elektromobilitás
Az ilyenkor szokásos prezentáció illendően rövid, de annál tartalmasabb volt, erre, mint „moderátor” mindig ügyel a Lajtner Tamás, a Ford sajtókapcsolatokért és kommunikációért felelős vezetője. Azt még tőle tudtuk meg, hogy Németországból érkezett elektromos Pumákkal egészítették ki a tesztautóflottát, így alakult ki a kék-sárga összeállítás, az utóbbiban a magyar rendszámos Fordok pompáztak.
Kék-sárga sorakozó Szentendrén
A hivatalosan Electric Yellow és Digital Aqua Blue fényezésű, prémium felszereltségű modellek műszaki tartalomban megegyeztek, 43 kWh-s akkucsomaggal és 163 lóerős teljesítménnyel bírtak, továbbá többségükben panorámatetővel is rendelkeztek.
Károly Róbert, a Ford Blue és Model e üzletág igazgatója bemutatta az elektromos autók európai piacát, ahol Norvégiában 90, Dániában 60 százalék feletti az elektromos autók részesedése a forgalomba helyezett új modellek között. Magyarország ettől nagyon messze van bőven 10 százalék alatti részesedésével, de így is mögöttünk vannak a románok, a spanyolok a görögök, az olaszok a csehek és a lengyelek is. Beszélt az összesített hazai újautó-eladásokról is, a Ford elégedett lehet az idei első 4 hónap számaival.
Alulról is megnézhettük az új elektromos Pumát
Természetesen a legfontosabb adat az elektromos Pumával kapcsolatban is az, hogy mennyit tud elmenni egy töltéssel. A WLTP kombinált hatótáv 376 kilométer, Eco-módban maximum 105 km/h óra mellett ez felmehet 400-ra, míg a városi hatótávolság gyári adata 523 kilométer. A fogyasztása dicséretes, könnyen 12-14 kWh között tartható a Puma, erről a próbaút során meg is győződhettünk. Nem mellesleg 100 kW-os gyorstöltővel bő 23 perc alatt 10-ről 80 százalékra „tankolható” fel az akkucsomag.
Ágó Béla műszaki vezető egy érdekes szempontból világította meg az elektromos autózást. Megtudtuk, hogy az utazásra, gurulásra az energiának csak 69 százaléka, megy, 11, illetve 12 százalék kiegészítők és a klímaberendezés fogyasztása. A maradék 8 százalékot a külső hőmérséklet miatt „bukjuk” és itt nem csak a fűtésről van szó.
Váltótársam, Bőgős Sándor a volánnál
A hőmérséklet csökkenésével a keréknyomás mérséklődik, nő a gördülési ellenállás, sűrűbb lesz a hajtóműolaj, ami további veszteség. Hidegben sűrűbb a levegő is, nagyobb a légellenállás, ha 25 fok helyett csak fagypont körüli a hőmérséklet, 9 százakkal is nőhet a légellenállás. Mínusz 10 foknál ez már 13 százalék veszteség. A „dolog” a másik irányba is működik, ha 25 fok helyett 30 van, akkor 2 százalékkal kisebb a légellenállás. Ennyit nyerünk a réven, amit persze a klímázás miatt bőven elveszítünk a vámon…
Az újságírók párokba rendezővel indultak útnak, én Bőgős Sándor mellé kerültem, aki több szempontból is régi motoros már a szakmában. Egyrészt, nálam is hosszabb ideje nyugdíjas, de még ma is aktívan rádiózik, évtizedekig volt raliversenyző, plusz mostanában jellemzően elektromos autókat tesztel, és civilben is ilyet használ.
Bevittek bennünket az erdőbe
Mindjárt fel is hatalmaztam, hogy szóljon rám, ha rosszul vezetek, ez többször meg is történt. Kiderült, időnként belül fogom a kormányt, és sokkal több mozdulattal tartom a sávot, veszem a kanyaríveket, mint a profik. Ennél is fontosabb volt, tudta, mit kell nézni egy elektromos autó menetpróbáján.
