Peugeot

Budakeszin épülnek az R4-es Peugeot versenyautók

2020.07.10.

Két helyszínen, Portugáliában és Magyarországon, idehaza a TRT műhelyében épülnek majd a Peugeot Rally4 versenyautók. Július folyamán elkészült az első két autó, de ennél többre van igény.  Az új 208 R4-es három nagy nemzetközi versenyen is indul a Peugeot Rally Academy programjában és remélhetőleg hamarosan idehaza is bemutatkozik.

 
Hazánkban, a Tagai Racing Technology műhelyében építik az új Rally4-es Peugeot-kat. Hogy mit kell tudni az új kategóriáról, a megújult Peugeot 208-asról, s hogy hány év alatt épült ki az a bizalom, amelynek köszönhetően hazánk lett a versenygép építésének egyik bázisa, arról Tagai Tamást, a TRT vezetőjét kérdeztük.
Szögezzük le először azt a tényt, hogy az új Rally4-es kategória autói nem négykerékhajtásúak, egyszerűen az történt, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) újrastrukturálta a saját rendszerét, átnevezte a kategóriákat, és a hajdani R2-ből lett a Rally4. Vagyis ez a kategória az R2 utóda, a kétkerékhajtású autók kategóriája. Itt versenyeznek majd az új Peugeot 208-asok. Július 1-én megtörtént a homologizáció és időközben az is kiderült, két helyszínen, Portugáliában, és Magyarországon, a TRT műhelyében épülnek majd a versenyautók. Ez a bizalom tökéletes jele a magyar csapat irányába.
- 2007 óta dolgozunk együtt a Peugeot Sporttal, ami azt jelenti, hogy tökéletesen sikerült megismernünk egymás munkamódszereit, de így is nagy büszkeség, hogy ránk bízták ezt a nagy feladatot – mondta Tagai Tamás, a TRT vezetője. – Két kollégánk márciusban Franciaországban dolgozott, a Peugeot Sport műhelyében, ahol francia segítséggel összerakták az első két Peugeot 208-ast, ezt követően kezdődött az itthoni munka. Becsövezett karosszériák és alkatrészek érkeznek a műhelyünkbe, a karosszériát le kell fényezni, az autót összeépíteni, letesztelni, leellenőrizni, hogy minden megfelelően működik-e, majd visszaszállítani a Peugeot Sporthoz.
A járványhelyzet nehézségeket okozott a karosszériák és az alkatrészek szállításában, így márciusban csak 3 karosszéria és némi alkatrész érkezett.  Jelen pillanatban az első 3 autóból kettőt adunk át július folyamán.  Az eredeti tervek szerint havi hat autót kellett volna átadniuk, mert már kora tavasszal volt száznegyven megrendelés.”
Tagai Tamás elmondta, az előző generációs Peugeot 208 R2-höz képest a legnagyobb előrelépés a motor terén történt: az eddigi 1.6 literes szívó motort felváltja az 1.2-es turbó, aminek nagyobb lesz a nyomatéka és a teljesítménye is, ez várhatóan jóval nagyobb versenytempót is eredményez. A jól bevált megoldásokat meghagyták a versenyautóban (amely alapvetően egy nagyon sikeres széria volt), ezeket „csak” továbbfejlesztették, modernizálták őket.
Március elején még úgy tűnt, hogy bekapcsolódunk két autóval a Peugeot Rally Academy programjába, vagyis három világbajnoki és három Európa-bajnoki futamon indulunk, illetve az Ypres Rally-n, valamint a Monza Rally Show-n, de pillanatnyilag bizonytalan, hogy mely versenyeken tudunk részt venni - árulta el Tagai Tamás. "Nagyon vágyunk természetesen, hogy az új Peugeot 208 Rally4 itthon is bemutatkozzon, legalább egy verseny erejéig, de hogy mikor és milyen formában, azt egyelőre nem tudjuk. Annyit elárulhatok: van már több magyar megrendelő is, de a kérdésre, hogy mikor tudják majd megkapni az autókat, pillanatnyilag nem tudok válaszolni.”
Amikor arról kérdeztük, vajon hol helyezkedik majd el a mezőnyben az új Peugeot 208 Rally4, Tagai Tamás azt válaszolta, valahol a jelenlegi R2-esek előtt. De hogy mennyivel lesz gyorsabb náluk, azt egyelőre nehéz megmondani. Ha hamarabb nem, az első nemzetközi „bevetésen” kiderül, amely reményeink szerint (amennyiben a járványhelyzet lehetővé teszi) a Castelo Branco Rallye aszfaltos futama lesz, majd az ERC nyitófutamán a július 24-26. közötti Rally Di Roma-n is találkozhatunk vele.  
A Peugeot Sport két évvel ezelőtt, 2018 nyarán kezdett hozzá a vadonatúj raliautó fejlesztéséhez. Az alapokat az akkor még szintén fejlesztés alatt álló, új generációs Peugeot 208 adta: egymással párhuzamosan öltött tehát testet a versenyautó és a közúti modell. Közös alapjuk az a szintén új fejlesztésű CMP padlólemez, amely optimalizált tömegével, alacsony tömegközéppontjával és kiemelkedő szerkezeti szilárdságával ideális kiindulópont egy kezes és dinamikus, jól hangolható versenyautó megalkotásához. Ezzel összhangban az autó állítható Öhlins lengéscsillapítókkal szerelt MacPherson rugóstagokat kapott; a fékek hátul 290 mm-es tárcsát és kétdugattyús nyerget alkalmaznak, elöl aszfaltra 330, murvára 290 mm-es tárcsát ajánlanak a fejlesztők, négydugattyús nyergekkel. Ez utóbbiak valamivel nagyobbak, mint az előd Peugeot 208 R2 310 / 285 mm-es első tárcsái.
A szabályzathoz igazodva nehezebb lett az autó - 1030-ról 1080 kilogrammra nőt az üres tömeg -, a teljesítménynövekedés azonban kompenzálja a jármű nagyobb tehetetlenségét. A korábbi 1,6 literes motor (185 LE, 190 Nm) helyébe a Peugeot többszörösen díjnyertes, 1,2 literes, háromhengeres turbómotorja lépett. A PureTech erőforrást nagyobb turbófeltöltővel és Magnetti Marelli motorvezérléssel tették versenyzésre alkalmassá: a motor 208 lóerőt és 290 Nm forgatónyomatékot bocsát a pilóta rendelkezésére. Az erőt ötfokozatú, szekvenciális Sadev versenyváltó juttatja el az első tengelyre, ahol mechanikus, részlegesen önzáró differenciálmű osztja el azt a két kerék között. A keréktárcsák 15 vagy 17 colos Speedline darabok.
Peugeot 208 Rally 4 (zárójelben az 1.2 PureTech 100 utcai modell adatai)
   
