Anyukám is érteni fogja

Buli után a takarítás

2014.07.15.

Amíg lakásunkat rendszeresen takarítjuk, előfordul, hogy az autóra nem jut idő. Pedig ez nem helyes, lássuk, hogyan fogjunk neki.

Mindenekelőtt ne a tűző déli napon próbálkozzunk, mert amit a pórszívóval kiszívunk, és a rongyokkal letörlünk, az a homlokunkról fog visszacsepegni a kárpitokra. Autó-nagytakarításhoz válasszuk a hűvös reggeli órákat, esetleg az esti időszakot. Vagy forduljunk profikhoz.

Első nekifutás

Amikor megvettem a kocsimat, az belül olyan szinten le volt lakva, mint a laktanyák, amikor a szovjet katonák elhagyták azokat. Világos kárpitjaimon izzadságfoltok, az ülések élén vastagon a retek. Az irányjelző kapcsoló és a kormány gombok ragadtak a mocsoktól, a könyöklő eredeti színét is csak sejtettem. Az első teendőim között volt, hogy ezt az áldatlan állapotot felszámoljam.

A háttámlát érdemes figyelni, ahol elődöm nyomai láthatóak...

Jó tudni, hogy a kosz nem csak esztétikailag visszataszító – bár már ez is éppen elég – hanem önmagában hordoz sok-sok bacilust, és adott esetben, egy szint után iszonyatosan büdös is. Ilyenkor nyáron ez jobban kijön. Az 50-60 fokosra melegedett autóban ott párologtatja a sok dzsuvás felület a büdöset, és ezen a Wunderbaum már nem segít.

Én azt gondoltam, hogy beadom valahová, akiknek már láttam a munkájukat és megbízom bennük. Szakértői munkám során sok olyan járművel volt dolgom, amelyik éppen átesett egy nagytakarításon, a legtöbb eredmény meg is győzött. Aztán kértem néhány helyről árajánlatot. Volt ott minden 10-től 35 ezer forintig. Most mit csináljak? A tízezres biztos gyagyi, a 35-öset meg nem tudom (nem akarom) kifizetni.

Végül a saját üzlete ellen beszélve egy autótakarító vállalkozás embere a következőket tanácsolta:

Ha rám hallgatsz, nem viszed el sehova, hanem megcsinálod magadnak. Egyrészt ezen az öreg kocsin bármi előfordulhat, például leválik a kárpit, vagy színét veszti, foltos lesz, másrészt, ha egy kis részlet kimarad, vagy nem úgy sikerül, mint ahogyan Te elképzeled, mehetsz reklamálni, aztán jönnek a magyarázkodások – állj neki egy melegebb nap reggelén, akkor nincs kire mutogatni.

Szereztem egy olyan pórszívót, ami – ha kell – vizet is fel tud szívni (ezt röviden szőnyegtisztító gépnek hívják) és vettem bele való gépi tisztítószert. Az üzletben elolvastam a különféle szerek összetételét. Bár a prémium (reklámokban sokszor látható) termék összetételében nem sok mindenben tért el olcsóbb társaitól, tapasztalatból mondom, hogy van benne valami csodaszer, mert az eredmény a két szerrel finoman szólva sem volt ugyanolyan.

Konkrétan szabadnapot vettem ki és levonultam a hétvégi házba – ott van kert. Korán reggel álltam neki. A gép mosószer adagoló részét nem használtam, hanem egy kisebb kézi permezőbe kevertem össze a vegyszert és a vizet. Alapos száraz porszívózás után, szisztematikusan a következő műveleteket végeztem: mosószer egyenletesen permetez, majd kiszív. Ezeket kétszer-háromszor megismételtem. Akkor vettem észre, hogy az üléslap ugyan szép lett, de az oldalsó kárpitrészek éppen a folyadéktól foltosak, úgyhogy azokat is megcsináltam, mert ha nem egyenletesen szárad (valahol nem is lett nedves) akkor irgalmatlanul boci mintás lesz a kocsi belső.

Zongorázni lehet a különbséget

Fél nap kellett, hogy az egész utastéren végigérjek. Ráment egy szabadnap, másfél flakon tisztítószer, kaptam egy enyhébb deréksérvet ,de megérte, a verda jobb volt, mint újkorában. Másnap reggel még mindig nem száradt meg minden teljesen, úgyhogy nyitott ajtókkal pihentettem tovább a napon.

