Bosch

Bosch töltéssel: elektromos kisáruszállítók az utakon

2018.08.22.

A Bosch megoldásával jóval gazdaságosabbá és hatékonyabbá válhat az áruszállítás számára kialakított elektromos hajtásrendszer - a forgalomba helyezett haszongépjárművek háromnegyede kisáruszállító.

Kattintás, megrendelés, még aznap ingyenes kiszállítás: kétségkívül virágzik az online-kereskedelem, már-már teljesítőképessége határáig terhelve a városok áruszállító forgalmát. Teherautók és kisáruszállítók járják a zsúfolt belvárosokat, megfelelő rakodóterületek hiányában gyakran a forgalmi sávban, második sorban megállva. Az eredmény: bedugult utcák, zaj és kipufogógáz mindenütt. Mindez világszerte közlekedési káoszhoz és különböző behajtási tilalmakról szóló vitákhoz vezet a nagyvárosokban, nem csupán az árukiszállítással működő kereskedelmet, hanem a különböző szolgáltatókat, mesterembereket és más, ügyfeleikhez jellemzően transzporterekkel közlekedő kisvállalkozókat is hátrányosan érintve.

- A városi áruszállítás gördülékenységének megőrzése érdekében újra kell gondolnunk az árukiszállítás rendszerét – hangsúlyozta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja, amit a Bosch egyebek mellett a könnyű haszonjárművek új elektromos hajtásrendszerével kíván megvalósítani. Az első ilyen technológia már 2019-ben megjelenhet a járművekben.

A Német Posta a Bosch hajtásrendszerével szerelt StreetScooter járműveivel máris hozzálátott a nagyvárosi áruszállítás átalakításához. A Bosch egy lépéssel tovább megy: a többség, a kisáruszállítók számára jelenik meg elektromos hajtásrendszerrel a piacon. Ezen elektromos offenzíva mögött rejlő ötlet szerint az árukat a városokon belül elektromos transzporterek juttatnák el az elosztóközpontokból azokon a bizonyos „utolsó kilométereken” rendeltetési helyükre (last-mile-delivery), az elektromos járművek ugyanis különösen az itt jellemző araszoló (stop-and-go) forgalomban bizonyulnak különösen gazdaságosnak. Ennek hátterében a gyakori fékezések során alkalmazható energia-visszatáplálás (rekuperáció) áll, amely jelentősen megnöveli a hatótávot.

A túlnyomórészt 80 kilométer alatti napi futásteljesítmény problémamentesen teljesíthető egyetlen akkumulátortöltéssel, éjszakánként pedig a telephelyen tölthetők fel ismét a járműflotta tagjai. A belvárosok esetleges behajtási tilalmai nem vonatkoznának az elektromos flottákra, mivel e gépkocsik hajtásrendszere helyi szinten károsanyag-kibocsátás nélkül üzemel. Nem csupán a városok látják azonban szívesen, ha a csomagkézbesítők a természeti erőforrásokat kímélve juttatják el a megrendelőkhöz a küldeményeket: a német vásárlók 61 százaléka számára vált fontos tényezővé az elektromos járművekkel bonyolított kiszállítás az online-kereskedők kiválasztása során (forrás: PwC).

További előnyként az elektromos járművek jóval kisebb zajterhelése a késői órák alatti kiszállításokat is elfogadottabbá tehetné, ami nagyban tehermentesíthetné a csúcsforgalmi időszakokat és a kiszállítások időpontját is rugalmasabbá tehetné. „A Bosch ott jelenik meg az elektromos mobilitással, ahol a leginkább ésszerű – a városi szállításoknál” – emelte ki Dr. Markus Heyn.

A Bosch eCityTruck hajtásrendszere kétféle változatban is készülhet: sebességváltóval, illetve anélkül. A cél olyan gyorsan és egyszerűen integrálható megoldás, amely alkalmazkodik az egyes autógyártók eltérő igényeihez. A hajtásrendszerek 2,0 és 7,5 tonna össztömeg között különböző lépcsőkben illeszthetők a könnyű haszonjárművekhez. Ezzel a haszonjgépárműpiac jelentős részét lefedhetik, mivel a kisáruszállítók igen széles körben elterjedt járművek: immár a Németországban forgalomba helyezett haszongépjárművek mintegy háromnegyede e kategóriába tartozik, s számuk folyamatosan bővül (forrás: Shell).

- A Bosch haszongépjárművek számára kifejlesztett elektromos hajtásrendszere megváltoztathatja a városi áruszállítást. Széles körű piaci bevezetésre is alkalmassá tesszük az e-transzportert – mutatott rá Dr. Markus Heyn. Új eCityTruck hajtáskoncepciójában a Bosch közös egységbe integrálta a különböző komponenseket – mint az elektromotor és a teljesítményszabályzó elektronika –, így további alkatrészeket takaríthatott meg, nem csupán jóval gazdaságosabbá téve a hajtásrendszert, hanem kedvezőbb árfekvést is biztosítva. További előny, hogy a Bosch nem csupán a neves gyártók, hanem az új piaci szereplők számára is lehetőséget kínál modelljeik gyors piaci bevezetésére.

A személygépkocsik számára kifejlesztett elektromos tengely (e-axle) formájában a Bosch már eddig is kínált teljes körű (all-in-one) megoldást, amely jelentősen lerövidíti a járművek fejlesztési idejét. Termékportfoliója könnyűkategóriájú haszongépjárművekre való kiterjesztésével a Bosch most újabb következetes lépést tesz a járműgyártók hajtásrendszereik elektromossá alakítását célzó stratégiáinak támogatásában.

A haszongépjárművek elektromos hajtásrendszerekkel való ellátása a Bosch számára túlmutat a kisáruszállítók körén. A vállalat a Nikola Motor Company (USA) start-up céggel közösen olyan hajtásrendszert fejleszt, amely új mércéül szolgálhat a hatótáv tekintetében. A Bosch számára az áruszállítás területére kifejlesztett hajtástechnikák további mérföldkövet jelentenek az elektromos mobilitás várhatóan 2020-tól kialakuló szélesebb körű piacának vezető pozíciója felé irányuló úton, valamint a károsanyag-kibocsátás-, a baleset és a stressz-mentes közlekedés víziójának valóra váltásában. A Bosch szerint a jövő mobilitása automatizált, hálózatba kapcsolt és elektromos.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....