WTCC

Citroen C-Elysée a WTCC-ben

2013.12.19.

December 16-án hozta nyilvánosságra a Citroen Racing a 2014-es versenyprogramját versailles-i főhadiszállásán. A sajtótájékoztató közvetítését élőben követte a magyar szaksajtó, majd Wéber Gábor és Balkányi György, a Citroen Hungária ügyvezető igazgatója által megválaszolt kérdések és kommentek révén megtudhattunk néhány kulisszatitkot.

Szerző: Horváth Miklós

Az események kronológiailag a következőképp alakultak: tavaly szeptember 26-án, a Párizsi Autószalon megnyitóján Frédéric Banzet (az Automobiles Citroen vezérigazgatója), Yves Matton-nal (a Citroen Racing igazgatójával) és Sébastien Loeb-bel említést tett arról, hogy a Citroen gyári csapatot indíthat a túraautó világbajnokságon. A bejelentés a C-Elysée nemzetközi sajtóbemutatója után történt néhány perccel, majd mindenki csak találgatott a folytatást illetően. A fejlesztések és szponzorációs tárgyalások nagy valószínűséggel már ekkor megkezdődtek, de a szándék mellett szükség volt egy jól megcsinált autóra és versenyzőkre is, mivel a WRC autókkal sikerült kellő tapasztalatot szerzett már az istálló.

Hajdú Nóra a Citroen Hungária marketing- és kommunikációs igazgatója, mellette jobbról: Balkányi György - ügyvetzető igazgató, Wéber Gábor - szakkommentátor és Varga Abigél - web- és sajtókapcsolati felelős

A felsoroltak közül nem ismert, hogy mi volt meg előbb, de időközben a C-Elysée megjelent a kereskedésekben és a tájékoztatóból megtudtuk, hogy eladási volumene alapján az alsó középkategória egyik legvonzóbb ajánlata lett. Magyarországon a Citroen Hungária történetének legeladottabb autója és Balkányi úr szerint a következő évre tervezett 350 darabnál minden bizonnyal többet is el tudnak majd adni belőle. Egyébként a modell sikerét az év eleji bevezetés óta regisztrált 40 ezer megrendelés is jól bizonyítja, de hogy miért éppen ezt a modellt választották a WTCC rajtvonalához állítani, arra egyszerű választ adott Xavier Mestelan-Pinon a Citroen Racing műszaki igazgatója: „aerodinamikai szempontból a szedán karosszéria ideális…”

A túraautó világbajnokságra történő nevezés hivatalos bejelentésére idén július 19-én került sor, majd miután a rajzokon szereplő autó fizikai formában is megjelent, megkezdődtek a pályatesztek. Azóta pedig számtalan módosításon és fejlesztésen ment keresztül annak érdekében, hogy gyors legyen és megbízható. A C-Elysée WTCC motorházteteje alatt ugyanaz az 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses turbómotor dolgozik, ami a DS3 WRC-t is hajtja, de a nagyobb teljesítményű turbófeltöltő által erősebb, 380 lóerős csúcsteljesítményre képes (ez plusz 80 lóerőt jelent). Az erőforrás literteljesítményére (237,8 LE/liter) azt hiszem, csak annyit mondhatunk, hogy nem piskóta. Legnagyobb nyomatéka 400 Nm, melyet négyezres percenkénti fordulatszám mellett ad le. A motor az első kerekeket hajtja, az áttételt pedig dupla karbonkuplungon keresztül egy hatfokozatú szekvenciális váltó biztosítja. A gépsárkány pilótával együtt a verseny szabályai szerint minimum 1100 kg-ot kell nyomjon, ami azt jelenti, hogy ehhez a teljesítményhez egy normál C3 karosszéria súlya kapcsolódik, melynek teljesítménye 1,2 VTI erőforrás esetén cirka 300 lóerővel kevesebb.

Sébastien Loeb

A projekt kezdetétől fogva Sébastien Loeb volt az első pilóta, aki elkötelezte magát a Citroennél, vállalva a kihívást, hogy kilencszeres WRC világbajnokként egy új pályán kell helytállnia. Wéber Gábor a raliautózás és a WTCC futamok közötti különbséget a következő példával próbálta érzékeltetni: azt mondta, képzeljük el őt, amint átigazol a RAI UNO-hoz és a következő Forma-1 évadban olasz nyelvű kommentátorként próbál meg helytállni. Mivel nem beszél olaszul, esélye sincs és szerinte a 39 éves ex-raliversenyzőnek is hasonlóan nehéz dolga lesz. A nézők számára viszont éppen ezért lesz érdekes az április 5-6-án induló bajnokság, hiszen a WTCC-ben zöldfülűnek számító Loeb mellett a sportág összes rekordját tartó Yvan Muller lesz az egyik csapattárs, valamint – a sajtótájékoztató talán legfontosabb bejelentése szerint – az argentínai José Maria Lopez kapja a harmadik C-Elysée-t. Továbbá a csapatfőnök Yves Matton elárulta azt is, hogy készül egy negyedik versenyautó is, amit az ázsiai futamokon egy egyelőre meg nem nevezett kínai pilóta vezet majd.

Yvan Muller

A közvetítés előtti és utáni kötetlen beszélgetésben néhány újságíró kolléga és a Citroen Magyarország alkalmazottai beszéltek a közvetítés helyszínén (Citroen Racing Versailles) tett korábbi látogatásukról. Nagy érdeklődésre tartott számot Sébastien Loeb személyiségének megítélése is, hiszen akinek volt szerencséje személyes kontaktusba kerülni a versenyzővel pályafutásának kezdeti stádiumában, annak teljesen más benyomása van, mint annak, aki később ismerte meg Sebet, többszörös bajnokként. Végül, de nem utolsó sorban a WTCC módosult szabályait és Robert Kubica Citroenhez igazolásának elmaradását övezte nagy érdeklődés. Wéber Gábort illette az első kérdés megválaszolása, és ebben a témában a 18 colos keréktárcsákra és új keverékű Yokohama gumikra fókuszált leginkább a szakkommentátor. A nagyobb kerékméret és az ismeretlen tapadási viselkedés – elmondása szerint – tapasztalt pilótáknak is sok problémát okozhatnak, ráadásul a motorteljesítmény is 70-80 lóerővel nagyobb. A „miért nem jön Kubica a WTCC-be” kérdésre pedig Balkányi úr a következőket mondta: „mivel Kubica jelenlegi fő támogatója a LOTOS lengyel olaj- és üzemanyag forgalmazó cég, a Citroennek pedig több éves partnerségi viszonya van a TOTAL kenőanyagokat forgalmazó francia vállalattal, nem tudtak megegyezni az autón megjelenő reklámokat illetően”.

Összegezve tehát a látottakat, hallottakat elmondhatjuk, hogy a WTCC 2014-es szezonja sok meglepetést és érdekességet ígér, különösen így, hogy a Citroen gyári csapata egy ilyen ütős apparátussal szerepel a versenyben. Fenti versenynaptár szerint pedig május 3-4-én a Hungaroringen is találkozhatunk az istállóval!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.16
Ötven vadonatúj csuklós dízelautóbuszból álló flotta érkezik jövőre a fővárosba. A modern,....
2024.06.16
A Monacói Nagydíjon leleplezett Purespeed Speedster a limitált szériás, exkluzív Mythos sorozat....
2024.06.16
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Gyógymód. ..
2024.06.16
A Legfelsőbb Bíróság új ítélete: a részegség „ránézésre” is megállapítható. ..
2024.06.16
Egy évvel a centenáriumi győzelem után a Ferrari megismételte a bravúrt a Le Mans-i 24 órás....
2024.06.16
Ambivalens érzéseket támaszt bennem használttesztünk mai főszereplője, hiszen még annyira fiatal,....
2024.06.16
Egy európai központú, globális piaci elemző szervezet összeállította a legjobb fiatal használt....
2024.06.16
Már csak egy hét és újra eljön a Múzeumok Éjszakája, június 22-én az ország számos pontján várják....
2024.06.16
Súlyos közlekedési baleset történt vasárnap kora délután az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.06.16
A dél-karolinai Charleston melletti gyárban megkezdődött a Volvo új elektromos zászlóshajó SUV-ja....