elektromos autók

E-üzemanyagok: Nincs menekvés a belső égésű motor számára?

2023.01.14.

A személygépkocsikban használt e-üzemanyagokról folyamatosan folynak a viták. De még mindig nem valószínű, hogy megmentik a belsőégésű motort a megszűnéstől.

Az e-üzemanyagok gyártási kapacitásának kiépítése még folyamatban van - ez a projekt valószínűleg még sok időt vesz igénybe.

A belső égésű motor a kihalás szélén áll Európában. 2035-től nem lehet majd új benzin- vagy dízelmotoros gépkocsikat forgalomba helyezni. A túlélés reménye az e-üzemanyagok segítségével nemrégiben ismét megcsappant. A környezetvédők örülnek ennek, míg az ipar és a politika egy része szerint ez hiba. Milyen érvek forognak kockán?

Mik azok az e-üzemanyagok?

Az "E" az e-üzemanyagban az "elektromos" szót jelenti, és a termelésre utal. A fő összetevő az elektromos energia, amelyet a klasszikus ásványolaj-üzemanyagok szénből és vízből történő kémiai átalakítására használnak. Az úgynevezett bioüzemanyagokkal ellentétben a szén nem biomasszából, azaz növényi vagy állati maradványokból származik, hanem általában a légkörből kivont CO2-ből. Ez mindenhol elérhető. Más a helyzet a szükséges víz és a zöldáram esetében. Mindenekelőtt mindkettő együtt nem mindenhol található meg - gondoljunk csak a nagy napelemparkokra a sivatagban. Emellett egyes meghatározások a hidrogént is az e-üzemanyag fogalma alá sorolják. Ebben az esetben a gyártási folyamat során nincs szükség szén hozzáadására.

Ki tankolhat a jövőben e-üzemanyagot?

Mivel az e-üzemanyagok szintetikusan reprodukált dízel és benzin vagy paraffin, minden olyan belső égésű motorban használhatók, amely jelenleg hasonló ásványolaj-üzemanyagokat használ. Általában nem szükséges a motorok átalakítása. A közlekedési és töltőállomás-infrastruktúrát is egyszerűen tovább lehetne használni.

Az e-üzemanyagok emissziómentesen égnek?

Nem. Ezért a jelenlegi állapot szerint ezek a dízelhez és a szuperhez hasonlóan az EU égetési tilalom alá tartoznak. A szokásos szennyező anyagok, mint az NOx, a részecskék és a CO mellett az égés során CO2 is keletkezik. Ez utóbbiból azonban csak annyit, amennyit a termelés során elfogyasztottak. Összességében tehát az e-üzemanyagok klímasemlegesek.

Milyen egyéb előnyei vannak az e-üzemanyagoknak?

Az e-üzemanyagok viszonylag zökkenőmentesen kiválthatnák az ásványolaj-üzemanyagot a mindennapi életben. Alig kellene változtatni a mai autókon és a meglévő töltőállomás-infrastruktúrán ahhoz, hogy teljesüljenek a német, európai és globális éghajlati célok. Nem lenne szükség a közúti forgalom átállítására az e-mobilitásra, ugyanakkor a meglévő járművek még évtizedekig viszonylag tisztán üzemeltethetők lennének. A szintetikus üzemanyag elvileg alkalmas továbbá a szél- vagy napenergiából származó többletenergia tárolható és szállítható formában történő tárolására.

Hol lehet e-üzemanyagot vásárolni?

Az e-tüzelőanyagok egyik legnagyobb problémája a rendelkezésre állás. A szintetikus üzemanyagok sehol sem állnak rendelkezésre nagy mennyiségben. A villamosenergia-alapú üzemanyagok előállítása jelenleg alig haladja meg a demonstrációs és kísérleti üzemek léptékét; még a finomítói kapacitások elképzelhető leggyorsabb bővítése sem lenne valószínűleg képes ezt a hiányt belátható időn belül megszüntetni. Még az optimista előrejelzések szerint sem várható jelentős termelési volumen 2030 előtt. Sok szakértő számára 2050 tűnik valószínűbbnek. Tisztán eljárási szempontból legalábbis úgy tűnik, hogy a szintézis nem jelent túl nagy akadályt, még akkor sem, ha például a CO2 levegőből történő ipari méretű leválasztásához még fejlesztési időre van szükség. Ha a teljes termelési lánc kiépül, akkor a gázolaj és a benzin változatai mellett akár földgázt is lehetne így előállítani, amely szintén alkalmas lenne autómotorok működtetésére.

Mennyibe kerülnek az e-üzemanyagok?

