járműsport

Az Észt Rallyt is behúzta a Toyota, brutális előnnyel áll az élen a világbajnokságban a japán autógyártó

2023.07.25.

Miután egy hónappal ezelőtt Kenyában elfoglalta a dobogót (sőt, elképesztő módon az első négy helyet maradéktalanul behúzta), a TOYOTA GAZOO Racing a múlt hétvégén megrendezésre került Észt Rallyn sem talált legyőzőre. A versenyistálló fiatal csillaga, Kalle Rovanperä ugyanis domináns győzelmet aratott az Észt Rally-n, immáron sorrendben a harmadik alkalommal. Ezzel a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team tovább növelte előnyét a FIA Rally Világbajnokságban: a versenyistálló meggyőző, 57 pontos előnnyel áll az élen (az idényben összesen eddig 331 pontot szerezve) a konstruktőrök versenyében. Rovanperä egyéniben is vezeti a bajnokságot: nyolc futam után és a szezon vége előtt öt futammal 170 ponttal áll az élen, csapattársa, az ugyancsak a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyző Elfyn Evans 115 ponttal áll mögötte a második helyen.

 

Rovanperä és navigátora, Jonne Halttunen ezúttal is otthon érezte magát a GR YARIS Rally1 HYBRID versenyautóval a WRC leggyorsabb szakaszain. Már pénteken is vezető pozícióban volt, annak ellenére, hogy elsőként indult a laza kavicsos szakaszokon. Ezt követően pedig verhetetlen volt a duó és jelentős előnnyel, egyértelműen győzedelmeskedett a többiek előtt. Szombat reggeltől kezdve a verseny végét jelképező, vasárnap délutáni Power Stage-ig sorban 13 szakaszgyőzelmet könyvelhettek el, amellyel Sébastien Loeb 15 évvel ezelőtti németországi rekordját írták felül: ennyi szakaszelsősége egymást követően egyetlen másik rallypilótának sem volt.

Fotó: Toyota

A fináléban két másodperc előnnyel nyert Rovanperä, összes 52,7 másodpercnyi előnnyel biztosítva be szezonja második rallygyőzelmét – a maximálisan elérhető 30 pont bezsebelésével 55 pontosra nőtt az előnye a pilóták versenyében. Ez már a 10. győzelme az elmúlt két évben, miután 2021-ben a valaha volt legfiatalabb győztesként nyerte meg az Észt Rally-t.

Elfyn Evans továbbra is a második helyen áll a pilóták ranglistáján, miután ő és navigátora, Scott Martin a második helyen zárták a Power Stage-et és negyedikként fejezték be a versenyt, különösen nagy küzdelemben a dobogó harmadik fokát végül megcsípő Esapekka Lappival (Hyundai) – mindössze 7,3 másodperc lemaradással. Takamoto Katsuta és navigátora, Aaron Johnston az összetett hetedik helyén értek célba, mindössze 0,3 másodperccel lemaradva a legjobb hattól. A TGR-WRT tovább növelte az előnyét a gyártók bajnokságában, amely már 57 pontot tesz ki.



Akio Toyoda (TGR-WRT elnök)

„Kalle, Jonne, gratulálok a győzelemhez és az Észt Rally egymást követő háromszoros megnyeréséhez! Két évvel ezelőtt pont itt, Észtországban vált 20 évesen Kalle minden idők legfiatalabb WRC győztesévé. Egészen eddig a legfiatalabb győztes rekordját Jari-Matti tartotta 22 évvel. És most, a 22 éves Kalle már 10 WRC eseményt nyert meg. Szeretnék gratulálni a kétszámjegyű eredményhez. Remélem, hogy a közeljövőben valamikor ismét megkínálhatom majd fánkokkal. És természetesen hálás vagyok Elfyn és Scott eredményéért is, akik fontos pontokat hoztak a csapat számára. Takamoto és Aaron egy harmadik autóval, gyártói csapatként nevezett a bajnokságra. Sajnálom, hogy szombaton annyi elektronikai gondjuk volt, de következetes munkával még így is be tudták hozni az autót és ennek köszönhetően a csapat erősebbé vált. Ezen a hétvégén én a Tokyo Dome-ban támogatta a Toyota baseball csapatát és Koji Sato, az új elnökünk látogatott el Észtországba. Mindketten a Toyota sportolói mellett küzdve töltöttük a hétvégét és mindketten győztünk. Ez egy igazán jó hétvége volt. A WRC következő fordulója hazai pályán, a finn Jyväskyläban lesz. Megkértem Jari-Mattit, hogy üljön be ott a volán mögé, hogy csapatfőnök-helyettesként fontos szerepben lehessek a helyszínen. Hogyan kellene viselkednem a helyettesi pozícióban? Sato kiváló példát szolgáltatott erre a hétvégén. Azzal kezdte, hogy már korán reggel részt vett a pilóták és a mérnökök találkozóján és mindig ott maradt a szervizparkban, amíg az éjszakai munkákat el nem végezték. Úgy tűnik, végig kommunikált a csapattagokkal és mindig a csapattal együtt harcolt. Jari-Matti csapatvezetőként mindig korán reggel kezdi a napját a szervizparkban és minden reggel üdvözli a csapattagokat. A Finn Rally során ezt én is így teszem majd, sokat egyeztetve a tagokkal és remélhetőleg aktívan segítve a csapatot. Finnországba egy olyan csapattal érkezünk, amely készen áll tovább vinni a kenyai és az észt kiváló tempót a következő fordulóra. Nyernünk kell. Nyerni fogunk!”

