Jaguar

Bivalyerős kezdés – Jaguar F-Pace S TDV6 AWD

2017.03.16.

„A Jaguar legpraktikusabb sportautója” - mondja első SUV-járól, az F-Pace-ről a patinás márka. S miközben kétségkívül nem egy praktikus tulajdonsága akad az F-Pace-nek, mi inkább más erényeit emelnénk ki a tesztre kapott S TDV6-osnak: 300 lóerő, 700 Nm-es nyomaték, 6,2 másodperces gyorsulás.

Amikor a repülő nekilódul felszállás előtt, egyszerre érezni a masszív gép súlyát és azt az erőt, amely még ezt az irdatlan szerkezetet is megállíthatatlanul húzza, tolja előre. Hasonló érzés keríti hatalmába az embert, amikor a gázra tapos a Jaguar F-Pace „pilótafülkéjében”: a háromliteres, V6-os TDI motor játszi könnyedséggel lódítja meg az alumínium szerkezetes, körülbelül 1,9 tonnás autót. Belepréselődünk az ülésbe, és mire kinyögjük, hogy „annyááááám”, már százat mutat a kilométeróra.

Közel 1,9 tonna, de fürge mint egy hot hatch

Hivatalosan 6,2 másodperc alatt tudja a százas sprintet az F-Pace, ám a szikár számok ez esetben még csak körül sem írják az érzést. Egészen irracionális ugyanis az, ahogy a súlyos Jaguar hot hatch-ek fürgeségével indul meg. Az pedig már tényleg felfoghatatlan, ami száz felett történik: a 300 lóerő és a bődületes, 700 Nm-es nyomaték továbbá a hibátlanul kapcsolgató nyolcfokozatú, ZF-automata együtt elhiteti, hogy ez az autó tényleg addig gyorsul, amíg út van alatta.

Formatervezési bravúr a hátsó lámpatestek megalkotása

Bestiális külső

Ahogy a bent ülőkre letaglózóan hat a Jaguar ereje, úgy a külvilágot is sokkolja az F-Pace – és nem csak a V6-os dízel tekintély parancsoló hangja, meg a szürreális látvány, ahogy megindul a hatalmas autó. A Jaguar első SUV-ja ugyanis már egy helyben állva, vagy épp „csorogva” is vonzza a tekintetet - pedig ma már tényleg nem gyakori, hogy autó után forduljon a magyar utca népe.

Elképesztően sokan fordulnak utána az utcán. A kék szín és a 22 colos felni is sokat dob a megjelenésen

A magas, függőleges orr-rész a hatalmas hűtőráccsal és markáns levegőbeömlőkkel, a hosszú motorháztető, a kupészerű sziluett és a merészen lecsapott far a pengeszerű hátsó lámpákkal elképesztő összhatást teremt. Ezt a pompás designt ráadásul tovább lehet „tupírozni”: a kék szín még sportosabbá teszi a külcsínt, és a bestiális megjelentést fokozzák a 22 (!) colos felnik, meg az azokon feszülő 265/40-es gumik.

Klubház az utastérben

Ha kell, megy mint az ördög, megjelenése brutális és tekintély parancsoló, ám bent az utastérben nyoma sincs sportosságnak, erőfitogtatásnak - inkább elegáns, csöndes, nyugodt klubhelyiségben érzi odabenn magát az ember. Minőségi anyagok, finom bőr és precíz kidolgozás jellemzi a tágas belteret. A második üléssorban is bőséges a lábtér, fejtér, és a hátul is gombnyomásra dönthető háttámla, továbbá a külön szabályozható hőfokszabályzó a prémium kiszolgálás része.

Csúcstechnológia, luxus és kényelem az utastérben

Elől a hosszú távon is kifejezetten kényelmes – és a kocsi felépítéséből adódón – magasan lévő ülésekből tökéletes kilátás nyílik a világra. Fentről nézve ráadásul még nagyobbnak érződik az F-Pace: érdekes ez a vizuális tévedés, kívülről és bentről is hihetetlennek tűnik, hogy „csak” 4,7 méter hosszú és 2,1 méter széles az autó. S ha már méretek: alapesetben 650 literes a csomagtartó, igaz, ennél némileg szűkebb, ha teljes értékű pótkerék jár az autóhoz.

650 literes a csomagtér

Byte-ok, pixelek rengetege

A start gomb megnyomására – más Jaguar modellekből már ismert, de továbbra is hatásos módon – kiemelkedik középkonzolból a sebességváltó előválasztó gombja, és életre kelnek a sofőr előtti képernyők. A műszeregység helyén 12,3 colos méretben megjelenő grafika gyorsan áttekinthető: középre a sebességmérő és a táblafelismerő rendszer jelzései kerülnek, jobbra a fordulatszámérő, bal szélen pedig a menürendszer.

Gyorsan áttekinthető és könnyen kezelhető a menürendszer

Hasonlóan könnyen áttekinthető és gyorsan megtanulható a 10,2 colos kijelzőn megjelenített központi rendszer, amelyben a szegmensben szokásosnak mondható alkalmazások között jó néhány érdekességet is találni. Nem újdonság, mégis említésre méltó működése miatt az: a kamerák képét összefésülve átkonvertálva felülről is láthatjuk virtuális autónkat és a körülötte lévő valódi tereptárgyakat. Nem ilyen praktikus, de annál szórakoztatóbb, hogy tucatnyi szín közül választhatjuk meg az ajtókba, középkonzolba rejtett világítás színét. És persze – ahogy ebben a kategóriában elvárható – a legkorszerűbb vezetőt támogató rendszerek dolgoznak a biztonságunkért a radaros tempomattól a head up displayen át az All Surface Progress Control (ASPC) rendszerig, amely síkos úton mentheti meg életünket.

Mi mennyi?

A luxusnak és a menetteljesítménynek persze ára van. Ahhoz, hogy a majd két tonnás autó ilyen pokoli módon menjen, kellő mennyiségű üzemanyagra van szükség. Kétségtelen, forszírozott tempónál jócskán 10 liter fölé ugorhat a fogyasztás, ám a tényekhez tartozik az is: városon kívül, kényelmes, szabályos utazásánál kifejezetten kevés, 7 liter körüli gázolajjal is beéri az F-Pace.

A hátsó üléssor háttámlája is elektronikusan dönthető

Hasonlóképp relatív az ár: a TDV6 AWD a nyolc sebességes automatával, majd minden extrával felszerelve 25,5 millió forintba kerül listaáron – és ha nagyon-nagyon akarnánk, akkor ezt még lehet feljebb tornászni. Tény viszont, hogy ebben a konfigurációban kényelemben, biztonságban, formavilágban, de mindenekelőtt menetteljesítményekben olyat mutat az F-Pace, hogy kérdés sem lehet: szó sincs túlárazásról. Másfelől érdemes tekintetbe venni azt is, hogy figyelemre méltóan okosan alakították ki a Jaguar árlistáját. A remek formavilágú F-Pace-t már valamivel kevesebb, mint 13 millió forintért is meg lehet venni, ráadásul a 180 lóerős dízellel kínált belépő modell alapváltozat ugyan, de még véletlenül sem fapados verzió.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..