Scania

Bemutatkoztak a Scania új építőipari járművei

2017.11.22.

A svéd gyártó az elmúlt néhány évben a teljes modellpalettát és felhasználói igényeket figyelembe vevő járműfejlesztésbe kezdett, amely folyamat 2019-ben zárul majd le. Mindez még a tavaly ősszel kezdődött, amikor a hannoveri IAA kiállításon bemutatkozott a nagyközönségnek a közúti fuvarozásra szánt új S és R széria. Előbbi akkor el is nyerte az Év Tehergépjárműve megtisztelő címet.

 

Az S és R modellcsalád mind műszaki tartalomban, mind minőségben új mércét állított fel ezen a gyártói piacon. Itt nem egy ráncfelvarrásról, hanem egy teljesen új fejlesztésű járműről beszélhetünk, amely széles motorválasztékával, szinte már luxus személyautó színvonalon megépített és rendkívül biztonságos és kényelmes fülkéiről már az elmúlt egy évben hírnevet szerzett magának, hozzátéve azt, hogy az elődmodell is kiváló paraméterekkel rendelkezett. 

A jelenlegi csúcsmodell, az S730

Alig egy évvel az első hosszútávú áruszállításra fejlesztett járművek bemutatója után a Scania södertaljei központjába invitálta a szaksajtó képviselőit, hiszen elkészült az építőipari szegmens számára fejlesztett XT modellcsalád, valamint színre léptek a kisebb, más felhasználási igényekhez igazított G és P fülkék is. 

Új, G fülkés XT, 6x4-es hajtásképlette, billencs felépítménnyel

Az XT az Extra Tough kifejezés rövidítése. És valóban az új járművek igaz, kemény körülmények közötti felhasználásra készültek. Az XT széria legfeltűnőbb eleme a az első acél lökhárító, amely 15 centiméterrel nyúlik túl a karosszérián így nyújtva védelmet. A lökhárítót úgy alakították ki, hogy átlagosan 25 fokos terepszöget biztosítson a járműveknek. A közúti használatra minősített modelleknél a lökhárító alá egy aláfutásgátló is kerül. Az új lökhárítóba egy 40 tonna teherbírású vonócsapszeg is került. Emellett egy rejtett, lehajtható fellépőt is megálmodtak a tervezők, amely nagyban megkönnyíti a felkapaszkodást a jármű elejére. A fülkék oldalán további fellépő található, amelynek segítségével a tető magasságáig felkapaszkodhat a vezető, így ellenőrizve a rakományt

Az XT sorozat járművei számos variációban rendelhetők

A járművek belső kialakítása megörökölte a közúti széria elemeit, így a legújabb műszeregységek, kapcsolók kerültek az építőipari kocsikba is. Emellett az új G és P fülkék összesen 19 variációban készülnek, így a megrendelők a számukra legmegfelelőbbet választhatják. A kifejezetten terepre szánt járműveknél (HD kivitel) a légszűrő beömlőit magasan helyezték el, itt a légszűrők akár 40 kg por megkötésére is képesek tisztítás nélkül. Az ilyen járművekhez kétféle mechanikus fülkefelfüggesztést kínál a gyártó, a komfortosabb nagyobb lengéseket enged a fülkének, így extrém terepen sem rázza össze feleslegesen a vezetőt. A kipufogó elrendezése is kétféle lehet a fülke mögött, amely a felépítményezésben nyújt segítséget. 

A belső kialakítás minden felhasználói igényt kielégít

A felépítményezés tekintetében a Scania új gyártási rendszert vezetett be. Az építőipari és részben a disztribúciós járműveknél nagyon sokféle felépítmény képzelhető el, az önrakodó konténerszállítótól kezdve a betonkeverőn át a billencs alkalmazásig. A gyártó rendkívül szoros kapcsolatot ápol az európai vezető felépítménygyártókkal, így képesek arra, hogy már a jármű gyártásakor úgy készüljön el az alváz, hogy később a kiválasztott felépítmény mindössze egy nap alatt ráhelyezhető legyen a járműre. A megfelelő furatok a helyükön lesznek, az alvázat centiméteres pontossággal a kívánt hosszra készítik el, az elektromos és hidraulikus csatlakozók is elérhetőek a további kialakítás igényei szerint, a sárvédők magassága pedig állítható. Az új alvázakon a futómű és a kiegészítő berendezések elemei nem nyúlnak az alváz síkja fölé.