Jari-Matti Latvala (csapatvezető)

„Kalle abszolút dominált a versenyen. Pénteken elsőként indult, mégis képes volt vezető helyen befutni. Majd pedig szombaton és vasárnap minden szakaszon ő volt a leggyorsabb, sőt, a Power Stage-et is megnyerte – totális dominancia. Számára ez a verseny áll legjobban a kézre, olyan, mintha otthon lenne és itt szeret a legjobban vezetni – ennek megfelelően az abszolút maximumot hozta ki, ami a címvédés szempontjából is nagyszerű dolog. Elfyn is nagyot harcolt és jól szerepelt a Power Stage-en, értékes pontokat behúzva maga és a csapat számára, növelve előnyünket. Fantasztikus volt, hogy Sato Úr is itt lehetett velünk és együtt ünnepelhettünk vele. Most már a hazai, Finn Rally-t várjuk, amely két hét múlva kezdődik, és reméljük, hogy ott is győzni fogunk.”

Kalle Rovanperä (a 69-es számú autó pilótája)

„Nagyszerű érzés, hogy itt, Észtországban sikerült a 10. WRC versenygyőzelmemet elérni és sorban harmadszor is győzedelmeskedni itt. Nagyon szeretem ezt a helyet és mindig élvezek itt vezetni. A hétvége igazán különleges volt és szombat reggeltől kezdve sikerült az összes szakaszt megnyerni. Azt hiszem, megmutattuk a bennünk rejlő gyorsaságot és az autónk képességeit, szóval igazán boldog vagyok. Jó munkát végeztünk Jonnéval, gond nélkül jó tempóval haladva, mindig nagyon igyekezve, de élvezettel haladva, ami nem mindig igaz a rally világára. Boldog voltam az autóban és élveztem a fantasztikus szakaszokat és az erős támogatást. Nagyszerű volt Sato Úrral közösen ünnepelni a szakaszok után és a pódiumon is – annyira boldog volt.”

Elfyn Evans (a 33-as számú autó pilótája)

„Elég kemény csatában voltunk a dobogós helyekért és természetesen csalódott vagyok, hogy végül nem sikerült elérni. Nem álltunk nagyon távol tőle, de sajnos végül nem jött össze. Pénteken kellett egy kis idő a megszokáshoz és helyezésünket tekintve ekkor történt a legtöbb lemaradás, ami meghatározta a verseny hátralévő részét. Gratulálok Kallénak, aki dominálta a hétvégét. Nehéz elégedettnek lennünk az eredménnyel, de értékes pontokat hoztunk a Power Stage-ről és a rally-ról is. Ráadásul ez jó bemelegítés volt a Finn Rally-hoz. A következő hetekben igyekszünk keményebben dolgozni és ott jobb eredményt elérni.

Takamoto Katsuta (a 18-as számú autó pilótája)

„A hétvége pozitív és negatív pillanatokban is bővelkedett. Jó volt hiba nélkül befejezni a versenyt, ami így egy tiszta hétvégének bizonyult. De több helyen is elmaradtunk tempóban, amin fejlesztenünk kell a következő eseményig. Az elején sokat küzdöttem, majd úgy éreztem, hogy jobban belejövök, de még többet akartam kihozni magamból, így nem vagyok elégedett a teljesítményemmel. A pozitív dolgokat megfogva igyekszem elemezni a hétvégét és javulni a Finn Rally-ra. Gratulálok Kallénak, Jonnénak és az egész csapatnak a győzelemhez.”

ÉSZT RALLY – ELŐZETES VÉGEREDMÉNY

1 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2ó 36p 03,1 mp

2 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +52,7 mp

3 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +59,5 mp

4 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1p 06,8 mp

5 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +2p 21,1 mp

6 Pierre-Louis Loubet/Nicolas Gilsoul (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3p 09,9 mp

7 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +3p 10,2 mp

8 Ott Tänak/Martin Järveoja (Ford Puma Rally1 HYBRID) +6p 25,6 mp

9 Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (Škoda Fabia RS Rally2) +9p 54,1 mp

10 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Škoda Fabia RS Rally2) +10p 03,8 mp



Mi következik?

A Finn Rally (augusztus 3-6.) a szezon leggyorsabb versenye, amely laza kavicsos utakon, ugratókkal megfűszerezve kanyargózik. Egyben a TGR-WRT hazai versenye, a csapat főhadiszállása közel van a Jyväskyläban található szervizparkhoz.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....
2024.05.11
A kétszeres világbajnok teljesített a legjobban az őrült küzdelemben, amelyre jellemző, hogy a....
2024.05.11
Már korábban is felmerült, hogy járatot nyitna Budapestre az indiai fapados IndiGo, új szélestörzsű....
2024.05.10
Nagy öröm számomra, hogy ezúttal különösebb meglepetés és váratlan esemény nélkül kitöltötte a....
2024.05.10
Bizonyos szabálysértések a közösségnek, azaz nekünk magunknak ártanak: szabálytalanul parkoló kocsi....
2024.05.10
Nem éppen turistacsalogató az új projekt.   ..
2024.05.10
Igazi mérföldkő a kínai Senjang város Dadong kerületében működő létesítmény gyártósoráról ma....
2024.05.10
Az M0-s autóút déli szektorán az M5-ös autópálya felé vezető oldalon összeütközött több jármű az 5-....
2024.05.10
Pofátlan(tan)ítás Salgótarjánban címmel tett közzé egy videót a Nógrád Vármegyei Rendőr-....