használtautó átvizsgálás
Nagyon kedves hölgy jelentkezett be telefonon, hogy szeretne egy vásárlás előtti használtautó-átvizsgálást rendelni egy 2011-es Fiat Grande Punto 1.2 8V Actual típusú járgányra. Semmi akadálya, már intéztük is a szemlét egy dél-budai autókereskedésbe. Csodát itt sem vártunk egy 13 éves és 1,3 millióért kínált autótól. Meg is találtuk a hibákat, de az autót ennek ellenére megvásárolták, majd jöttek a hibák és a csodálkozás.
Itt-ott javították már
A Punto már jóideje küzdhet a rozsdával. Ebből arra következtettünk, hogy a küszöbök vastagon le voltak pungálva alvázvédő bevonattal, ami helyenként meg-megfolyt már. Nem szép látvány, de legalább nem rohadt. Ott nem, de az alváz egyéb részein, a sárvédőíveken és főképp a motortérbe tekintve jelentős rozsdásodás látható, amivel inkább előbb, utóbb foglalkozni kellene.
A rétegmérés a jobb első ajtót és sárvédőt hozta ki javított elemnél, de mindig elmondom, hogy ennyi bele kell, hogy férjen egy 13 éves kocsinál, főleg, hogy a küszöbök és az oszlopok gyári értékeket hoztak.
Motorikusan
Ha egy érdeklődő egy autóval kapcsolatban kérdez valamit, akkor az 99%-ban a motorra vonatkozik. Nem mondom, fontos dolog, de egy autó nyilván nem csak a motorból áll, erről tudnának mesélni például a Ford PowerShift váltóval szenvedők, vagy akár az összkerékhajtású kocsik gazdái az osztóművek tekintetében.
A Fiat 1.2 8V nem egy erőmű. A modell utolsó évében próbáltak valamicskét javítani a 65 lóerős csúcson és egy változtatható szelepvezérlés beépítésével ki is csikartak a gépből még négy (444!!!négy!4!) lóerőt! Cserébe van benne okoskerék és vezérlőszelep, ami meg tud hibásodni. Mint ahogyan ennél az autónál is. A diagnosztikai lekérdezés mutatta a szelepvezérlés hibáját, ami általában akkor szokott előfordulni, ha korábban nem megfelelően építik vissza egy vezérléscsere alkalmával az okoskereket.
Tehát a kocsiban azonnal vezérlést kellene cserélni. Ez annyiból nem újdonság, hogy egy 200 ezredik kilométerén is túllévő szíjjas vezérlésű autóban a vásárlás után azonnal kötelező a vezérléscsere még akkor is, ha az nem okoz ilyen és ehhez hasonló hibákat.
Szerencsére utángyártott olasz alkatrészekkel ez a művelet még szelepfedél tömítéssel együtt is megáll 120-140 ezer forint között.
Erőátvitelileg
A kuplung még teszi a dolgát, de azért egy minimális csúszás, bizonytalanság már érezhető. Van még benne 20.000 km akkor is ha valaki nagyon csúsztatósan vezeti.
Egyébként a féltengelyek és futóalkatrészek a hátsó lengéscsillapítók kivételével rendben voltak. A lengéscsillapítókat azonban cserélni kellene záros határidőn belül, ez közlekedésbiztonsági kérdés.
Utastérileg
Azt kell mondani, hogy a teljesített 200k km alatt a Fiat belseje nem romlott meg nagyon. Egészen tűrhető állapotot találtunk, abszolút vállalható beltér, nem ronggyá kopott kormány és hasonlók.
Sajnos a visszapillantó tükrök elektromos állítása nem működik, reméljük, nem gyakran vált vezetőt a Punto, mert akkor ezeket mindig kézzel kell állítgatni. Persze az is lehet, hogy a kapcsolónál van valami baj, mert az, hogy egyszerre mindkét tükör megálljon, igen ritka eset.