Full-full + bőr

Az iménti kódolt üzenetet autóhirdetésekben olvashatjuk, azt próbálják vele sugallni, hogy minden van a kocsiban, amit csak rendelni lehetett bele és ezen felül még bőrülések is! :)  Akinek osztályrészéül jutott, hogy a kocsijában (is) bőrkárpit legyen, annak ezzel külön kell foglalkozni a tisztításkor. Az előzőekben leírt módszert ők csak a padlókárpiton alkalmazzák, hiszen a bőrt vétek lenne locsolgatni. Bár a bőrős autók tisztítása egyszerűbbnek tűnik, ha nem szakszerűen csináljuk, akkor több kárt okozunk, mint hasznot. Aki meg egyáltalán nem csinál semmit az egy idő után így fog járni:

Kombinált, bőr-szövet kárpitozás: rossz ránézni!

Mivel a bőr szerves anyag, ezért öregszik. Ha nem ápoljuk rendszeresen, akkor a sok gyűrés, a hideg-meleg kikészíti az anyagot, és az kiszárad, kirepedezik, elkopik, csúnyább lesz, mint bármilyen öreg szövet. Ma ott tartunk, hogy az autógyárak a legtöbb esetben saját márkás bőr ápolószert kínálnak termékeik mellé, a legérdemesebb ezeket használni, de azért megteszi bármilyen jó minőségű ápolószer is, mondjuk, amiket az áruházak polcain bőrbútorokhoz találunk.

Mert ez műanyag!

Ez a mondtat pedig egy mára klasszikussá vált retró reklámból való, aki nem emlékszik, az nézze meg itt. Az autók utastere a legtöbb esetben műanyagból készül. A burkolati elemek éppúgy elkoszolódnak, mint az ülések. A szálló por előszeretettel telepedik meg rajtuk, idővel pedig képes szabad szemmel is jól látható réteget képezni a felületeken. Ne elégedjünk meg a száraz por letörlésével, hanem puha, enyhén nedvesített kendővel menjünk át a műszerfalon, esetleg használjunk direkt erre való nedves törlőrongyot. Fordítsunk különös gondot a fogantyúk, gombok és kapcsolók tisztítására. Ha most egy pillanatra a számítógép billentyűzetére tekintünk, látni fogjuk, hogy a sokat nyomkodott gombokon áll a kosz. (Tisztelet a kivételnek!) Ez nem száraz por, hanem a kezünkön lévő zsírral keveredett mocsok! No, éppen így vonzza a retket a lámpakapcsoló, az indexkar, a rádió gombjai, de még a gyújtáskapcsoló melletti felületek is. Szabaduljunk meg ezektől a koszfészkektől, addig küzdjünk, amíg el nem tűnik a szenny az autónkból.

Egész jól haladunk. Néhány hete lemostuk a verdát kívülről, sőt több megoldást is átnéztünk. Most már belül is tiszta minden. De maradt még valami, amit én csak úgy hívok: a senki földje. A következő részben megtaláljuk és kiírtjuk az utolsó koszfészket is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.25
Belgiumban az autósok évente 40 órát és 51 percet töltenek forgalmi dugókban, ami azt jelenti, hogy....
2024.07.25
Baleset miatt lezárták a 47-es utat a 180-as kilométernél, a Csongrád-Csanád vármegyei Székkutas....
2024.07.25
Arról híres a Lanzante cég, hogy régi Forma-1-es motorokat raknak ikonikus sportautókba, majd....
2024.07.24
- Két ember meghalt egy vasúti átjáróban történt balesetben Szentes közelében szerda este - közölte....
2024.07.24
Az olimpia évében Párizs helyett Nizzában volt a Tour de France befutója. ..
2024.07.24
A használtautó vásárlás pszichológiája ..
2024.07.24
- Legördült a zalaegerszegi gyártósorról a Magyar Honvédség első magyarországi gyártású Lynx KF-41....
2024.07.24
Van, ahol már működik az új rendszer.   ..
2024.07.24
A debreceni BMW gyár munkatársai idén a Campus Fesztivál legnagyobb közösségi terén várnak....
2024.07.24
A hárommotoros hajtáslánc 1341 lóerőt képes küldeni az autó kerekeire.  ..