettőről négyre

Aztán megduplázták a kerekek számát: az 1905-ös Voiturette automobillal új korszak kezdődött Mladá Boleslavban. Az A típusjelzésű niitott L&K kétüléses 3600 Koronába került, ami akkoriban egy iparos három évi keresete volt. A hazai és külföldi piaci siker miatt kevésnek bizonyult a kapacitás, ezért 1907-ben a két alapító a gyár bővítéséről és a cég részvénytársasággá alakításáról döntöttek a tulajdonosok.

Brooklands-i csúcs

Aranyérem 1908-ban az Osztrák Autóklub májusi versenyén, júniusban az Otto Hieronimus által vezetett 16 LE L&K 13 óra 13 perc alatt teljesítette a Szentpétervár-Moszkva közötti 686 kilométeres versenyt, ezzel győzött a harminc autós mezőnyben, melyben német, angol, francia és osztrák gépek indultak. Őszi diadala a Semmering Hillclimb verseny, majd szeptemberben az angliai Brooklands futam, ahol 118,72 km/órás rekordtempóval győzött a sportkocsi kategóriában.

Győztes L&K a Kremlnél      Forrás: Skoda 

Névváltás

A 100 lóerős FCR megnyerte a Gaillon Hillclimb futamot. Thurn-Taxis herceg a Laurin & Klementnek adományozta a tekintélyes Ipari Nagydíjat, ami a kiemelt versenyek legeredményesebb autógyártójának járt.

1911-ben a Terst közelében megrendezett Poatia Hillclimb-on a L&K autók öt kategóriában is győztek, Otto Hieronimus pedig elnyerte az abszolút világcsúcstartó címet.

Az 1925 előtti autók hűtőrácsán még ott díszelgett a L&K embléma is, az újabb típusokat már kizárólag Škodaként forgalmazták. Az L&K-Škoda márka első nyitottját, a 350-est 1927-ben mutatták be.

Az 1937-ben gyártott hétezer autó fele exportra ment. A Popularok megbízhatóságát az 1936-os Monte Carlo Rally-n is bizonyították, Jan Břetislav Procházka egy Rapiddal 98 nap alatt autózta körbe a Földet.

Bombázás, tűzvész

Az évtized vége nem kedvezett a sportkocsiknak sem: Csehszlovákia 1939-es német megszállásakor a Škoda gyár haditermelésre állt át, az orosz frontra szánt RSO vontatókat Ferdinand Porsche tervezte.

A háború utolsó napján, 1945. május 9-én kilenc felségjelzés nélküli repülőgép bombázta a várost, a gyár nagy része tűzvész áldozata lett, a károk ellenére június 24-én elkészült az első békebeli autó.

Klasszikusok két változatban         Forrás: Skoda

AZNP

Az 1948-as államosításkor megalakult az AZNP (Automobilové Závody Národní Podnik) első terméke a Škoda 1101-es volt. A következő években MOZ-2-es kétéltűt, majd Babeta 973-as terepjárót gyártottak, ami terepen verte az amerikai Jeep-et. A kettő és négyüléses Škoda 1101-esek Mladá Boleslavban, a nyitott sportautók Kvasiny-ban készültek.

Karosa 440-es    Forrás: Skoda

A nagy dobás

1956. szeptemberében, Brnóban, a Nemzetközi Vásáron mutatta be a Karosa a 440-es alapokra épített Polytex karosszériás roadstert, melyet 1089 köbcentis, 54 lóerős motor hajtott.

Hosszútávú versenyeken akartak bizonyítani akkoriban a Škoda mérnökei és megalkották az 1100 OHC-t, melynek inkább formája volt extravagáns, mert a csővázra épített műanyag karosszéria hagyományos szerkezetet takart: 1089 köbcentis, négyhengeres, négyütemű, felülvezérelt, felül szelepelt alumínium blokkja a 440-es modellből származott.

Az utcai változat 39 lóerős teljesítményét több lépcsőben növelték azzal, hogy két vezérműtengelyes új hengerfejet és dupla karburátorokat kapott a motor. A csehszlovák Jikov porlasztók német Weberekre cserélésével a teljesítménye 92 lóerőre nőtt és 8500-as fordulatig lehetett pörgetni. A végleges változat 1957-ben készült el és 1958-ban a Mlada Boleslav-i pályán állt rajthoz először 5+1 gangos kézi sebességváltóval.

Első sorban a Felvonulási téren a 45-ös rajtszámú 1100 OHC      Forrás: Dvorszky Nándor

Literteljesítmény

Akkoriban a versenyképes (84 LE/liter) index jónak számított, a mindössze 550 kilogrammos kocsi kétszáz feletti tempóra volt képes.

A Jaroslav Kindl által tervezett Škoda 49,7-50,3 százalékos súlyelosztása ideális volt, a stabilitást szolgálta az is, hogy a 3,9 méteres és 2,2 méteres tengelytávú kocsi legmagasabb pontja 964 milliméter volt. Futóműve elöl-hátul független felfüggesztésű volt, tizenöt colos küllős kerekei pedig a klasszikus GP autókat idézte.

A kocsi szépségéről és képességeiről a magyar közönség a budapesti Felvonulási téren tartott nemzetközi futamon bizonyosodhatott meg 1958-ban.

