Európai Unió
A lépés a fehérorosz állami tulajdonú Belavia szerepével kapcsolatos gyanúra adott válasz az EU részéről. Brüsszel szerint ugyanis a légitársaság segített Alexander Lukashenko fehérorosz elnöknek abban, hogy a közel-keleti és afrikai országokból érkező migránsokat Minszkig szállítsa, hogy utána a lengyel, lett és litván határok felé taszítsák őket.
Lukasenko tagadta, hogy migránsokat hozott volna be az országba, de a közelmúltban adott BBC interjújában elismerte, hogy "teljesen elképzelhető", hogy szövetségei segítettek migránsoknak átjutni Lengyelországba a fehérorosz határon.
Az eset hatalmas nemzetközi felháborodást váltott ki, és az EU beleegyezett a Fehéroroszország elleni szankciók amúgy is hosszú listájának bővítésébe. "Tisztázzuk: ezeket a migránsokat aljasan félrevezetik hamis ígéretekkel. Ez ellen küzdenünk kell" - mondta Ursula von der Leyen, a Bizottság elnöke az Európai Parlamentben.
Az előterjesztett jogszabály értelmében Brüsszel közvetlenül előveheti és fekete listára teheti a jövőben azokat a kereskedelmi szereplőket, amelyek "aktívan részt vesznek" a migránscsempészetben, illetve azokat is, amelyek szervezőként, irányítóként vagy tanácsadóként segítenek másokat ilyen bűncselekmények elkövetésében. A vizsgálandók körébe a repülőgépek, teherautók, vonatok, buszok, kompok és óceánjárók egyaránt beletartoznak.
A Bizottságnak minden esetben bizonyítékokat kell gyűjtenie állításainak alátámasztására, és lehetőséget kell adnia a vállalatnak arra, hogy érdemben válaszoljon az ellene felhozott vádakra. Amennyiben megállapítást nyer az embercsempészet ténye, úgy a vállalat feketelistára kerül és az Európai Unió területén a szállítási szolgáltatások nyújtásához, a repüléshez és tranzithoz, az üzemanyag-feltöltéshez, a karbantartáshoz és a kikötőkbe való belépéshez való jogainak egy része, vagy teljes egésze felfüggesztésre kerül. Súlyos jogsértés esetében Brüsszel akár vissza is vonhatja az engedélyeket és korlátozhatja a szállítási műveleteket az Európai Unió bármely részén.
A szankciókat közvetlenül azután alkalmazzák, hogy a Bizottság hivatalosan elfogadta azokat. A tagállamoknak két hét áll rendelkezésükre, hogy kifogást emeljenek. A büntetés legfeljebb egy évig maradhat érvényben, és bármikor felülvizsgálható. A Bizottság megjegyezte, hogy a feketelistára való kerülés nem érinti az uniós utasokat, akiknek fenntartják a jogot a visszatérítéshez, a járataik átfoglalásához, vagy kompenzációhoz, amennyiben az ellenőrzésből fakadóan kár éri őket.
"Remélem, hogy nem lesz szükségünk a rendelet alkalmazására, és a fuvarozók maguk fognak fellépni annak érdekében, hogy elkerüljék az emberkereskedelem és a csempészet bűntettében való közreműködést. De készek vagyunk cselekedni, ha ezt nem teszik meg" - tette hozzá Adina Vălean, az EU közlekedésért felelős biztosa, remélve, hogy a társjogalkotók "gyorsan" megegyeznek a végleges változatban. Mint minden más rendeletet, ezt a kifejezetten rövid, 12 oldalas tervezetet is az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak kell megtárgyalnia és jóváhagynia, ami azt jelenti, hogy rendelkezéseit a jelenlegi válság idején nem fogják alkalmazni, kivéve, ha a helyzet tovább eszkalálódik.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!