közlekedésbiztonság

Az ötlet a dolgok alapja – van egy jó ötlete?

2015.07.27.

A nagy ötletek nagyot lendíthetnek az automobil technikáján, használati értékén. A kisebbeket se becsüljük le, ugyan nem forradalmasítják az automobilt, de egy kicsivel jobbá teszik. Ilyen jobbító ötlete bárkinek lehet. Nem próbálom definíciószerűen megmondani, hogy mit is takar az, hogy jobbá tenni, talán nem is lehet röviden, tömören megfogalmazni, ezért inkább nézzünk példákat. Csapongó lesz, ahogy eszembe jutnak a dolgok és kitérők, úgy írom. Egy kis innen-onnan nyári fésületlen. Az újságírásban ezt „színesnek” nevezik.

Autósboltok kínálatában volt (van?) egy kis optikai eszköz, egy nagy látószögű lencse, melyet a szélvédő üvegre kellett feltappancsolni. Ha közlekedési lámpa alá állt az autós, mert ő volt a sorban az első, nyakatekert mozdulattal próbál a szélvédőn felfelé kinézni, vagy várta a mögötte lévő dudáját, hogy a lámpa zöldre váltott. Ezzel a lencsével fellátott a lámpára. Ma az oszlopra, szemmagasságban elhelyezett lámpa (már ahol van) kiváltja ezt a kis eszközt. (Több országban az a szokás, hogy az autós a lámpától kicsit távolabbra áll meg, mert a robogósok raja szállja meg az első mezőt. A lámpát ők nem látják, ezért az első autó dudál egyet, jelezvén, hogy zöld a lámpa, mehettek. A sztori szerint egy magyar autós is ilyen helyzetbe került, és amikor látta, hogy a segmók (értsd segédmotorosok) elé álltak, felháborodva dudált egyet, beküldve őket a pirosba…)

A dudálásról jut eszembe, hogy miért nincs kétféle hangja. Az egyik célja a hagyományos riasztó figyelmeztetés. Ez legyen „durva”. A másik viszont valami lágyabb, kellemesebb, mely udvarias jelzés csak. Például az előttünk álló szíves figyelmének felhívása, hogy már zöld a lámpa, vagy egy apróbb jelzés, kedves ismerős köszöntése, amikor ő a járdán, zebrán ballag stb.) Tudom, lakott területen ne használjuk a hangjelzést. Talán megoldható úgy, hogy a dudagomb első 2 másodpercben lágy hangra bírja a hangjelzést. Ez a zsengém felejthető. Apropos, régen hallottam már kamionok tehénbőgést utánzó kürtjeit. Vannak még ilyenek?

A belső visszapillantó tükörre lehetett kapni rágumizható nagyobbat, hogy ezzel nagy látómező nyíljon meg. Sokszor hasznos, mert látni kell azt is, hogy a gyerkőcök éppen milyen csínyre készülnek a hátsó fertályban. A belső visszapillantót le lehet cserélni képernyősre: a hátranéző kamera képe ebben jelenik meg. (Van ilyen gyári is!) Van olyan utólag felszerelhető, amelyikben a piktogramos navigáció is itt látható. Az már sztenderd, hogy a hátul jövő fényszórójára elsötétedik, majd a kép magától visszaáll normál állapotba.

A külső tükrök látómezejét, látószögét is lehet növelni kiegészítő optikai alkalmatosságokkal, hasznosak lehetnek. Jobban látjuk a holttereket, de vigyázni kell velük, mert torzítanak. Ha lakókocsit vontatunk, akkor kellenek a kiegészítő tükrök.

A head-up display, a szélvédőre vetítés, számos, például navigációs információk megjelenítésére szolgál. Hasznossága nem vitatható, nem kell a szemet az útról levenni, hogy például a középkonzolon lévő navigációs képernyőre pillantsunk. Ezek gyári berendezések. De kapni utólag felszerelhetőt is, mely GPS alapján méri a sebességet, és vetíti ki a szélvédőre. Ha kívánjuk, sebesség-túllépési figyelmeztetést is ad.