Feltámasztás utáni száguldás                                 Forrás: Skoda

Ritka darab

Az 1100 OHC-ből mindössze négy készült: mindkét kupé balesetben megsemmisült, megmaradt alkatrészeikből feltámasztanak egyet a gyári múzeumban. A kupé menetkész tömege 618 kg volt.

A két épségben megmaradt roadster egyike a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum tulajdona. A másik darab a Škoda UK, vagyis a brit importőr tulajdona és időnként veterán rendezvényeken is gurul, sőt a cseh ralibajnok, az ERC 2013-as és a WRC-2 2018-as győztese, Jan Kopecky is meghajthatta.

Örökifjú és örökszép Felicia         Forrás: Skoda                      

Utcai és pálya modellek

1959-ben mutatták be a Škoda Feliciát, melyből 1964-ig 14 863 készült.

Volt egy kudarcos próbálkozás is, a gyárik készítettek nyitott 1000-es MB farmotorost, a Škoda 991. 2+2-esből két prototípus készült 1962-ben, így esélye sem volt elérni a Felicia darabszámát.

Gyorsasági pályára és hegyi versenyekre szánták 1972-ben a Škoda Spidert, melyet 1771 köbcentis 154 lóerős motor hajtott 220 km/h sebességgel, az autóval már első évben bajnok lett Jaroslav Bobek.

Az MTX cég 1990-ben mutatta be nyitott Favoritját, mely a merevítések miatt 45 kilóval lett nehezebb a csukott változatnál.

Csehszlovák Spider                         Forrás: Skoda

Diákfantázia

A VW konszern és azon belül különösen a Škoda márka folyamatosan ösztönzi a fiatalokat újabb és újabb ötletek megvalósítására. A csehekénél már menetrendszerű, hogy egy új modell, vagy már befutott típust átszabnak szakközépiskolások és egyetemisták tervei alapján.

Így készült el a CitiGo miniből kreált Citijet, a Fabiából átépített Sunroq és a Scala alapjaira megálmodott Slavia: egyszerűen levágták tetejüket amivel még attraktívabb lett megjelenésük.

Scala alapokra épített Slavik                          Forrás: Skoda

Múltidézők

A klasszikusok mindig megihletik napjaink formatervezőit, erről gondoskodtak a gyáriak, amikor meghirdették a Hogyan képzelik le a fiatalok a jövő Škodáit című pályázatot, melyre több érdekes kreáció született. Abban egységesek a dizájnerek, hogy a nyitottak mindegyik frissített változata elektromos hajtást és 3-as szintű önvezetést kap.

Voiturette

Teljesen autonóm és természetesen villamoshajtású modellben álmodta újra a 125 éves Laurint & Klement első autóját, a Voiturette-t Yuhan Zhang, a Škoda design csapatának munkatársa., aki turistáknak szánja a nyitott, kétszemélyes időgépet, mellyel a gyönyörű Prága romantikus utcáit lehetne bejárni. Zhang szerint a város és a márka összekapcsolása, valamint a márka személyautójának története volt a legfontosabb gondolat.

Felicia Cabriolet

Az 1959-es nyitott Felicia a Škoda világsikere volt, igaz, később egy kompakt autó is használta a típusjelzést, de most ismét régi fényében ragyoghat a klasszikus, melyet Martin Leprince, a márka designrészlegének enteriőr tervezője álmodott meg, felhasználva a legújabb technológiai elemeket és megőrizve a klasszikus modell részleteit, például az egykor még amerikai autókra hajazó, de jóval szolidabb és elegánsabb fecskefarkat.

Felicia egykor és a jöbvőben. Talán                          Forrás: Skoda

Popular Monte Carlo és 130RS

Sportdiadalok fémjelzik Ljudmil Szlavov formatervező választását, a Popular és 130 RS is rali legendák, melyek jelvényeikkel is jelzik hovatartozásukat. A bolgár születésű Szlavov a Popular Monte Carlot rajzolta újra, Aymeric Chertier pedig a 130 RS Coupét, melynek fotóira még gyerekkorából emlékszik.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.26
A Tesla több milliárd eurós megrendelést kapott a Hertz autókölcsönző cégtől 100 000 elektromos....
2021.10.25
Lezárták a sztráda Budapest felé vezető oldalát - kamion ütközött furgonnal és két személyautóval....
2021.10.25
Kevés olyan fontos család van az autóiparban, mint az Agnelli. Az utóbbi 150 év talán legfontosabb....
2021.10.25
A 2021-es Toyota Mirai hivatalos GUINESS VILÁGREKORDOT állított fel a hidrogénhajtású....
2021.10.25
- Hétfőn elindult az AutoWallis nyilvános részvénykibocsátása, 107-122 forint között juthatnak az..
2021.10.25
Multimédiás múzeumban állítják ki a 104 éves korában elhunyt Emilio Zumerle autóját, egy Fiat 500....
2021.10.25
A BMW M divízió prémium kompaktjának teljesítményét mérnöki precizitással továbbfejlesztett futómű-....
2021.10.25
Áder János köztársasági elnök a piacvezető kisrepülőgépeknél jelentősen kisebb környezeti....
2021.10.25
A Tündérszépek egy megyei szintről induló országos szépségverseny, melynek célja, hogy  hétköznapi....
2021.10.25
A zsúfolt őszi forgalom, az iskolába vagy óvodába járás mindenkitől több figyelmet kíván. ..