Méretek és tömegek    
Karosszéria eredeti önhordó karosszéria hegesztett bukókerettel megerősítve    
Borítólemezek acél és műanyag    
Hosszúság (mm) 4052 (4055)    
Szélesség (mm) 1738 (1745)    
Tengelytáv (mm) 2553 (2540)    
Menetkész tömeg (kg) 1240 (1102)    
Üzemanyagtartály térfogata (l) 60 (44)    
Motor háromhengeres, 12 szelepes, DOHC    
Lökettérfogat (cm3) 1199 (1199)    
Furat x löket (mm) 75 x 90,48    
Max. teljesítmény (LE / ford.) 208 / 5450 (100 / 5500)    
Max. forgatónyomaték (Nm /ford.) 290 / 3000 (205 / 1750)    
Hajtáslánc    
Hajtott kerék elsőkerék-hajtás    
Sebességváltó ötfokozatú szekvenciális    
Tengelykapcsoló szinterkuplung    
Differenciálmű mechanikusan önzáró    
Fékrendszer hidraulikus rásegítés    
Elöl 330 mm (aszfalt) / 290 mm (murva) belső hűtésű tárcsa, négydugattyús nyereg    
Hátul 290 mm tömör tárcsa, kétdugattyús nyereg    
Kerekek és felfüggesztés    
Felfüggesztés MacPherson    
Lengéscsillapító Öhlins, három irányban állítható    
Keréktárcsák és abroncsok Speedline 7x17 19/63- 17
Speedline 6x15 16/64- 15
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.14
Marko Ivic Horvátországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.08.14
Accrai (Ghána) összeszerelő üzemének hivatalos megnyitójával a Volkswagen tovább bővíti jelenlétét....
2020.08.14
Baleset miatt nagy a torlódás az M7-esen a Balaton felé - közölte az Útinform péntek délután a....
2020.08.14
A következő tíz év alatt a városi buszállomány fele cserélhető le kormányzati és európai uniós....
2020.08.14
Minden vasúti átjáróban történő baleset megelőzhető lenne odafigyeléssel és a szabályok....
2020.08.14
Bármennyire is bizonytalan a gazdasági helyzet mostanság, és akármennyire is ingadozó a benzin ára....
2020.08.14
Ötre nő az új BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatainak....
2020.08.14
Sikerrel indult júliusban a Mahart nyaralóhajózási programja, jelentős az érdeklődés, a hajók....
2020.08.14
Már 2022-re elkészülhet a szériamodell abból a Toyota versenyautóból, amely az idei Le Mans-i 24....
2020.08.14
Meghalt egy motoros péntek hajnalban a 6-os úton Pécs és Hird között - közölte a Baranya Megyei....