Volkswagen

Egy padlólemez, 80 millió autó - az MQB sikere

2023.03.02.

Csak Volkswagen Golfból, csak 2015-ben, 974 021 darab készült MQB padlólemezre. Ez egyébként a platform rekordszáma egy modellre, egy évben.

Nem volt véletlen, amikor 2012 körül már arról cikkeztek a lapok, hogy a Volkswagen valószínűleg megtalálta a titkot a világ ledominálására. Amikor bemutatták az MQB padlólemezt, akkor még nem volt egyértelmű, hogy vajon sikerül-e megőrizni minden modell karakterét és megnyerő tulajdonságát, ha ennyire egységes alapokat kapnak. Ugyanakkor az bizonyos volt, hogy, ha bejön a recept, és sikerül egy valóban mindenes padlólemezt alkotni, akkor olyan szinten sikerülhet lent tartani a költségeket a gyártósori komplexitás csökkentésével, hogy az autóipar egyik legnagyobb dobása lehet.

Azóta 7 különböző márka, 70 altípusának, összesen 40 millió legyártott autója alatt van MQB padlólemez. 2030-ig további 40 millió autó épülhet az MQB-ra. Ledominálták a világot? Autóipari mércével nézve effelől nem lehet kétség. Ilyen számokat csak az igazi, korszakalkotó konstrukciók tudtak valaha produkálni – bár ehhez, a Volkswagennek nem kellett túl messzire mennie, elég a Bogárra gondolni.

A közös padlólemez ötlete egyszerű, mégis szörnyen komplikáltnak tűnt akkoriban. Három korábbi padlólemez (PQ25, PQ35, PQ46) tudását igyekeztek egybegyúrni az MQB építőkészlettel. MQB, azaz Modularer Querbaukasten, szabadfordításban moduláris keresztmátrix. Ebből már ki lehet találni, hogy az MQB-t csak a keresztirányú motorral szerelt modellek kapták meg, ami a Volkswagen-csoport kínálatának legnagyobb részét teszi ki. Ezáltal szabadon megkaphatta egy apró Volkwagen Polo és egy három üléssoros Volkswagen Atlas is ugyanazokat az alapokat.

Hogy mégis hogy lehetséges ez? Először is megegyezik a benzines és dízel motorkínálat. De olyan szinten, hogy még a felfogatásuk is ugyanott van, hogy megegyezhessen a váltó, a kardán és a kipufogó helyzete. Ami még megdöbbentőbb, hogy minden MQB padlólemezre épített autónak egyforma a pedálok és az első tengely közti távolsága. Ezen a területen belül helyezkednek el a hajtáslánc legfontosabb elemei, a hűtés-fűtés alkatrészei, a tengely és a kormányzás részei. Tehát az autó értékét adó legfontosabb alkatrészek 60%-a.

Elsőként a hetedik generációs Volkswagen Golf, és a harmadik generációs Audi A3 páros kapta meg az MQB padlólemezt, és a közös építőkészlet kulcsfontosságú volt a Volkswagen aggresszív modell offenzívájának sikerében. Olyan alapokra volt szükségük, amit a világ bármely részén, szinte azonnal, nagy darabszámban képesek gyártani. Így szinte szabadon dönhettek a gyártósorok helyéről.

Thomas Schafer, a Volkswagen elnöke elmondta: „Az MQB ötlete zseniális volt. Teljesen megváltoztatta az autóipar gondolkodását a platformizálásról, és újra rendkívül profitábilissá tette a Volkswagen-csoportot.” Számokban nehezen kifejezhető, pláne, hogy még mindig aktív, de bizonyos források szerint már most több ezer milliárd dollárt spórolt a Volkswagen a közös padlólemeznek köszönhetően. Nem csoda, hogy ma már a legtöbb autógyár padlólemezekben gondolkodik, és igyekszik a kínált kombinációkat a lehető legalacsonyabban tartani. Ez persze nem jelenti azt, hogy az autóknak feltétlenül el kell veszteniük karakterüket. Legalább is a Volkswagennek sikerült elérnie, hogy ma is választ adjanak szinte minden felmerülő kérdésre autóikkal. Legyen az egy soküléses személyszállító, kabrió vagy éppen luxus szedán.

És a Volkswagen sikermenetének még közel sincs vége itt. Most ugyanezt a módszert igyekeznek átültetni a villanyautók világába az MEB padlólemezzel. Tömegmodelljeik legnagyobb része ezt a padlólemezt kapja majd, és már a Ford is csatlakozott hozzájuk. Schafer szerint nagyon másképp kell villanyautókhoz padlólemezt alkotni, mint a belsőégésű motoros autókhoz. Olyan gyorsan változik az elektromos autók világa, hogy itt már készen kell tudni állni azonnal változtatni. Ma már nem lehet hosszú évekre elköteleződni egy alkatrész iránt. „Egyelőre azt mondom, hogy a tömeggyártás hatalmas előny számunkra, de később egyre nagyobb szerepet kap majd a gyorsaság is az iparban.” – tette hozzá Schafer.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.07
Taxiként és rendőrautóként, valós körülmények között vizsgázik a Toyota Crown Sedan FCEV. ..
2025.12.07
Különleges Mikulás ajándékkal köszöntötte a tekintélyes, és népszerű motoros túra magazin, a R....
2025.12.07
Pályafutása első Forma-1-es világbajnoki címét nyerte vasárnap Lando Norris, a McLaren brit....
2025.12.07
A Wizz Air három debreceni járatát is újraindítja a 2026-os nyári menetrendi időszakban, így Tel....
2025.12.07
Az egyik eset Angyalföldön, a másik Szentgotthárdnál történt – közölte az Országos....
2025.12.07
A teherfuvarozást érintő úthasználati díjakról szóló átfogó intézkedéscsomag célja mindenekelőtt a....
2025.12.07
A japán gyártó sportrészlege, a Toyota Gazoo Racing (TGR) elmélyíti a két éve kezdett....
2025.12.07
Csak kevés sofőr van tudatában annak, hogy az autóban hallgatott zene hatással van a vezetésre, és....
2025.12.07
A tervek szerint 2026 januárjában Budapesten, illetve a Ljubljana melletti Trzin-ben megnyíló....
2025.12.07
A II. Kerületi Rendőrkapitányság illetékességi területén tíz helyszínen telepített traffiboxok 2025....