Mazda

Egy raliprogram vége: Mazda Familia Sport-4

2023.03.24.

Mi lett volna, ha... Egy újabb motorsport program, aminek a gazdaság helyzete vetett véget.

Amíg manapság egyre kevesebb gyártó van a ralizás elitjében, ez nem volt mindig így. Amikor a 80-as évek végén hivatalosan is betiltották az über B-csoportos autókat, sorba álltak a gyártók, hogy csatlakozhassanak a Rally Világbajnoksághoz (WRC). Ekkor vezették be ugyanis az A-csoportos szabályrendszert, ahol az autók tudása sokkal földhöz ragadtabb volt, ráadásul kívül-belül jobban hasonlítottak azokhoz az autókhoz, amiket bárki képes volt megvásárolni a kereskedésekben, ezért az emberek sokkal jobban tudtak azonosulni velük.

Ekkortájt csatlakozott a Mazda is a bulihoz, hiszen a japán gazdasággal együtt a Mazda is elképesztő, azóta sem látott növekedésnek indult. Szóval aktív motorsport programba kezdtek már a B-csoport időszakában, majd sikeresen átléptek az A-csoportos korszakba a Familia, vagy ahogy nálunk ismertük, a 323-as modellcsaláddal. Ne feledjük, ez volt a Mazda azon korszaka, amikor egy rakás pénzt toltak a Wankel-motoros sportautó fejlesztésbe, és 1991-ben még a Le Mans-i 24 órást is megnyerték. Ugyanakkor raliterepen mégsem tudtak nagyot alkotni. Nehezen jöttek az eredmények, hiszen az összkerékhajtás ellenére csak 1,6-os, a versenytársakhoz képes gyenge motor dolgozott a 323-ban.

Szóval úgy döntött a Mazda, hogy lépnie kell, és fejlesztenek egy olyan vadállatot a 323-as, alapvetően családi kompaktból, amelyik képes lesz felvenni a versenyt a Lancia Delta Integrale-val, vagy éppen a Subaru Impreza WRX-szel. 1989-ben be is mutatták a Mazda Familia Sport-4-et, amit kifejezetten a Mazda A-csoportos WRC programjához terveztek, hogy majd homologizációs alapként szolgáljon a versenyautójukhoz. Azonban mindössze két prototípus épült, amikor a 1991-ben kipukkant Japán gazdasági lufija, és minden gyártónak, köztük a Mazdának is durván vissza kellett fognia a költéseit. Így vetett véget Japán gazdasági válsága a Mazda ígéretes motorsport programjainak, különösen a rali világában, ahová soha többé nem tért vissza a márka.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.22
A police.hu oldal szerdán megjelent híre szerint az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat....
2024.05.22
Május 26-ig látható az AUTOPOESIS kiállítás, amelyen bemutatkozik az anyavállalat közel négy....
2024.05.22
Üldözött, leszorított, majd megállt hisztizni az M7 belső sávjában. Nem tetszett neki, hogy....
2024.05.22
Míg a tisztán elektromos autók eladása lassul, addig a plug-in hybridek piaca fellendült Európában....
2024.05.22
Elsődleges veszélyforrást a villámlás jelent, emellett esetenként szélerősödés, jégeső előfordulhat....
2024.05.22
- A Budapest fölé érkezett  zivatarlánc miatt jelentős késések várhatók a Liszt Ferenc Nemzetközi....
2024.05.21
Független mérések igazolták, amit az érintett modellek tulajdonosai már tudnak: a Toyota full....
2024.05.21
Ahogy azt megszoktuk: a márka marketingasszonya lazán, szórakoztatóan indította a Hyundai....
2024.05.21
Május 24-26. között idei első aszfaltos versenyén, a II. Hell Diósgyőr Rallye-n áll rajthoz Turán....
2024.05.21
Még kézzel építették az első Nissan Silviákat, és azok is leginkább Japánon belül maradtak. ..