bajor autó
Köztudott, hogy az autógyártók tevékenyen használják a szénszálas kompozitanyagokat, hogy csökkentsék a járművek súlyát, megtartva a szilárdságukat. Ez különösen fontossá vált a villamos technológiák felfutásával, hiszen az elektromos autók esetében jelentős többletsúlyt adnak az akkumulátorok, amelyek a teljesítményük növekedésével méretben és súlyban is gyarapodnak.
A BMW által feltalált könnyű és környezetbarát anyag – mondják -, legalább annyira megfelel a célnak, mint a szénszál, s a felfedezés az utóbbi eltűnéséhez is vezethet.
Az új kompozitanyagot a BMW a svájci Bcomp céggel közösen fejlesztette ki. Az anyag lényegében lenrostok felhasználásával készült, szilárdságában és esztétikában sem marad el a szénszáltól, arról nem is beszélve, hogy közelebbi viszonyt ápol a környezettel, rá kevésbé veszélyes, szennyező.
A projekt előrehaladott stádiumban van. A bajor vállalat már valós - versenykörülmények között is - tesztelte a különleges anyagot hajlításra, ütésre, szakításra, s így gyakorlatilag készen áll arra, hogy beépítsék a BMW sorozatgyártott autóiba.
A cég elárulta, hogy az új, környezetbarát anyag kifejlesztése több évet vett igénybe.
A tartós anyag mintázata jellegzetes. A szénszálénál közel negyven százalékkal kisebb a gyártáskor keletkező szénlábnyoma. Másik fontos szempont, hogy az autó életciklusának végén az anyag ártalmatlanítása is környezetbarátabb technológia alkalmazásával végezhető el.
Más technológiai, összetételbeli részletek nyilvánvaló okokból egyelőre nem ismertek.
Az szembetűnő és tapintható, hogy az autógyártók nem tétlenkednek, és igyekeznek új, környezetbarát helyettesítő anyagokat találni a fémek és műanayagok kiváltására. Nemrég írtunk például arról, hogy a Seat újabban rizshéjból készült anyagokat használ fel az autóiban.