Az alváz centiméterenként szabható a felépítmény kívánalmainak megfelelően

Az új járművek bemutatásával párhuzamosan a motorválaszték is frissült, komolyfejlesztéseken esett át, így az öt- és hathengeres soros és a legendás V8-as erőforrások közül, összesen 13 változatban ki-ki kedve szerint válogathat 280-től 730 lóerő teljesítményig. A legerősebb 730 lóerős, 3500 Nm leadására képes erőforráson kívül, mindegyik motor csak SCR rendszer felhasználásával éri el az Euro6-os környezetvédelmi normát. Az SCR-es motorok mindegyikének feltöltéséről egyszerűbb felépítésű fix geometriás turbó gondoskodik. A technológia másik előnye, hogy ezek az erőforrások bármely biodízel üzemanyag-típussal is működtethetőek, kivéve az EGR technikát is alkalmazó, 730 lóerős motort. Ez utóbbinak a teljesítménye valóban lenyűgöző, a sajtóteszt során egy közel 110 tonna össztömegű túlméretes és túlsúlyos szerelvényt is ki lehetett próbálni ezzel a motorral szerelt vontatóval. Még ennek a járműnek a vezetése sem jelentett kihívást, bár a méreteire nagyon oda kellett figyelni. 

A 730 lóerős V8-as számára 110 tonna mozgatása sem okoz gondot

Az új XT járművekben a jól bevált OptiCruise automatizált váltó új terep programot is kapott, amely magasabb fordulaton használja a motort, de a kihajtótengely-fékkel rendelkező váltó még így is rendkívül gyorsan és precízen vált. Érdekesség, hogy az automatizált váltó mellé rendelhető kuplungpedál is. Ez persze nem igazi, mechanikus pedál, csak egy potmétert irányít, így szabályozva az egyébként automatikus kuplungszerkezet mozgását. A vezető, finommanőverezésnél, ha kell hintáztatásnál veheti hasznát, valamint haladás közben, egyszeri lenyomásra egy fokozattal feljebb vált a berendezés.

Mindezek mellett megjelent és opcionálisan választható az elektromos rögzítőfék is. Ez elinduláskor automatikusan kiold, ajtónyitáskor vagy a biztonsági öv kikapcsolásakor automatikusan rogzíti a már álló járművet. Ez a berendezés visszagurulás-gátlóként is funkcionál. Emelkedőn megállva bármeddig képes a járművet megtartani, ilyenkor az üzemi fékek helyett a rögzítőfék tartja meg a kocsit. Építőipari járműveknél ma is dobfékeket használnak. Ezeket is továbbfejlesztették, jól adagolhatóan, kiválóan működnek és a tárcsafékekhez hasonlóan elektronikus vezérlésűek.

Itt rönkszállító felépítménnyel

A Scania továbbfejlesztette a flottakezelő- és követő számítástechnika alkalmazásait is, amely immár pótkocsik követésére és paramétereik kontrollálására is alkalmas.

Az új XT járműcsalád és az új kisebb, jellemzően napközbeni felhasználásra optimalizált G és P fülkék megjelenésével, a továbbfejlesztett motorokkal a Scania készen áll a következő évek egyre fokozódó felhasználói igényeinek megfelelni úgy, hogy a korábbiaknál takarékosabb, erősebb így kisebb fenntartási költségekkel bíró gépjárművekkel jelent meg a piacon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....
2020.10.22
Idén júniustól Herbácskóová Anita a Magyar Suzuki Zrt. Emberi Erőforrás és Társasági Támogatások....