ICDP

Biztosítás az önvezető autók korában

2017.05.29.

Mindig is az vezetést imádó „benzinfejek” jelentették az autóipar szívét-lelkét, de az utóbbi évek történései ezt is megváltoztatták. A szilikon-völgy high-tech királyai, startupok és óriási világcégek léptek be a piacra, minden eddiginél fontosabb versenyt kialakítva a szférában. A verseny szoros, mindenki próbálja forradalmasítani a mobilitást. Ki applikációkkal, ki egészen új technológiák alkalmazásával, de a legjelentősebb ága az ipar fejlődésének az önvezető autók fejlesztése.

Amikor ezekről a sofőrt nem igénylő járművekről beszélünk, gyakran elfelejtjük, hogy mennyi iparág kapcsolódik közvetlenül az autóiparhoz. Így ha az autózás lényege megváltozik, ezek az iparágak is legalább olyan mértékben megváltoznak, sőt, nem csak változás várható, hanem jelen pillanatban fontosnak számító üzletágak eltűnése és újak megjelenése.



A google önvezető autója                                                                                               Forrás: Extremtech.com

Jelenleg minden forgalomban közlekedő autónak rendelkeznie kell kötelező gépjármű felelősség biztosítással, de vajon szükség van-e erre, ha eljön az önvezető autók ideje? Mire az első automatizált gépjármű forgalomba kerül, annak működésében nem lehet hibalehetőség, tehát balesetet okozni gyakorlatilag nem lesz képes. Ebben az esetben milyen biztosításra lesz szükség? Felelősség biztosítás? Mégis miért lenne szükség felelősségbiztosításra, ha a vezetés folyamatára az utasnak nem lesz hatása, és mint már említettük, a hibalehetőségnek esélye a 0-hoz fog közeledni. Van esély rá, hogy idővel az önvezető gépjárművekre kötött biztosítás sokkal inkább fog hasonlítani egy lakásbiztosításhoz: elsősorban tűzeset, lopás és más hasonló helyzetekkel szemben védhetjük magunkat általa.

De mi történik mindeközben a hagyományos autót vezetők szempontjából? A KGFB a biztosítótársaságok szempontjából döntő fontosságú, egyik - ha nem a - legjelentősebb bevételi forrásuk. Mint minden vállalatnak, céljuk a profit biztosítása és gyarapítása, így könnyen lehet, hogy a tradicionális járművel közlekedők fizetnék meg ezt a kieső bevételt, magasabb díjakon keresztül. Mint oly sok esetben, itt is az a furcsa helyzet állna fenn, hogy akik meg tudják fizetni az önvezető autókat megtakaríthatják a KGFB díját és a nyilvánvalóan olcsóbb, tűz és lopás ellen védelmet nyújtó biztosítási konstrukcióval válthatnák ki azt. Ezzel szemben, akik nem tudják megfizetni az új (és várhatóan rendkívül drága) önvezető autókat, jóval magasabb összegeket látnának a biztosítóktól érkező csekken.



                                                                                                                         forrás: risealarm.com

A közúti balesetek 94%-át emberi hiba okozza, és amíg nem lesznek kizárólagosak az önvezető autók (ami még nagyon messze van), lesznek is balesetek. A biztosítótársaságoknak pedig árképzésük során azt is figyelembe kell venniük, hogy nem csak kevesebben fizetnek a felelősség biztosításért, az önvezető autók magas költségei miatt az okozott kár is nagyobb összeget jelent majd. Mindez pedig mit jelent? A tradicionális autót vezetők biztosításának díja még magasabb lesz, hiszen a kár, amit okozhatnak jelentősen magasabb javítási költséggel jár, mint a jelenlegi járművek javítása.

Nincs kristálygömbünk, nem tudhatjuk az utakért zajló harc hogyan fog véget érni, de ebből a példából is láthatjuk, hogy a végső csata legalább annyira fog szólni a költségekről, mint a szabályozásról. Bármi is történjen, a gépjármű biztosítási piac át fog alakulni, és bár vannak ennél jóval nagyobb problémák is a világban, biztosak lehetünk benne, hogy nem fog mindenki jól járni.  

A cikk forrása Lucy Langdon (ICDP) tanulmánya. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.10.06
Egy szakértő szerint életveszélyes volt a verekedés, de a vezetés közben telefonnal videózó....
2024.10.06
A Mátrix és a John Wick mozifilmekből ismert 60 éves hollywoodi sztárról sokan tudják, hogy szereti....
2024.10.06
Elég sok tényező közrejátszik abban, hogy szabálytalanul vezetünk, ezeket gyűjtöttük össze Tóbiás....
2024.10.06
A 2024-2025-ös idényben az élvonalban szereplő Esztergomi Kézilabda Club három Vitara típusú....
2024.10.06
Folytatódott a pofátlan(tan)ítás Nógrád vármegye közútjain. ..
2024.10.06
Az Európai Bizottság pénteken jelentette be, hogy az európai uniós tagállamok többsége megszavazta....
2024.10.06
Épp a Denza márka felfutásakor adja el részesedését a Mercedes a BYD-nek. ..
2024.10.05
Az első futamot megnyerte, a másodikon pedig harmadikként zárt a friss hatszoros Európa-bajnok Kiss....
2024.10.05
Érdekes autóötletek születtek a szomszédban, de némelyikből még prototípus sem lett. ..
2024.10.05
Megérkezett Budapestre az első CAF-villamos, amelyet Spanyolországban gyártottak és szereltek össze....