Mazda

Egy raliprogram vége: Mazda Familia Sport-4

2023.03.24.

Mi lett volna, ha... Egy újabb motorsport program, aminek a gazdaság helyzete vetett véget.

Amíg manapság egyre kevesebb gyártó van a ralizás elitjében, ez nem volt mindig így. Amikor a 80-as évek végén hivatalosan is betiltották az über B-csoportos autókat, sorba álltak a gyártók, hogy csatlakozhassanak a Rally Világbajnoksághoz (WRC). Ekkor vezették be ugyanis az A-csoportos szabályrendszert, ahol az autók tudása sokkal földhöz ragadtabb volt, ráadásul kívül-belül jobban hasonlítottak azokhoz az autókhoz, amiket bárki képes volt megvásárolni a kereskedésekben, ezért az emberek sokkal jobban tudtak azonosulni velük.

Ekkortájt csatlakozott a Mazda is a bulihoz, hiszen a japán gazdasággal együtt a Mazda is elképesztő, azóta sem látott növekedésnek indult. Szóval aktív motorsport programba kezdtek már a B-csoport időszakában, majd sikeresen átléptek az A-csoportos korszakba a Familia, vagy ahogy nálunk ismertük, a 323-as modellcsaláddal. Ne feledjük, ez volt a Mazda azon korszaka, amikor egy rakás pénzt toltak a Wankel-motoros sportautó fejlesztésbe, és 1991-ben még a Le Mans-i 24 órást is megnyerték. Ugyanakkor raliterepen mégsem tudtak nagyot alkotni. Nehezen jöttek az eredmények, hiszen az összkerékhajtás ellenére csak 1,6-os, a versenytársakhoz képes gyenge motor dolgozott a 323-ban.

Szóval úgy döntött a Mazda, hogy lépnie kell, és fejlesztenek egy olyan vadállatot a 323-as, alapvetően családi kompaktból, amelyik képes lesz felvenni a versenyt a Lancia Delta Integrale-val, vagy éppen a Subaru Impreza WRX-szel. 1989-ben be is mutatták a Mazda Familia Sport-4-et, amit kifejezetten a Mazda A-csoportos WRC programjához terveztek, hogy majd homologizációs alapként szolgáljon a versenyautójukhoz. Azonban mindössze két prototípus épült, amikor a 1991-ben kipukkant Japán gazdasági lufija, és minden gyártónak, köztük a Mazdának is durván vissza kellett fognia a költéseit. Így vetett véget Japán gazdasági válsága a Mazda ígéretes motorsport programjainak, különösen a rali világában, ahová soha többé nem tért vissza a márka.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.27
A Budapesti Közlekedési Központ és az Irányító Hatóság aláírta azt a támogatási szerződést, amely....
2025.12.27
Miközben Európa évek óta küzd a súlyos sérülések visszaszorításáért és több országban is....
2025.12.27
Mindhárom vezető japán autógyártó novemberi visszaesésről számolt be az előző év azonos hónapjához....
2025.12.27
A háromrészes, profi produkció a gyári csapat felkészülését követi nyomon, a fejlesztési és....
2025.12.27
Év vége felé a szarvasvonulás gyakori, látványos és egyben veszélyeket is hordozó természeti....
2025.12.27
A Toyota legújabb reklámja kreatív, látványos és – mindenekelőtt – emlékezetes. A hatóságok szerint....
2025.12.27
A Saic Motorhoz tartozó Maxus egy erős, takarékos és meglepően tágas utastérrel rendelkező....
2025.12.27
Nagyon fontos, hogy előre kell majd megvenni az e-matricát és feltölteni a HU-GO egyenleget! ..
2025.12.27
Karácsony első napján országszerte 137 tűzoltói beavatkozásra volt szükség, 35 alkalommal tűzhöz,....
2025.12.27
Akik klasszikus luxuslimuzinokra gondolnak, nem csak olyan márkákról álmodoznak, mint a Duesenberg....