City Servo
A Fiatok nagy fícsöre, hogy egy gombot megnyomva a szervokormány rásegítése kb. megduplázódik, elég szinte csak gondolni rá, hogy merre tekeredjen, már megy is. A kormányszög jeladó sajnos hibára állt, így a rendszer is befuccsolt.
Szervohatás azért volt, hibajelenséget ezzel kapcsolatban mi nem tapasztaltaltunk, nem úgy az autó. A műszerfalon a kormányszervo rendszer meghibásodására figyelmeztető jelzés volt látható, amit nem túl kellemes módon éles hangjelzés is követett. Mindnyájan tudjuk, hogy amíg van szervohatás, ezzel senki sem fog foglalkozni sajnos.
Karosszériailag
A kocsi – mint említettem – több helyen korrodált volt, bőven találtunk rajta kavicsnyomokat, kisebb repedéseket az első lökhárítón, nagyobbakat a hátsón. Volt egy törött ködfényszórónk és egy párásodó másik.
Szemfüleseknek feltűnhet egy utólagos benzincső gyögyörű kék színben
Egy egymillióhármas autónál ezzel senki sem fog foglalkozni. Ez van.
Venni, vagy nem venni? Ez itt a kérdés.
A próbaút után kértük az ügyfelet, hogy ő maga is menjen el a kocsival egy kicsit, mert az autó igen gyengén muzsikál. Mérje fel azt, hogy ez a teljesítményszint elég lesz-e neki a mindennapokban.
Meg is tette. Elájulva nem volt a fénykorában 69 lóerős gépsárkánytól, de megkötötte a maga kompromisszumait és megvette az autót.
Nem látszik a formán, hogy 13 éves
Aztán már kora este jött a telefon, hogy a kocsi annyira gyenge, hogy nem is tudott vele felhajtani az autópályára. OK, hát mondtuk mi, hogy mire számíthat, de bevallom egy pillanatra elbizonytalanodtam. Lehet, hogy benéztünk valamit? Másnap már mentem is hogy még egyszer megnézzem a kocsit, immár az ügyfélnél. A Rózsadombon furikáztam vele és hát meg kell mondani őszintén, ez az autó annyira gyenge, hogy húzatni kell rendesen már egy kisebb emelkedőn is. De ez ilyen.
Aztán másnap jött az üzenet, hogy check engine-es a kocsi. OK, akkor megyünk egy harmadik kört, hogy mi a fene lehet ez. A jelenség megint a vezérlésmódosítás miatt állt elő. Segítettünk egy olasz autókra szakosodott szerviz felkutatásában is, mert a vizsgálat eredményeként említett vezérléscserét mindenképpen megvárnánk, mielőtt motorhibásnak mondjuk ki a kocsit.
Nem tudjuk hol tartunk
Most a szerviz időpont eljövetelére várunk, és nagyon reméljük, hogy a Punto 1.2 ki fog gyógyulni a vezérléshibákból. Nem lesz ettől persze egy suhanó pont az úttesten, de A-ból B-be el fogja vinni a gazdáját.
A kétségbe esés nem segít. Megállapítottuk, hogy azonnali vezérléscsere kell, külön is felhívtuk a figyelmét az autó szerény menetteljesítményére, plusz leírtunk jónéhány egyéb hibát. Erre az ügyfél azonnal visszament a kereskedésbe és reklamált. Meghallgatták, de az autót nem vették vissza. Helyette felajánlották – ha nem tud együtt élni a 69 lóerő adta lehetőségekkel – hogy válasszon magának a kereskedésből egy másik autót.
Jó tanácsként mondom, hogy ha már megbíztál egy járművizsgálóban, akkor hallgass is rá! Egy vásárlás előtti használtautó átvizsgáláson erről az autóról is kiderült szinte minden, ennek függvényében dönthetsz, amivel kapkodni soha nem érdemes.