Toyota Yaris

Bevetésre kész a Toyota Yaris SUV

2020.05.07.

Kissé rendhagyó módón – a vírusjárvány miatt eltörölt genfi autószalon helyett – virtuális sajtótájékoztatón, a világhálón mutatta be a Toyota szupermini Yaris modelljének városi terepjáró változatát. A kompakt Yaris Cross abba a B osztályba tartozó suv-szegmensbe tart, ahol már szép számmal gyülekeznek a konkurens modellek, így legutóbb a VW T-Roc, a Renault Captur, a Peugeot 2008, vagy a Ford Puma. Úgy tűnik, hogy a világon végigseprő suv-őrület most a kisautók világában hódít, s a versengéshez most a Toyota is csatlakozik.

Szerző: Heimer György

A suv-dizájn divatvonalai szerint a Yaris Cross mokány utcai terepesnek látszik. A robosztus megjelenést hivatott erősíteni a magas építésű kocsitest, a nagyobb méretű abroncsok és nem utolsó sorban a szögletes, fekete műanyaggal szegélyezett kerékjáratok, valamint az első és a hátsó ajtók között végigfutó ugyancsak fekete műanyag védőszegély. A kocsi formáján több helyütt visszaköszönnek a RAV4 és a Lexus UX dizájnelemei. Ami a méreteket illeti, a Yaris Cross 2560 mm-es tengelytávolsága megegyezik a hagyományos Yariséval, de annál hosszabb (4180), szélesebb (1765) és magasabb (1560). Jóllehet városi kisautóról van szó, a Toyota szerint az utastér kellően tág, a suv-koerográfiának megfelelően üléspozíciója magas, s a jármű praktikus használatát hangsúlyozzák. Ennek példájaként felhozzák, hogy a hátsó csomagtér-ajtó motoros mozgatású (nem tipikus a kis kategóriákban), a padlózat magassága állítható, s a csomagtérben, a menet közben elmozdulható, nagyobb szállítmányú tárgyak rugalmas hevederekkel lekötözhetők.

A Toyota ugyanakkor kiemeli, hogy a kompakt suv kifejlesztésében a Yaris modell hosszú évekre visszanyúló gyártási tapasztalataira és az öntöltős hibrid technikában elért eredményekre támaszkodtak. Ez utóbbival kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a jármű-elektrifikálás jelenlegi állásában, (mindenekelőtt az alacsony hatótáv és a hézagos töltőhálózat miatt) a full hibrid hajtás most láthatóan nagyon megy. Ezt látszik alátámasztani, hogy a Toyota hibrid eladásai szárnyalnak az európai autópiacokon, a 2012-ben bevezetett hibrid Yarisból már több mint félmilliót értékesítettek. Mint írják, a Yarisban és a Cross változatban a Toyota 1,5 literes hibrid rendszere található. E technológiát a nagyobb, a 2,0, illetve 2,5 literes hajtásláncok alapján fejlesztették ki, ilyenek működnek a Corolla, a C-HR, a RAV4 és a Camry modellekben. A 1,5 literes, 116 lóerős, háromhengeres Atkinson-benzinmotorban sikerült úgy csökkenteni a súrlódási és mechanikai veszteségeket, valamint optimalizálni az égési sebességet, hogy az üzemanyag-fogyasztás és a széndioxid-emisszió is alacsony értékű legyen. A sajtótájékoztató nem említi, milyen más erőforrások közül lehet majd választani, de az új, nálunk még ugyancsak bevezetésre váró Yarisról tudható, hogy azok elérhetők lesznek hagyományos benzinmotorokkal is.

A Yaris Cross másik unikuma, hogy a kategóriájában egyedüli hibridként megrendelhető lesz majd intelligens összkerékhajtású rendszerrel – ígéri a Toyota. Normál haladás közben a jármű elsőkerék-hajtású, de ha az út csúszóssá válik – például síkos macskaköveken, sűrű esőben, hóban, vagy homokos terepen – az összkerékhajtás automatikusan bekapcsol. A kocsihoz ugyanakkor egy sor vezetéssegítő rendszert kínálnak majd. E szolgáltatásokat a japán márka Toyota Safety Sense néven emlegeti, amelyekről most csak annyit jegyeztek meg, hogy e megoldások a vezető tájékoztatásával, gyors figyelmeztetésével és ha kell automatikus fékezéssel és kormányzással segítik elkerülni a beleseteket.

A Toyota úgy tervezi, hogy ez európai piacra szánt Yaris Cross évente 150 ezer darabos szériában készül majd abban a franciaországi Valenciaennes melletti gyártóműben, ahol a Yarisokat is gyártják. E gyártómennyiség az európai B-SUV szegmens 8 százalékát jelenti. A magyar Toyotától kapott információk szerint a kocsi forgalmazása nálunk jövő tavasszal startol. Ára még nincs, de annyi jóslatként alighanem megkockáztatható, hogy a forint égbeszökő euróárfolyama és az iparág leállási veszteségei felfelé fogják mozgatni a Cross vételárát is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....