közlekdésbiztonság

Biztonsági övet a kutyának, vagy repül!

2023.04.01.

Nem ugat bele gazdija sztorijába a veszélyesen szállított kutya, amikor az a bizonyítványát magyarázza a rendőröknek, hogy miért mulasztotta el bekapcsolni a biztonsági övet. A sajátját és állatjáét.

Tragikusak a rendőrségi ellenőrzések tapasztalatai: az autóban utazók több mint harmada nem csatolja be magát utazás közben, ennél is rosszabb a statisztika az állatok esetében. A vezető és valamennyi utasának szabályos szállítása nem jelent többletköltséget, mert az autókhoz alapáron járnak a biztonsági övek. Az állatok esetében viszont be kell ruházni, már ha utazás közben is meg akarjuk óvni kedvenceinket és persze magunkat is, hogy erősebb fékezésnél, vagy ütközésnél ne essen nyakunkba négylábú társunk.

 

Vannak a veszélyes gyakorlatok: sokan a kocsi padlójára ültetik kedvencüket, ennél is veszélyesebb kalaptartón, vagy a hátsó ülésen bekötetlenül utazó kutya, macska.

Nem csak fegyelem kérdése, hogy miképpen viselkedik a négylábú egy hirtelen változó forgalmi szituációban, például erős kormánymozdulatnál, vagy fékezésnél, mert a vezetőhöz hasonlóan állatra is vonatkoznak a fizika törvényei.

Ütközni sem kell, elég egy erősebb fékezés, és máris súlyos sérüléseket okozhat gazdájában az előre repülő állat, mert még akkor is változatlan sebességgel folytatja útját, amikor a jármű már áll.

Egy tizenöt kilós kutya 50 km/órás sebességnél történő vészfékezéskor 700-800 kilónyi tömegű testként repül tovább előre, már ameddig nem ütközik akadályba, például a vezető, vagy utas fejének, szélvédőnek, vagy a kocsin kívüli landolásnál fának, járdaszegélynek.

 

A KRESZ külön nem rendelkezik az utastéri állatszállításról, pedig a kalaptartóról előrerepülő bármilyen tárgy, vagy akár kutya is életveszélye lehet a bennülőkre.

A 47.§. szerint a jármű rakományát - annak belsejében, illetőleg rakfelületén - úgy kell elhelyezni, hogy a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse. Szóval gondoskodni kell a megfelelő rögzítéséről, legyen az csomag, vagy élőlény.

Hosszú úton embernek, állatnak jót tesz a pihenő, természetesen a kutyának is jól esik a szomjoltó ital, és ha belefér az időbe, egy kis séta.

Természetesen fontos az attraktív csomagolású kutyakaja, víz, de a kedvenc állat biztonságos rögzítéséről is. Már csak ezért is, mert sokan külföldi útjukra is magukkal viszik kedvencüket.

Egyre többen autóztatják kedvencüket a légi közlekedésben már bevált kutyabokszban, vagy macskaketrecben, melyeket több ponton rögzíteni lehet. Az sem mindegy, hogy milyen felületű anyagból készül az utazóláda, doboz, mert a rossz minőségű és nem finoman megmunkált rács sérüléseket okozhat az állatnak.

Kutyák biztonságos utaztatására már a múlt század közepén is születtek ötletek: egy amerikai szabadalom szerint a kocsi oldalára akasztott zsák szolgált erre a célra. Napjainkban vannak ennél biztonságosabb ajánlatok. A Land Rover nemcsak megfelelő rögzítést, de kényelmes rámpát is kínál a beszálláshoz, mert a nagy testű és tömör csontozatú kutyák kevésbé bírják a látványos kabinba ugrást.

A Nissan X-Trail 4Dogs modell csomagtartójának fiókjában van zuhanyozó és szárító, ezzel gyerekjáték a kutya mosdatása akár utazáskor is, a rámpán felbattyogó ebet a hátsó traktus beépített légfúvóival lehet megszárítani. Az XTrail Nissan Connect infotainment rendszerének képernyőin a kutya és gazdája menetközben is látja egymást, sőt, működik hangkapcsolat is.

Az Opel és Škoda is kínál speciális tartozékokat, a MINI kamerája pedig akkor is hasznos, ha manőverezéskor a kocsi körül ólálkodó állatokra kell figyelni.

A Honda az X meg Y nemzedéket és a kutyásokat célozta meg az Elementtel, de a modell megbukott, annak ellenére hasznos tartozékokat kínált: kutyaálló és mosható volt műszarfala, kárpitozása, volt benne biztonságosan rögzített és jól szellőző szállító ketrec, az állat bemasírozását pedig raktérből kicsúsztatható rámpa segítette. A csomagtérben több kutyának alakítottak ki biztonságiöv rögzítési pontokat.

Hasonló extrákat kínál a Bentley Bentayga, igaz jóval drágábban: a kiegészítők ára annyiba került, mint egy új kisautó.

Térelválasztó rács minden kombihoz rendelhető és bőséges a választék biztonsági övekből is, de vannak más hasznos tartozékok. A Tesla Dog Mode operációs rendszerrel a klímaberendezés akkor is működhet, ha a tulaj leparkolta és elhagyta az autót, így kánikulában sem leselkedik túlhevülés veszélye a kocsiban hagyott ebre.

Sőt, amíg távol van a gazda, a központi kijelzőn üzenet tájékoztatja a kívülállókat az utastér hőmérsékletéről és arról, hogy a tulajdonos hamarosan visszatér, ezzel megakadályozható, hogy túlbuzgó járókelők a kutya védelmében rendőrt hívjanak és betörjék az ablakot.

Mindennek ára van, a biztonságnak is: ahogy jó gyerekülés, úgy a macskák, kutyák megfelelő utaztatását szolgáló eszközök is drágák. Olykor ezzel a sztorival védekeznek az autósok, amikor rendőröknek magyarázkodnak, de nem őket, hanem inkább magukat kell meggyőzni.

Igaz, a rendőrök leginkább nem a két lábúak övhasználatát ellenőrzik, pedig a vezetőre is veszélyes lehet az utastérben repülő négylábú.

Fotók: Bentley, Boros Jenő, Honda, JLR, Nissan, Skoda, 

Sajnos sokszor szállítjuk kedvenceinket állat módon, de nem élőlényhez méltón. Pedig az teljesen normális, ha leghűségesebb társunkat magunkkal visszük, de a módszer már kevésbé. A biztonság szempontjából szinte lényegtelen a megtett távolság hossza: néhány kilométeres úton is fontos, hogy a kettő és négylábúak is megfelelő rögzítést kapjanak a járműben.

Naiv ötlet, de nem butaság, hogy egy amerikai honatya kötelező ebbiztonsági övet, vagy ebülést akar bevezettetni. Tom Stevenson Pennsylvania államban minden évben lakossági törvényjavaslati versenyt hirdet, ezek egyikén a 11 éves Marc McCann ötletét tartotta a legjobbnak, ezért indítványozta, hogy törvényben kötelezzék az autósokat arra, hogy kutyáik ne dughassák ki fejüket a kocsik ablakán, és ne ugorhassanak ki az autóból. Az ilyen rakoncátlankodás megakadályozására az autókban kötelezővé tennék az ebbiztonsági övet, vagy ebülést, melyből nem tudnak a kutyák kimászkálni utazás közben, és ami védené is őket fékezéskor, ütközéskor.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....