Ha már sebesség, itt nem szólunk a radardetektorokról és lézerblokkolókról. Ez más műfaj!

Kicsit csapongva a navigációról és a navigáció kapcsán néhány gondolat.

A navigációs készülékek, programok tengeréből nagyon keveset ismerek – ezt előre kell bocsátanom. Amiket ismerek, azokban nincs benne a szintbeni vasúti keresztezések jelzése, előjelzése. Azt akartam írni, hogy mostanában szerencsére keveset hallani ilyen balesetekről, de éppen e sorok írásakor érkezett a szörnyű egy Csorna melletti vasúti átjáróban történt, négy halálos áldozatot követelő balesetről. Villognia, ordítania kellene a készüléknek, hogy vigyázz kedves autóvezető: vasúti átjáróhoz közeledsz. (Ha van ilyen készülék, az okos!)

A másik bajom az, hogy ezeket mintha nem nekem és sok hozzám hasonlónak készítették volna a programírók. A programozónak „műalkotása” édes gyermeke, ismeri jól, hol mit találni benne, fel sem merül nála, hogy vannak kezdők és vannak olyanok, aki néha csak fél év elteltével használják. Egyes funkciók elrejtve, logikátlanul elhelyezve, nem a gyakorlati, néha kapkodó kezelési eseteket is figyelembe véve készülnek. A „felsőbbrendű” programozók lenézik, sőt lesajnálják a laikus felhasználókat. „Aki még erre sem képes, az ne is használja!” – Pedig ez nem így van! Nem a navigációsokat bántom egyedül, az összes többire is igaz!

Közbevetés

Mondják, volt az Osztrák-Magyar Monarchiában, a hadseregben egy normakapitány. Ez a személy átlagos, vagy az alatti szövegértésű, a dolgokat nem jogászi szinten megérteni képes ember volt. Szóval egyszerű ember, alapfokon iskolázott. A jogszabályok, rendeletek, utasítások bikkfanyelvét nem értő. Csűrt-csavart szövegezésű „leiratokat” nem lehetett a hadsereg altisztjeinek adni, mert nem értették meg. Az ő szintjükre kellett transzformálni. A szövegíróknak addig kellett egyre közérthetőbbé tenni az írásokat, amíg a normakapitány azt nem mondta, hogy már érti. (Törvényt, rendeletet, pénzintézetek szabályleírásait, közszolgáltatók dörgedelmeit nem kellene ma is ilyen eljárás alá vonni?)

Térjünk vissza az autótechnikai ötletekhez! Okos ötlet – ez gyári – az ablakmosó víznek a törlőlapátokhoz vezetése. A lapát gumija mentén, több ponton lövelli ki a vizet oda, ahova kell, víztakarékos és hatékony.

Mercedes Magic Vision Control System

Jók azok a szélvédő bevonatok is, melyek lepergetik a vizet. Magunknak kell felhordani, elég hosszú ideig hatásos. Esős évszakban még áldásosnak is mondható.

A féklámpa körül – a harmadik féklámpát illetően – voltak nagy viták a tisztelt hatósággal. Őket a rendeletek kötik, melyek sajnos jobbára lefagyottak, az élet pedig hozza az újdonságokat. Hamar megjelentek a nagyon is hasznos harmadik, vagy párban is szerelhető, általában magasra helyezett kiegészítő féklámpák. A vizsgára le kellett szerelni őket, a rendőrség is üldözte. Ma már gyári szerelvény, a karosszéria dizájn szerves része.

Napjainkban a nappali világítás megy át, talán már át is ment hasonló herce-hurcán. Ma már, remélem nem csak a LED világos, hanem világosak a használatra, az utólagos felszerelés szabályaira, az együttvilágításra vonatkozó előírások. Ismét csak a karosszériadizájn karakteres eleme lett, autótípusokat már messziről fel lehet ismerni jellegzetes fényvonalaikról.