Ő is ahhoz a generációhoz tartozik, aki még karokon, gombokon, kapcsolókon szocializálódott, így nem szereti a – kétségkívül méretes – kijelzőn, a menüben keresni a funkciókat. Meg is jegyezte, hogy nem sokáig marad ez így, mert „csillahullás” lesz, ha nem térnek vissza a tekerőkre, gombokra a gyártók. Az Euro NCAP csúnyán leminősíti az autók biztonságát, a kijelzőn matató sofőr ugyanis nem tud úgy figyelni az útra, ahogy kell.
Hátulnézetből is rendben
A konvoj Szentendréről Dobogó-kő irányába indult el Esztergom felé, ralisok által oly a kedvelt szerpentinen. Útitársam jó néhányszor teljesítette ezt versenykörülmények között, most azért nem lehetett annyira nyomni, jó néhány Pumáknál lassabb jármű és sofőr gondoskodott arról, hogy ne lehessen túlságosan gyors a tempó. Persze egy-egy rövid szakaszon azért ki lehetett húzatni.
Erősebb kanyarokban is jól feküdte az utat az autó, a felfüggesztésre nem lehetett panaszunk, tudván azt, hogy nem versenypályára való a Puma. A kigyorsítások is rendben voltak, viszonylag bátran mehettünk bele egy-egy előzésbe, nem volt gond a befejezéssel. Többször váltogattuk a vezetési módot, a visszatáplálás erősségét – szóval, jól el voltunk.
Küszöbön a Puma
Az esztergomi Prímás Pincénél volt az első megálló, frissítő és fotózási lehetőséggel – és egy helyszínen kiállított meglepetéssel, egy régi Ford Caprival, természetesen az újjal párban. Az 1983 végén forgalomba állított autó ’92 óta fut Magyarországon, eddig már 7 gazdája volt és a jövő év júliusáig van rajta érvényes műszaki.
Az ötsebességes Ford Capri 2000 GT hengerűrtartalma 1 993 cm³, teljesítménye 100 lóerő, ami akkoriban combosnak számított és ehhez csak 1070 kg saját tömeg társult. Az elsődleges sárga színben pompázó fényezésű, tetőablakkal is szerelt 4 üléses kupét nem nagyon hajtják, 2018 júniusától, 2024 júliusáig 46,7 ezerről mindössze 52,8 ezerre szaporodott a kilométerek száma az órában.
Balról jobbra: Puma, régi Capri, új Capri
A második tesztvezetési etap Esztergomtól Tatáig tartott, ahol a Ford Magyarország emelte a tétet. Míg a korábbi menetpróbán a Michelin-ajánlású zebegényi Natura Hill Étterem volt az egyik állomása a Ford Exprolereknek, ezúttal a Platán Étterem (**Michelin) adta a helyszínt a közös ebédnek és a kötetlen szakmai beszélgetésnek. A kicsit késői ebéd Pazar volt, ahogy fotózási helyszínként is kitűnő választásnak bizonyult a tó melletti étterem.
A 170 kilométeres tesztút természetesen Szentendrén ért véget, a harmadik etap már nem volt olyan felhőtlen mint az első kettő. Utazás vissza a Ford irodába (Szentendre). Úgy alakult, hogy kb. a délutáni csúcs kellős közepén szeltük át Budapestet, ami nagyon időrabló volt. A többiek sem navigálhattak ügyesebben, vagy tovább maradtak a Platánban, mindenesetre a harmadik autóként futottunk be.
Caprik a tó partján Tatán - fotók: Ford/Mosoni Péter
Zárásként essen szó az árról, az elektromos Puma - az autóról korábban itt írtunk - belépő modellje kevéssel 12 millió forintért érhető el. Elindult a Ford Go Electric kampánya is, az ennek keretében kínált kiegészítő szolgáltatások közül - töltőkártya, otthoni fali töltő, kedvezményes finanszírozás -, az ügyfelek májusban akár két opciót is választhatnak egyidejűleg, mellyel akár 1 év ingyenes töltést is igénybe vehetnek. A kampányban az Explorer, a Capri, a Mustang Mach-E, valamint az E-Tourneo és az E‑Transit modellek is érintettek.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!