Az e-üzemanyagok előállítása jelenleg nagyon drága, és az üzemanyag is ennek megfelelően drága lenne a töltőállomáson. A növekvő kereslet és a villamos energia árának kedvező alakulása mellett azonban 2030-ra a szintetikus tüzelőanyagok energiaadók előtti ára csökkenhet. Az optimisták 1,20-1,40 eurót feltételeznek adózás előtt, de az óvatosabb szakértők két euró alatti értékkel is számolnak. Ez kevesebb, mint a jelenlegi árak fele, de még mindig sok. Összehasonlításképpen: a termelési költségek aránya egy liter benzin árában körülbelül 50 cent. Számos tanulmány ezért azt feltételezi, hogy az e-üzemanyagok fogyasztói ára mindig jelentősen magasabb lesz, mint a hagyományos üzemanyagoké.

Milyen egyéb hátrányai vannak az e-üzemanyagoknak? 

A piac felfutása és a nagyobb kereslet csökkentheti a rendelkezésre állással és az árral kapcsolatos problémákat. Az igazi akadály azonban egy másik: az e-üzemanyaggal működő mobilitás hatékonysága gyenge, ami elsősorban az energiaigényes gyártási folyamatnak köszönhető. Például a hidrogénelektrolízis, a CO2-kivonás, a szintézisgáz, a nyersolaj és végül a benzin előállítása után 1 kilowattóra befektetett energiából csak 0,5-0,6 kWh folyékony energia marad. Ha a villamos energiát közvetlenül az elektromos autóba töltötték volna, a töltési veszteségek ellenére legalább 0,8 kWh került volna az akkumulátorba. Mivel az elektromos motor az energiát is hatékonyabban használja fel, az összevetés végül még egyértelműbbé válik. Az e-mobil 1 kWh villamos energiából mintegy 6 kilométeres hatótávolságot biztosít. Egy e-üzemanyag-égő ugyanennyi energiával csak körülbelül 1,5 kilométert lenne képes megtenni. Tehát ahol jelenleg egy szélturbina van, ott a jövőben négynek kellene lennie ahhoz, hogy az e-üzemanyagokhoz szükséges többletáramot előállítsák. Egyes szakértők még azt is feltételezik, hogy a designer üzemanyag energiamérlege hatszor-hétszer rosszabb. A problémát nem lehet megoldani a termelés napsütötte régiókba való áthelyezésével. Mert a klímavédelem érdekében még ott is először hazai felhasználásra kellene termelni a zöldáramot, nem pedig Európába exportálni.

Miért kerül most újra szóba az e-üzemanyag? 

A közelmúltban a villamosenergia-alapú designer-üzemanyagok ismét a vita tárgyát képezték, miután az EU betiltotta a belső égésű motorok használatát. Az autóipar, a kőolajipar és a politikusok egy része a "technológiai nyitottság" címszó alatt az e-üzemanyagoknak a stratégiába való beillesztése mellett szólalt fel, de kevés sikerrel. Legalábbis az EU Bizottság még vizsgálja, hogy az üzemanyag milyen mértékben játszhat szerepet a jövőben a közúti közlekedésben. A szakértők azonban úgy vélik, hogy ez a záradék nem kötelező érvényű.

Kinek kedvezne az e-üzemanyagok erős szerepe a közúti közlekedésben?

Nyilvánvaló előnyöket élveznének mindazok, akik valamilyen formában a belső égésű motorokból vagy folyékony üzemanyagokból élnek. Így az ásványolajipari vállalatok és a benzinkútüzemeltetők, valamint a gépjárműipar egy része, beleértve a beszállítókat és a műhelyeket. Az egyszerű autósok is részesülhetnek előnyben, de nem világos, hogy pontosan kik és milyen formában. Az, hogy az e-üzemanyag reális lehetőség-e az ingázók vagy a távoli vidéki területek lakói számára, vagy inkább a gazdag veteránautó-gyűjtők és hobbiversenyzők számára biztosítják autóipari kincseik üzemeltetését, számos tényezőtől függ. Az átlagfogyasztóknak azonban nem szabad túl sok reményt fűzniük az e-autó vásárlásának és üzemeltetésének olcsó és éghajlatbarát alternatívájához.

Hogyan néz ki az e-üzemanyagok jövője?

Vitathatatlan, hogy az e-üzemanyagok fontos szerepet fognak játszani a társadalom szén-dioxid-mentesítésében. A dolgok jelenlegi állása szerint azonban meglehetősen valószínűtlen, hogy ezt személygépkocsival tennék. Itt a lényegesen magasabb összhatásfok az akkumulátoros e-autók mellett szól. Amíg a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia kevés, addig a gépkocsik számára az e-üzemanyagok versenyezni fognak más villamosenergia-fogyasztókkal - nemcsak az iparban és a háztartásokban, hanem más közlekedési módokban is. A tervező-üzemanyagok ugyanis hajók, repülőgépek és esetleg teherautók számára is érdekesek. És lehet, hogy nincs alternatíva, mert az akkumulátoros e-mobilitás gyakran nem, vagy csak nehezen lehetséges, tekintettel a szükséges hatótávolságokra ezeken a területeken.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....