kilométeróra

Egy éve jár börtön az órapörgetésért

2014.07.08.

Egy év alatt sokat "öregedtek" a használtautóink: míg az új Ptk. életbe lépése előtt 100-150 ezret futottak a piacon leggyakrabban kínált autók, ma inkább 200-hoz közelítenek. Az ok, hogy a törvény börtönnel bünteti az órapörgetést. Az autók előéletének teljes átláthatóságához kötelező állami nyilvántartás kellene.

Az órapörgetés ősi mesterség, még ennél a műszernél is régibb

A használtautókat kínáló internetes portálokat böngészve érdekes változást tapasztalhatunk: míg azelőtt a 100 ezer kilométeres szint számított fontos lélektani határnak, ma már a 150 és 200 ezer kilométer közötti sávban szereplő járműveket nem tartják eladhatatlannak. Számoljunk: az átlagos futásteljesítmény15-20 ezer kilométer - a céges autóknál 30 ezer, családi használatban akár 10 ezer alatt -, ha ezt megszorozzuk autóink átlagéletkorával, 13-mal, akkor 195-260 ezer kilométeres értéket kapunk. Persze mindenki szeretne szebbet, fiatalabbat, jobb állapotút, a nepperek erre játsznak rá, amikor kozmetikázzák a futásteljesítményt. Csakhogy ez egy éve, a Ptk. tavaly július 1-i életbe lépésével büntetendő cselekmény lett.

Aki jogtalan haszonszerzés végett a közúti gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett értéket a műszerre gyakorolt behatással vagy a mérési folyamat befolyásolásával meghamisítja, illetve a műszer működését megakadályozza, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő - áll a törvényben. Hogy eltűnt-e az órapörgetés a használt-piacról, arról megoszlanak a vélemények. A legnagyobb használtpiaci portál az adatokat elemezve úgy találta, hogy pörgetnek, de óvatosabban. A legnagyobb magyar használtautó hálózattal rendelkező márka vezetője ezzel szemben azt állítja, hogy már hihetünk az órának. 

Az valódi garanciát a vásárlónak azonban az egységes központi járműtörténeti adatbázis létrehozására jelentené - mondta Erdélyi Péter, az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Ennek első lépése a kilométeróra-nyilvántartás bevezetése volt, célja a használt gépjárműveket vásárlók számára egy olyan adatbázis létrehozása volt, amelyben megnézhető az adott jármű előélete. Az adatbázis szerkezetét, tartalmát az Autós Nagykoalíció, az MGE és a Magyar Biztosítók Szövetsége egyeztették és a jogalkotóval. Ennek megvalósítása esetén az államkassza 10-11 milliárd forint többletbevételre számíthat az MGE elnöke szerint.

Jámbor Gyula

Megjelent a Magyar Nemzet 2014. 07. 03-i számában

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.15
Büntetőeljárás indult a rendőrségen egy 53 éves révfülöpi lakos ellen, aki 2022. január 10-én....
2022.08.15
A Magyar Posta Zrt. flottaszolgáltatás keretén belül 771 elektromos meghajtású segédmotoros járműre....
2022.08.15
Augusztus 7-én kora délután Simontornyán készült arról felvétel, hogy egy vasúti átjárónál megáll a....
2022.08.15
A jövőbeli mobilitás érdekében az IonQ..
2022.08.15
Egy F1-es Ferrarira hasonlító autóval száguldozott valaki Csehországban az autópályán, amiről....
2022.08.15
Horvátországban januártól július végéig 28 925 új személygépkocsit adtak el, 9,0 százalékkal....
2022.08.15
Az M0-s autóút déli szektorán az M1-es autópálya felé vezető oldalán a 7-es kilométernél, Diósd....
2022.08.15
A németek 80 százaléka támogatja, hogy járművezetés előtt egyáltalán ne lehessen alkoholt....
2022.08.15
Az M0-s autóút déli szektorában több jármű ütközött, az M5-ös autópálya egy gépkocsi a....
2022.08.14
Mostanság nem éppen az extravagancia, hanem inkább a puritánság jellemzi a Lada modelleket, de nem....