útfejlesztés

Bővül az M1-es autópálya

2024.12.26.

Az ország egyik legforgalmasabb útvonala az M1 autópálya, bővítése már csak balesetveszélyessége miatt is túlzás nélkül életbevágó. A régóta sürgetett bővítés előkészítő munkálatai megkezdődtek, de legalább öt év, amíg az új pályán végigautózhatunk.

 

Szerző: Heimer György

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) ez év szeptemberében megkezdte az M1-es autópálya bővítését – olvasható a győri Kereskedelmi és Iparkamara (GYMSM) hírlevelében. Eszerint 2029-ig, az M1 autópálya – az M0 körgyűrűtől Győr felé, 80 kilométeren át, a Concó pihenőigkétszer három sávosra szélesedik. Ezen felül oldalanként lesz egy-egy úgynevezett intelligens leállósáv (ITS) is, azokat a forgalmi helyzettől függően, baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzések esetén nyitnak majd meg.

Az M1 bővítését nyolc fejlesztési szakaszban tervezik megvalósítani, a munkálatok várhatóan az M0-ás autóúttól kezdődnek. E fejlesztési szakaszokat a csomópontok elhelyezkedése alapján határozták meg, mégpedig azért, hogy a fejlesztés teljes ideje alatt 2x2 sávon haladhasson a forgalom, továbbá baleset esetén a mentési útvonalak és a pihenőhelyek elérhetők legyenek. A bővítési szakaszokon egyszerre kétféle munka startol. Az egyik az autópálya felett vagy alatt átívelő hidak átépítése, amely a próbacölöpözés, az új szerkezetek megépítése, alátámasztása miatt a leginkább időigényes feladat. A másik a közművek áthelyezése és a földművek megépítése után a pálya kiszélesítése. Elkezdődik az út alapozása, építése, elbontják a régi aszfaltot, valamint az elválasztó-sávot, felszedik a régi alapokat. Először az ideiglenes sávok készülnek el, hogy azokra legyen terelhető a forgalom, majd a legvégén sávról-sávra egységes aszfaltréteget kap az útpálya.(ha fér) A bővítés magába foglalja a leendő M100-as autóút új csomópontját is. Az Esztergomot az M1-essel összekötő gyorsforgalmi út megépítése még csak terv, de a hozzá kapcsolódó csomópontot kiépítik, hogy az kész legyen, amikor az M100 megvalósul.

A teljes kivitelezés 2029. augusztus 31-ig tart, tehát négy teljes évet vesz igénybe. A tervelőírások szerint az M0-Bicske közötti szakaszt 2028. augusztus 31-ig kell befejezni. A kamarai közlemény nem részletezi a beruházás költségeit, csupán annyit ír, hogy „az M1 fejlesztése hatalmas léptékű beruházás”. Az MKIF Zrt. vezérigazgatója, Németh Tamás a témában adott interjúban jelezte: „arra törekednek, hogy az autósok a lehető legkisebb mértékben érezzék ezeknek a munkálatoknak a hatásait, de lezárások, elterelések elkerülhetetlenek lesznek– főként a hidak környezetében.”

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.26
Tizenegy gépkocsi ütközött pénteken Romániában, a Craiova és Pitesti közötti gyorsforgalmi úton. A....
2025.12.26
Szépségkirálynő és sztárfocista reklámozta, de hiába. ..
2025.12.26
Akadálymentes peron épül a budapesti Keleti pályaudvaron - közölte Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport....
2025.12.26
Egy tanulmány szerint a szülők 73%-a menetiránynak megfelelően fordítja gyermeke autósülését,....
2025.12.26
A rangos AUTOBEST az autóipar legfontosabb idei innovációit, kimagasló teljesítményeit és....
2025.12.26
Bár egy versenyt ki kellett hagynia, mégis sikerült megismételnie a bravúrt: Gilyén Krisztián  (....
2025.12.26
Baleset történt a 7-es főúton, árokba hajtott egy autó – jelentette az Országos Katasztrófavédelmi....
2025.12.26
A Leapmotor a 2026-os Brüsszeli Autószalonra időzíti a B03X európai premierjét, a B05 modell belső....
2025.12.26
Egyesek számára a tél a meghittséget és a kalandokat jelenti: sítúrákat, téli tájakat és kandalló....
2025.12.26
A BMW Group utazáselemzéssel, gamifikációval és CO2-tudatos járműtöltéssel látványosan hatékonyabb....