Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Büntetőfékezés: akkor is bűncselekmény, ha nincs baleset

2021.07.25.

A büntetőfékezés közúti veszélyeztetésnek számít, akár már a helyszínen elvehetik a sofőr jogosítványát. Tóbiás és Balambér mai közlekedési kalandjában a büntetőfékezésről lesz szó. 

Mostanában nagyon megszaporodtak a büntetőfékezések, szinte minden hétre jut egy-egy fedélzeti kamerával rögzített hajmeresztő videó, amelyen az látszik, hogy valaki igazságosztónak képzeli magát a forgalomban, és veszélyezteti a többi közlekedő testi épségét. De mi is az a büntetőfékezés? Mit tehetünk, ha valaki szándékosan fékezget előttünk, és milyen büntetést kaphat érte? 

Büntetőfékezés = közúti veszélyeztetés

A közlekedésben azt a manővert nevezzük büntetőfékezésnek, amikor az elöl haladó autó – általában azután, hogy hirtelen bevágott egy másik autó elé – gyorsan, váratlanul és indokolatlanul fékez, és ezzel nemcsak akadályozza a mögötte haladó járművet, lassításra vagy megállásra kényszeríti, hanem veszélyezteti a közlekedők testi épségét. 

Van, aki így akarja szabálykövetésre sarkallni a másik autóst, de általában a büntetőfékezéssel egy vélt vagy valós sérelem miatt áll bosszút a sofőr, így akarja megleckéztetni a másikat. Gyakran előfordul, hogy azok előtt büntetőfékeznek, akik lassan haladnak vagy nem engedik el azonnal az autópályán a mögöttük gyorsabban haladó kocsit. Ez azonban mindegy, mert akármi is legyen az előzmény, a büntetőfékezés közúti veszélyeztetésnek számít.

Akkor is bűncselekmény, ha nem történik baleset

A megszokott forgalmi helyzetekben általában az a hibás, aki hátulról nekiütközik az előtte haladónak, mert ilyenkor feltételezhető, hogy nem tartott megfelelő követési távolságot. Ám a KRESZ szerint a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csak abban az esetben szabad csökkenteni, ha ezt a személy- vagy vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi. Vagyis akkor fékezhetünk hirtelen, ha csak így tudjuk elkerülni a balesetet vagy a károkozást. Ennek a szabálynak a megszegése – vagyis ha anélkül fékezünk hirtelen, hogy például balesetet kerülnénk el – önmagában csak a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértésének számít. 

Ám a büntetőfékezés nem ebbe a kategóriába tartozik! Ha a fékezés szándékos volt, és a sofőrnek csak az volt a célja, hogy a mögötte haladó számára balesetveszélyes helyzetet teremtsen, akkor a közúti veszélyeztetés bűncselekménye valósulhat meg. Nem szükséges, hogy baleset történjen, elég, ha a büntetőfékezéssel a sofőr közvetlenül veszélyezteti mások testi épségét. 

Ha valaki közúti veszélyeztetéssel gyanúsítható, annak elveszik a jogosítványát – akár már a helyszínen is –, és csak különös méltánylást érdemlő esetben kaphatja vissza. És még akkor is 3 évig tartó szabadságvesztéssel büntethető, ha nem történt sérülés. Súlyos testi sérülés esetén 1-5 évig, maradandó fogyatékosság és súlyos egészségromlás, vagy tömegszerencsétlenség okozása miatt 2-től 8 évig terjedő börtön szabható ki. Ha a közúti veszélyeztetés miatt haláleset történik, 5-től 10 évig terjed a büntetés, míg ennek mértéke 5-15 évre súlyosbodik, ha kettőnél több ember halálát, illetve halálos tömegbalesetet okoz valaki.

Nagy segítség a fedélzeti kamera

A büntetőfékezés bizonyítása általában nem könnyű, de ha baleset történik, azonnal jelentsük be a rendőrségnek, és próbáljunk szemtanúkat találni, akik láthatták a történteket. Sokkal könnyebb azonban a bizonyítási folyamat, ha az autóban van fedélzeti kamera, amelynek felvételét bizonyítékként veszik figyelembe a hatóságok. Ennél az esetnél például a busz előtt büntetőfékező férfi arra hivatkozott, hogy megriadt egy kutya miatt, azért fékezett. A videón látszik, hogy tényleg volt egy békés, pórázon sétáltatott kutya a környéken, de az egyáltalán nem indokolta a fékezést. 

A büntetőfékezés általában azért alakul ki, mert a sofőr dühös, és így vezeti le a feszültséget. Pedig könnyen el lehetne kerülni a konfliktust a többi autóssal, ha egy kicsit az ő fejükkel gondolkozna, és átérezné a helyzetüket. Nyilván nem azért megy valaki lassan, hogy a többieket szándékosan bosszantsa, hanem így érzi biztonságosnak, mert például ritkán vezet, és nincs akkora rutinja. A büntetőfékezés és a többi közlekedő megleckéztetése viszont csak ront a helyzeten, mert a bizonytalanabb sofőrök még jobban fognak szorongani a forgalomban. A vétlen autósok számára jó tanács, hogy ha büntetőfékező vagy agresszív sofőrrel találkoznak, ne menjenek bele a konfliktusba (már amennyire ez lehetséges), ne próbálják meg ők is megleckéztetni a másikat, mert annak baleset lehet a vége. Inkább figyeljünk egymásra, és legyünk együttműködőek a közlekedésben. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!)

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....
2025.12.11
Miről is van szó pontosan?   ..
2025.12.11
De a nyolc versenyautó közül csak három lesz a legújabb, kilencedik generációs utcai Hiluxra....
2025.12.11
2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek....