magyarok a világ járműgyártásában

„A dizájn akkor jó, ha határai átjárhatók” Interjú Lenkei Balázs formatervezővel

2014.07.19.

Szakmájában neve közismert, tervezett már elektromos triciklit, most pedig a jövő-generációs vasúti kocsik küllemén töri a fejét. Lenkei Balázs emellett tanít a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem (MOME), ahol járműdizájnra oktatja leendő kollegáit.

Mostanában kulcsszerepet játszik új vasúti kocsik kifejlesztésében. Ez azt jelenti, hogy feltámad poraiból a nagy múltú hazai vonatgyártás?

Szoros együttműködésben a fejlesztő mérnökökkel, a MÁV hazai fejlesztésű, új intercity-kocsijainak részese voltam. A külső és a belső dizájn egyaránt az én koncepcióterveim alapján valósult meg. Az eddig elkészült két prototípust nemrégiben a Nyugati pályaudvaron is láthatta a nagyközönség, s ha majd a próbafutások eredménnyel zárulnak, várhatóan az idén ősszel forgalomba is állhat a két IC-vagon. Az még nyitott kérdés, mikor, hogyan startol a sorozatgyártás a MÁV szolnoki üzemegységében, de ez már nem az én asztalom: a döntés a MÁV vezetőinek kezében van. Ipari formatervező vagyok, sokféle termék formáját vetettem már papírra, beleértve a járművekét is. Tanulmányaimat a Műszaki Egyetemen kezdtem, majd a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) formatervező szakán 2005-ben diplomáztam, 2010-ben pedig felvételt nyertem az egyetem doktori képzésére. Úgy gondolom, az építészet konstrukciós, szerkezeti, kompozíciós szempontból ad sokat, a dizájn pedig a művészi látásmódot, a részletek iránti érzékenységet erősíti. Másfél éve MOME-n tanítok, Scherer József professzor mellett részt veszek a jármű-szakirány hallgatóinak képzésében.

Balról a második Lenkei Balázs Knezsik Istvánnal ( áll), az Autós Nagykoalíció elnökével.

Győzi energiával? Hogyan egyeztethető össze a tanítás az alkotó dizájnmunkával?

Ha csak tanítanék, elszakadnák a valóságtól. A formatervezés olyan szakma, amiben nap-nap után annyi új műszaki információ, szaktudás halmozódik fel, amit aztán az egyetemi oktatásban lehet és kell hasznosítani. Napi szinten kell követni a dizájnban végbemenő fejleményeket, elvégre mindenki láthatja, ez egy rendre viharosan megújuló, innovatív szakma, s az ismereteket, újdonságokat át kell adni a diákoknak. Azt sem szabad szem elől téveszteni: az ipari dizájn csapatmunka. Együtt kell dolgozni a tervező mérnökökkel és az adott termék előállításában résztvevő szakterületek minden szereplőjével. Szóval azt mondhatom, az oktatás ösztönző erő az alkotó munkámban is.

A MOME határokon túl is tekintélyes intézmény, számos növendéke nagynevű autóscégek dizájnstúdióiban tevékenykedik. Minek köszönhető ez a kapós kereslet, elvégre a magyar ipar nem saját autómárkáiról ismert?

Nem kellene lebecsülni a hagyományokat, a magyar busz- és a tehergépkocsi-ipar, illetve a vasúti járműgyártás kultúráját, még ha az el is tűnt vagy mára jó esetben összezsugorodott. Aztán itt van a nálunk letelepedett Audi- és Mercedes-gyártás, amely a termelésen túl másfajta járulékos kapcsolatokat is hozott. Többek között azt, hogy Budapesten, Győrben, Kecskeméten komoly oktatói bázis jött létre, így a MOME a Mercedes formatervezőivel fűzte szorosabbra a kapcsolatot. Úgy érzékelem, hogy ma, nálunk az ifjabb nemzedék körében nagy az érdeklődés a motorizáció iránt. Eközben pedig kinyílt a világ. Itt a mi iskolánkban van már amerikai, sőt egy fehérorosz tanítványunk is, s az EU jóvoltából mindenki, így a formatervezők szabadon vállalhatnak munkát szerte Európában. Mindezzel együtt a legfontosabbnak azonban a MOME-oktatás magas színvonalát tartom. Professzorommal együtt már kidolgoztunk egy stratégiai tervet, hogyan képzeljük közép-távon a jármű-szakirány oktatását. A képzés színvonalán nagyot lendít, hogy állami támogatással új formatervező műhely épül a közeljövőben, a növendékek – mint egy igazi dizájnstúdióban – korszerű körülmények között sajátíthatják el a szakma fogásait.

Kötelező kérdés: melyik autómárka formáját favorizálja?

Minden autógyártó igyekszik megteremteni a maga arculatát. Olyannyira, hogy a nagy fúziók nyomán az egy fedél alatt készülő márkáknak mind megvannak a maguk sajátos stílusjegyei. Mindezek ellenére az uniformizálódás irányában hat a rengeteg szabvány, előírás, műszaki megkötés. Így idesorolom az ütközésvédelmi (ezen belül újabban a gyalogosvédelmi), az aerodinamikai, vagy az emissziós szabályokat. Ezek mind-mind beleszólnak a külső formák alakításába. Másrészt az új technológiák lehetőséget kínálnak a formatervezői fantázia szárnyalására. A korszerű préstechnológia, vagy az új ledes világítás merészebb karosszéria-vonalak, illetve lámpa-formák kialakítását teszik lehetővé. Az autóipar versenyágazat, rohamtempóban kerülnek szériagyártásba az újdonságok, így nem is mindig tudjuk pontosan felmérni, milyen fordulatot hozhat majd a közeljövő. Itt van például a pehelykönnyű szénszálas kompozit, ami felválthatja majd a fémkarosszériát, s újabb, ma még elképzelhetetlennek tartott formai megoldásokkal kecsegtetik a tervezőket. Már van ilyen sorozatban készülő szénszálas négykerekű, de még számtalan kérdés vár megoldásra. Hogyan megy majd végbe a műanyag karosszériaelemek újrahasznosítása a mai fémreciklálás helyett? Nemrég meghívtuk a BASF műanyagipari óriáscég szakembereit az egyetemre, hogy első kézből nyerjünk információkat e problémakörről.

Lenkei Balázs ( jobbrül az első), az Autós Nagykoalíció Magyarok a világ járműgyártásában című budapesti rendezvényén.

Mégis, önhöz milyen autódizájn áll közel?

Én azokat a márkákat kedvelem, amelyek hosszú évtizedeken át meg tudnak őrizni egy formát, s csak lépésekben változtatnak rajta. Ebből a szempontból első helyen talán a VW-t említeném. Ennek nem mond ellent, hogy kedvelem az ötletes formai megoldásokat, a francia autók szellemességét is, jóllehet a német autódizájn áll hozzám legközelebb.

Ezt a beszélgetést azzal kezdte, hogy mostanában vasúti kocsikat tervez. Mi lesz a következő nagyobb dizájnmunkája?

Mindenekelőtt be akarom fejezni doktori disszertációmat, amelynek középpontjában a vasúti járműtervezés áll. Úgy gondolom azonban, hogy a jármű-formatervezés akkor jó, ha határai átjárhatók, vagyis a dizájnernek csak épülésére szolgál, ha mindenféle járműalkalmatossággal tud foglalkozni, s ebbe még a hajókat is beleértem. Szóval egyelőre maradok a vasútnál, s a közeljövőben, ennek részeként még egy vezérlő-kocsi terveit is szeretném formába önteni.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.22
Nagy erőkkel készül a Tokiói Autószalonra a Daihatsu. Bitang tuning teherautókkal és kei carokkal....
2025.12.22
Az ünnepi időszakban a nyilvános elektromosautó-töltők is jóval forgalmasabbá válnak.....
2025.12.22
Sem a két pontot, sem az elvesztett bajnokságát nem siratja Max Verstappen, és a trónfosztása....
2025.12.21
Elcsépelt kijelentések, gyönyörű vonalak, Volkswagenes értékek. Semmi olyan újdonságra nem....
2025.12.21
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Ünnepi szolgálat. ..
2025.12.21
Meghosszabbítanák alkatrészeik felhasználhatóságát, ezzel pedig érdemben javítanának autóik....
2025.12.21
Luxuskivitelű utasteret és erősebb, hathengeres dízelmotort is kapott az egyedileg épített példány....
2025.12.21
Friss és rendkívül pozitív Leapmotor tapasztalatokkal felvértezve, nagyon kíváncsi voltam, hogy....
2025.12.21
Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei....
2025.12.21
A híd ünnepi díszkivilágítása 2025-ben december 26-ig látható: zöldbe boruló pilonok, fények és....