Ukrajna

Az ukránok már az orosz autókat is gyűlölik

2024.02.04.

Az ukrán autópiac folyamatosan változó tájképén 2023 egyik legmarkánsabb jelensége, hogy drasztikusan, szinte nullára esett vissza a kereslet az orosz autók, azon belül is a Ladák iránt.

Az éves összesítő adatok alapján Ukrajnában tavaly mindössze 206 darab új Ladát értékesítettek. Ez abszolút számokban mérve is elenyésző az ukrán piachoz képest, a visszaesés azonban még látványosabb, ha hozzátesszük, hogy tavaly az eladott Ladák száma még 332 volt. Vagyis a AvtoVAZ legújabb modelljei eladása körülbelül 40%-kal csökkent, ami a fogyasztói preferenciák, illetve teljes piaci dinamika jelentős változását jelzi. Ráadásul, ha a jelenlegi tendenciából indulunk ki, akkor elképzelhető, hogy az idei Lada-eladások erősen közelíteni fognak a nullához.

Vagyis az orosz agresszió nem csupán a két szláv ország politikai érintkezést nullázta le, hanem végzetes csapást mért a gazdasági kapcsolatokra is. Az ukrán piac elvesztése ugyanis az egyik legfájóbb következménye Putyin háborújának.

Ha az ukrán autószektort nagyobb léptékben nézzük, az adatok egyértelmű mintát mutatnak. A Lada autók csökkenő eladása mellett egyetlen (!!!) orosz gyártású haszongépjármű talált fogyasztóra. Ez az egyedülálló értékesítés egy PAZ márkájú buszra vonatkozott, ami tökéletesen rávilágít arra, hogy az elmúlt évben a Lada járművek mivel szembesültek az ukrán piacon.

A helyzet megértéséhez tudni kell, hogy 2022 elejéig az ukrán területen található Zaporozsjei Autógyár (ZAZ) a Lada és Renault autók fő gyártóközpontjaként működött, és jelentős mennyiségű gépkocsit állított elő. Putyin agressziójának első szakaszában azonban az orosz csapatok megszállták, majd Moszkva annektálta a zaporozsjei régiót. A legfrissebb információk szerint az autógyártás teljesen leállt, bár jöttek olyan hírek, hogy az üzemben az oroszok szeretnék felújítani a kommunista éra elhíresült kisautóját, a Zaporozsecet. Erre azonban aligha van esély a háborús viszonyok miatt.

Mi mozgatja az ukrán autópiacot?

Ezek után igazi meglepetés, hogy az ukrán területen zajló katonai konfliktus ellenére az autóeladások 50%-kal nőttek 2023 első felében. A használt autók piaca ebben az időszakban ezzel közel azonos tendenciát produkált. A haszongépjárművek piaca is hasonló növekedési ütemet mutat. 2022 első félévéhez képest 52%-os a növekedés. Mindezt egy olyan országban produkálta a piac, amelynek 5 régiójában súlyos harcok zajlanak.

Az ukránok hat hónap alatt 1 milliárd dollár értékben vásároltak új kocsikat. Mi több, a piac nagyon közel került a háború előtti szinthez.

2023 első hat hónapjában az ukránok 29 314 új személygépkocsit vásároltak. Bár végleges statisztikák még nem állnak rendelkezésre, piaci becslések szerint tavaly év végéig mintegy 70 ezer új autót értékesítettek Ukrajnában. Ez azért elképesztő adat, mert egy évvel korábban az eladott új gépkocsik száma csupán 40 ezer volt.

Az eddigi rekordév 2021 volt, amikor csaknem 104 000 új autót adtak el Ukrajnában. A 2023-as eredmény meghaladja a 2015–2016-os adatokat, amikor is 46 500, illetve 64 500 új gépkocsit értékesítettek.

Az új autók átlagos ára Ukrajnában 2023 első felében 33 ezer euró körül mozgott. Az orosz invázió első hónapjaiban egy autó Ukrajnába szállításának költsége csaknem tízszeresére, 2000 dollárra nőtt. Mostanra ez lecsökkent autónként 500 dollárra.

Ukrán elemzők szerint az autópiac növekedése a pozitív hosszú távú várakozások mutatója. 2023 első negyedévében Ukrajna GDP-je 10,5%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest – közölte a kijevi Gazdasági Minisztérium. A 2023-as eredményei alapján azonban már a Nemzetközi Valutaalap (IMF) az ukrán gazdaság 1%-os, az Ukrán Nemzeti Bank pedig 2%-os növekedését jósolja.

Az előző évekkel ellentétben 2023-ban az autópiac növekedésének fő mozgatórugóját nem a lakossági vásárlás, jóval inkább a kormányzati szervek, a fegyveres erők, valamint a vállalkozások beszerzései jelentették. A vállalkozásoknak teherautókra van szükségük a nyugati határon túli logisztika fejlesztéséhez. A kormányzat és közüzemek, valamint a fegyveres erők pedig a harci cselekmények során megrongálódott járműveket kénytelenek pótolni. 2023 első félévben a céges ügyfeleknek történt autóeladások a teljes értékesítés 40%-át adták, míg 2021-ben ez az arány csupán 29%-ot tett ki.

2023 első felének másik jellemzője az eladott prémium autók nagy aránya, amely elérte a 20%-ot.

A legnépszerűbb autómárkák Ukrajnában

Az ukránok elsősorban japán és a német autókat vásárolnak. Tavaly novemberben az új személygépkocsik teljes felét Kijevben és a fővárosi régióban regisztrálták. Ez a helyzet már hagyományosnak számít.

A legnépszerűbb márkák abszolút vezetője a Toyota cég. Novemberben a teljes értékesítés 14,6%-a a japán óriástól származott. A második helyen a német Volkswagen áll (8,7%), amit szorosan követ a cseh Skoda (8,1%).

A top 10-ben szerepel még a Renault, a Nissan, a BMW, a Mercedes-Benz, a Citroën, a CKC és a Hyundai.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.25
Merész jósolni, pláne az autók világában, de több cég is megteszi, lássuk, mi lett a kamionos....
2024.05.25
A szombati időmérő edzésen megszerezte az első rajthelyet, majd mindkét futamot megnyerte a címvédő....
2024.05.25
A BMW főnöke a Kínából érkező autókra kivetett büntetővámokra figyelmeztet.   ..
2024.05.25
A BMW Motorrad a Comói-tónál található Villa d'Este festői háttere előtt bemutatja legújabb....
2024.05.25
Lássuk, miben törtek most az élre szomszédaink.   ..
2024.05.25
A Bridgestone Tatabánya csatlakozott a Hungarian Business Leaders Forum által működtetett EU....
2024.05.25
Élményautózás és más programok várták a Ments Életet Közhasznú Alapítvány által támogatott....
2024.05.25
Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés....
2024.05.25
A kontinens legnevesebb egyetemeit megelőzve ismét az első helyen végzett a győri Széchenyi István....
2024.05.25
A görög autópiacon októberben a Suzuki Vitara volt a legkeresettebb autó, az esztergomi szabadidő-....