használtautó átvizsgálás
Volkswagen Jetta 1.4 TSi Highline. Mindent tud, ami egy átlagos családnak kell. Tágas utastér, 500 liter+ csomagtér, 150 lóerő, 2017-es gyártás és mindössze 117.000 km. Ezért az autóért kevés híján 5 millió forintot kértek.
Idén 10 éve foglalkozunk használtautók vásárlás előtti átvizsgálásával, ez egy újabb esettanulmány munkaink sorából.
Nagy volt a baj
Kezdjük is a lerágott csonttal: veszünk előzménykáros autót vagy nem? A válasz itt is azzal kezdődik, hogy attól függ. Ha nagykorú kocsit nézegetünk, ami tele van kilométerrel, egyszerűen el sem várható, hogy mentes legyen a korábbi károktól és visszajavításoktól. De ekkor sem mindegy, hogy mi és mennyire sérült és azt hogyan javították ki.
Egy 7 éves családi szedán szerintem ne legyen durva előzménykáros, és most sajnos ilyet fogtunk. Ehhez tulajdonképpen nem is kellett volna rétegmérő, mert az első zárhídon ott volt a gyári beszerelésű alkatrészeken nem megtalálható azonosító matrica, mert a fényszórók gyártási ideje nem egyezett meg az autóéval és mert a baloldali lámpatartó konzolt már nem ítélték cserejogosnak és látszott rajta a korábbi puffanás nyoma.
De azért nyilván lemértük az elemeket. Szomorúan konstatáltuk, hogy tetőlemezen kívül csak a jobb első ajtó és sárvédő volt érintetlen, az összes többi elemet kellett már korábban javítani. Nem is akárhogyan, a bal hátsó ajtón például 1.500 mikron feletti értékeket mérhettünk. Ez nagyon magas, és azért nem érthető, mert az ajtó egy csavarokkal rögzített, könnyen cserélhető elem. Ha csak annyira sikerült kikalapálni, hogy még 1,5 milliméter gitt kellett rá, akkor miért nem cserélték le? Nyilván a káresemény nem köthető a jármű elején tapasztalt, gyári alkatrészekkel kivitelezett javításhoz.
Még szomorúbbak lettünk, amikor az oszlopok és küszöbök mérésére került a sor. A baloldalon ezekhez is hozzá kellett nyúlni és 600 mikront is mérhettünk. Visszatérve arra a kérdésre, hogy veszünk-e előzménykáros autót: nekem az a véleményem, hogy egy 5 milliós példányt nem. Egy szerkezeti merevségért felelős elemjavításon átesetett nem.
Diagoznám, de nem engedi
A Jetta ülésén találtunk egy bandázsolt madzagot. Nem nagyon lehetett tudni, hogy honnan került oda, de amikor csatlakoztattuk diagnosztikai berendezésünket azautó OBD csatlakozójához további aggodalomra adott okot, hogy a rendszer egyszerűen nem látta az autót a csatlakozó mögött.
Próbáltuk innen-onnan, aztán kiderült, hogy a kocsiban volt egy remekül beszerelt rablásgátló rendszer, aminek az eltávolítása nem sikerült maradéktalanul.
Ha nincs egy ilyen átvizsgálás, akkor az első szervizelés alkalmával derül csak ki, hogy a napjainkban a javításhoz elengedhetetlen diagnosztikai gépeket egyszerűen nem lehet csatlakoztatni a kocsihoz. És akkor jön a hibás teljesítéses veszekedés az eladóval, álmatlan éjszakák, felesleges viták és veszekedések.
Highline
Sokszor futunk bele a valósnál magasabb felszereltségi szinttel meghirdetett autókba. Ezért ha csak lehet, minden esetben próbálunk meggyőződni annak valódiságáról. Szerencsére a VW-csoportos kocsik többsége hordoz erről magán információt.
Meg is találtuk a csomagtartó padlólemezén az úgy nevezett kódzászlót és szerencsére azon is ez a szint szerepelt.
Tele is volt rendesen a Jetta extrákkal: a kötelező digitklíma, négy ablak, bőrkormány, alufelni halmazon túl volt itt fűthető ülés, automata világítás, esőérzékelő, adaptív LED világítás, navigáció és holttér felügyelet.
A probléma utóbbi két extrával volt. A holttér felügyelet egyszerűen nem működött az autóban és mivel ugyanazokat az érzékelőket használja a keresztirányú forgalomfigyelés, az sem. A navigációból meg hiányzott a térképszoftver, szóval ez is olyan így, mintha nem is lenne.
A Jetta hátsó üléstámlájának közepén van egy síalagút, aminek az ajtaja sajnos letörött és elveszett. C’est la vie!
Kívül-belül jól nézett ki
És éppen ez a nagy csali egy ilyen autóban. A karosszérián az ennek kitett elemek kavicsnyomain kívül nem sok sérülés volt. Néhány karc és az első fényszórók enyhe belső párásodását írtuk fel a szemlelapra. A 16-os alufelnik fénysérültek voltak, amik között volt azért már a bosszantó kategóriába tartozó is.
A 2021-es gyártású nyári abroncsok 6-7 mm-es profilmélységet hoztak, tökéletesek. A féktárcsák elöl-hátul éppen csak hogy elkezdtek vállasodni, még jó darabig elmennek.
Belül a kormány kopott el egy kicsit, ezen kívül mindent megfelelőnek írtunk fel. Hiába, azért egy Volkswagen nem fárad bele 100.000 km-be, ráadásul láthatóan vigyáztak is a gépre.
Elektronikus szervizkönyv
Természtes, hogy a XXI. században már nem töltögetnek füzeteket egy-egy szervizlátogatás alkalmával, de az, hogy egy használtautó vásárlásnál ne legyen arról információnk, hogy mikor és milyen karbantartásokon esett át a kocsi, jelentős bizalmatlanságot kelt a vevőben.
Itt is ez történt, nem volt kimutatás a karbantartásokról, ami újabb zsákbamacska egy ötmilliós biznisz körül.
Azt gondolom, hogy ez a Jetta, bár lehet még belőle megbízható autó, eklatáns példája annak, hogy miért érdemes vásárlás előtt átvizsgáltatni egy használt autót még akkor is, ha kora, futásteljesítménye és megjelenése alapján semmi különösre nem lehet számítani.