BMW ix

BMW iX: új szint a villanyautózásban

2020.12.08.

Nagyokat pislogtam, amikor megláttam az BMW iX első fotóit, hiszen már az első pillanattól éreztem, hogy ez valami nagyon új, nagyon más. Persze a formavilágát már ismerhetjük az iNext koncepció által, a végeremény mégis meghökkentően modern és letisztult.

Soha nem látott vékony fényszórók elöl és hátul egyaránt, illetve az újfajta, függőlegesen elnyújtószkodó vesék, ami jelen esetben a vezetést támogató rendszerek szenzorjait, kameráit és radarjait rejti, ezért hűtőrács helyett inkább az intelligencia panel elnevezést kapta a BMW-től.

Nem aprózták el méretét, ami tekintve, hogy egy több mint 100 kWh-s akkumulátorcsomagot hordoz magában, nem is csoda. Hosszban és szélességben az BMW X5-höz hasonlítható, míg magasságában inkább az X6-oshoz, miközben légellenállási együtthatója rendkívül alacsony, 0,25 maradt. Így joggal nevezhetik a bajorok SAV-nak, amik a sportosabb szabadidő-autókat takarják náluk. Nem elhanyagolható az 500 lóerő sem, amivel 5,0 másodperc alatt megfutja a 0-100-at, ráadásul két elektromotorja nagyrészt fenntartható módon, ritkaföldfémek felhasználása nélkül készül.

Persze a gyorsulási adatoknál ezerszer fontosabb a hatótáv egy villanyautó esetében, és WLTP ciklus szerint mérve akár 600 kilométert képes lehet elmenni az iX, ami persze csak egy előzetes érték, a végső számokért érdemes megvárni a sorozatgyártásra szánt verziót. A 200 kW-os gyorstöltés viszont mindenképp adott le, amivel mindössze 40 percre van szükség, hogy 10-ről 80%-ra töltsük fel az akkumulátorokat, de még beszédesebb, hogy 10 perc alatt 120 km-re elég kraftot ereszt az akkumulátorokba. Wallbox használatával, ami 11 kW-tal tölt csupán, 11 órára van szükség egy teljes feltöltéshez.

Azonban manapság legalább ennyire fontos szerepet kapnak a digitális szolgáltatások és az adatforgalom, és az iX-ben ezen a fronton is hatalmas ugrást jelent az eddigi BMW modellekhez képest. Ugyanis az 5G adatforgalomnak köszönhetően mintegy hússzor gyorsabban dolgozza fel az adatokat, tehát ugyanannyi idő alatt, kétszer akkora adatmennyiséget dolgoznak majd fel a szenszorok és radarok. Noha forgalmazását csak 2021 második felében kezdik, abban biztosak lehetünk, hogy az iX utastere akkor is legalább annyira meghökkentő lesz majd, mint az i3-é volt korábban.

Már az első képek alapján egyértelmű, hogy a megszokottnál is nagyobb felületet igyekeztek puha anyagokkal borítani, és rendkívül modernnek hat a faborítású középkonzol is, amikbe észrevétlenül ültették be a tapipados gombokat, és amik az autót leállítva teljesen eltűnnek, hiszen nem világítanak. Mivel kardánalagútra egy villanyautónál nincs szükség, ezért a középkonzol nem ér össze a műszerfallal, ettől még szellősebb az utastér, de a méreteiből adódóan így is rendkívül bőséges helykínálatra számíthatunk az 5 utas számára.

Most először lesz alul-felül csapott, hatszögletű volán és hajlított kijelző egy sorozatgyártott BMW-ben, aminek köszönhetően a digitális műszercsoport és a központi infotainment kijelző szinte egybeolvad. Köszönhetően az 5G-nek, a BMW szerint lehetővé válik a 3-as szintű önvezetés is, amit fotelszerű ülésekből élvezhetünk majd, integrált fejtámlával, illetve az autó egész tetején végighúzódó tetőablak fokozza majd a hangulatot. Nem csak a váltógomb, de a digitális rendszerek tekerője, és az ajtókba költöző ülésállító gombok is kristályokból készülnek majd.

Kívül süllyesztett kilincsek, keret nélküli ablakok, és az autó teljes szélességében nyíló csomagtérajtó jellemzi, és még a BMW jelvény is új szerepet kapott: innen tudjuk majd utántölteni az ablakmosó folyadékot, ugyanis a „motortér” nem nyitható. Talán tényleg szerencsésebb, ha nem nyúlkálunk a nagyfeszültségű kábelek között. Ahogy az i3, az iX is a magas torziós merevséget kínáló Carbon Cage alumínium vázszerkezetet kapja. Ráadásul mivel a kezdetektől villanyautónak tervezték, így lehetőségük volt újfajta megoldásokat is bevezetni – optimalizálni az anyaghasználatot ott, ahol korábban lehetetlen lett volna.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.24
Az elektromos autók hagyományos járművekénél magasabb javítási költségeire és ezért a teljes körű....
2022.01.24
Az ABB támogatásával készült jelentés rávilágít, hogy az autógyáraknak milyen kihívások elé kell....
2022.01.24
Horvátországban hétfőtől a legtöbb helyen fizetőssé válik az elektromosautó-töltés az autópályákon....
2022.01.24
A Volkswagen ID.4-et az USA-ban is régóta árulják. Most a VW ott is el akarja indítani az....
2022.01.24
Hatvanöt magasan képzett mérnökkel még az idén elindul a legnagyobb orosz járműgyártó magyarországi....
2022.01.24
Kevés frusztrálóbb dolog van annál, mint egy forgalmi dugóban araszolni. Kinek a fejében ne fordult....
2022.01.24
Az újabb sebességmérési akció során ezúttal 158 autósról készített felvételt a traffipax – írta a....
2022.01.24
Igazi prémium funkcióval, mátrix LED fényszórókkal lép piacra az új generációs Peugeot 308. De mit....
2022.01.24
Amennyire sokrétűek alkalmazási lehetőségei praktikus pickupként, éppoly számosak az új Amarok....
2022.01.24
Minden korábbi szerbiai vasúti sebességet megdöntött az Újvidék és Belgrád között közlekedő....