Több, mint harminc éve is annak, hogy egy tanítványom jött a villogó féklámpa gondolatával. Az ötlet nem sajátja, az USA-ban minden mindig előbb volt (…), de a hazai, európai bevezetést szorgalmazta. Ha fékezés egy lassulás értéknél nagyobb, vagy akár „satú” fékezés, a féklámpa ezt villogással jelezze a mögötte haladónak. Autópályán kimondottan jó szolgálatot tesz. (Hol volt akkor még hazai autópálya hálózat?)

A hatóság akkor ezt – remélem udvariasan – elutasította. De Európában sem volt rá példa. Azóta több autógyártó is kapott rá engedélyt.

Legfrissebb szakmai hír, hogy a BMW motorkerékpárjain is alkalmazni fogja. Plusz tudománya, ha lassú a haladás, megállás közeli a tempó, amiről fékeznek, akkor a villogás mellett a vészvillogót is bekapcsolják.

Mi lenne, ha a féklámpát, a vészvillogót az ultrahangos közelítésérzékelőkkel is összekötnénk. Kocsisorban araszolgatunk, közben telefonálunk, újságot olvasunk, eszünk, neveljük a gyereket (ugye nem ismeretlen), és figyelmetlenségből rágurulunk az előttünk haladó vagy álló gépkocsira. Ha nekünk van elől ultrahangos érzékelőnk, az riasszon! Ha az előtte haladónak van, az (is) riasszon féklámpa villogással, vészvillogóval, esetleg dudával. Ha a két kocsi között áthalad egy gyalogos, az akkori riasztást az okos jelelemző logika kizárhatja. (Van már ilyen, csak én nem hallottam róla?)

A mai kameratámogatású rendszerek ilyenekre is felkészíthetőek és fékeznek is (nem tudom van-e ilyen funkciója), de ez még fehér holló ritkaságú.

A műszerfalak műszer, illetve kijelző gazdagsága, azok információ tömege lassan már a repülőgépek műszerfalához lesz hasonlatos. Áttekinthetetlen, figyelemelvonó. Ott tartunk már, hogy a hagyományos műszerek eltűnnek, a műszerfal egy vagy két kisebb, vagy nagyobb (a Teslánál óriási) képernyő lesz.

Fantasztikus lehetőség ez az információ (okos) átadásra, külső információforrások bekapcsolására. Erre tart ma a világ. Az autó mely négy keréken guruló számítógép, az információtér egy mobil eleme/eszköze (is). Ez a feltalálói ötleteknek új teret nyit: az okostelefonos applikációknak például ma már se szeri, se száma. Van már az autóban vezeték nélküli okostelefon töltés. Egy 2013-as Dodge Dartba került bele először.

„Rendszerbe kötött – összekapcsolt” – ez ma a varázsszó. Beülünk az autóba és ránk zúdul az információ. Az üzletembereknek már ez az irodájuk. (És ki vezet? – vagy a sofőrünk vagy az autonóm jármű megy magától…)

Egy apróság. Korábban neves autógyártónak javasoltam, hogy ne csak a külső levegő hőmérsékletét jelezzék ki, hanem (opcionálisan) a barometrikus légnyomást, annak hirtelen változását is, mert ez sok emberre erős hatással bír. Esetleg jó, ha tudják, miért fáj a fejük, miért tört rájuk a migrén. Az autók többségén van barometrikus nyomásjeladó, mely a motorirányítás egyik jelét szolgáltatja. Ezt kellett volna a műszerfalra is kivinni. Ma ennek az információnak az átadása a netes kapcsolatban – teljes biometeorológiával együtt – már nem lehet probléma. Akkoriban a gyár javaslatomat elutasította, mondván már így is túl sok információval bombázzák az autóvezetőt. Évtized sem kell ahhoz, hogy dolgok gyökeresen megváltozzanak.

Van már intelligens járművilágítás, benne minden eshetőségre felkészülés. A navigáció előjelzi a kanyart, parancsot hogy a kanyarlámpának fordulnia kell, vagy meghatározott szegmensben lévő LEDek gyulladjanak fel.

Kitalálták, hogy az autó haladását okosan a terepviszonyokhoz illesszék. Mikor gyűjtsön lendületet az autó emelkedő előtt, mikor váltson, hogy a domborzati viszonyokat jól kihasználja, mikor kapcsolja ki a motort és szabadon guruljon (vitorlázzon). A navigáció látja előre az utat, tudja optimalizálni a hajtást.

Az autó ajtóinak, csomagtér fedelének távnyitására is szinte mindent kitaláltak. Ha közelítünk, már nyitnak az ajtózárak. Ha az autó alá lendítjük a lábunkat, nyílik a csomagtérfedél.

Egy ötlet kellett ahhoz is, hogy az automata váltók üzemállapot kiválasztása ne sebességváltó kart utánzó váltókar legyen, hanem azt műszerfalon gombokkal váltsák ki.

Ötlet kellett ahhoz is, hogy
-          az autó karosszériája napelemet foglaljon magába,
-          a karosszéria fényhatásra színjátszó legyen,
-          a motor hajtórúd nagyfejet töréssel válasszák le,
-          az autóbuszok tetején legyenek a gáztartályok,
-          hasznosítsuk a motor kipufogógáz hőjét, csináljunk belőle áramot,
-          a gumiabroncs gördülése során önmagát fel tudja fújni,
-          a biztonsági öv is felfújódjon és közben a pulzust érzékelje,
-          az autóülés fűtsön, szellőztessen, masszírozzon, kanyarban oldalgyorsulástól függő mértékben adjon támasztékot,
-          fékezés súrlódólapnak a talajra leszorításával,
-          fékezésnél a kerékösszetartás megnövelve csökkentsék a fékutat.

Ha ezek után azt kérdezi valaki a civil világból, hogy van egy jó ötlete, kihez forduljon, bizony nem tudom a választ. Konzultáljon szabadalmi ügyvivőkkel. Nem akarok nagyon elkeseríteni senkit, de utcáról autógyártókhoz bejutni a lehetetlennel egyenlő. Vannak autógyártók, akik internetes felületen lehetőséget adnak ötletek befogadására. Általában nem válaszolnak. Ha évek múltán megjelenik valahol ötletünk megvalósulása, egyet tehetünk: büszkék lehetünk magunkra…

Dr. Nagyszokolyai Iván

az Autótechnika főszerkesztője

Mindezekről a technikákról, szakmai mélységekben, az Autótechnikában olvashat. Legyen a lap előfizetője!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.19
Felelősségre vonhatják az autóst, aki nem tett eleget segítségnyújtási kötelezettségének. ..
2024.03.19
Rengeteg olyan autóst talált a rendőrség egy hét alatt, aki nem használta ezt az alapvető....
2024.03.19
Az MHP tanácsadó cég az év eleje óta a Porsche AG teljes tulajdonában van. A cég jelenleg közel....
2024.03.18
Teszteltük a Honda CR-V csúcsmodelljét, a temérdek kényelmi és biztonsági extra meggyőző volt,....
2024.03.18
Összeütközött egy busz és egy szeményautó a IX. kerületben - ez már a második fővárosi buszbaleset....
2024.03.18
Gerald (52) egy bécsi, Donaustadtban levő benzinkúton akarta kitakarítani VW-jét. Amikor meglátta a....
2024.03.18
Hét év szünet után újra Zsiros Gábor lesz a navigátora a rali országos bajnokságban legutóbb....
2024.03.18
Nézze meg a videót! ..
2024.03.18
Közúti veszélyeztetés és egyéb bűncselekmény miatt felelhetnek az elkövetők, vezetői engedélyeiket....
2024.03.18
A használtautó-garanciákra szakosodott brit Warrantywise időről időre összeállítja azoknak a....