Teszt

Egyik kutya, másik eb – BMW 218i Active Tourer vs. Mercedes-Benz B200 Style

2015.08.09.

A kompakt egyterűek állóvizét leginkább felkavaró két modellt sikerült nagyjából egyidőben tesztre fogni és megállapítani, hogy a két márka csatája feltehetően nem ezen a pályán fog eldőlni. Azonban aki mégis hezitálna, hogy a kettő közül melyiket vigye el a szalonból, annál csakis az érzelmek dönthetnek.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

A bal sarokban a háromhengeres, másfél literes aggregátjáról és a fronthajtásáról elhíresült bajor újdonság áll. Felszereltségében kicsit alatta van a kecskeméti ellenfelének, de 136 lóerős alap motorja és 6 fokozatú manuális váltója abszolút kielégítő kombinációnak tűnik ahhoz, hogy vetélytársával szemben a lényegi különbségeket végig zongorázzuk. A jobb sarokban a Mercedes B-osztálya, melynek 1,6 literes négyhengerese és a hozzá kapcsolt 7G DCT váltó már nem újdonság, mint ahogy az sem, hogy a 156 lóerős és 250 Nm-es teljesítményt itt is az első kerékre küldték.

Nagy tengelytáv, rövid túlnyúlások - ez a titka a B-szegmens egyterűinek. A BMW rövidebb, szélesebb, kisebb a csomagtartója, valamint gyengébb a szériafelszereltsége és drágább is a B-klassénál - Képre kattintva a BMW képgaléria nyílik

Valljuk be őszintén, hogy a B-szegmens kisautóival, és azon belül is a prémium kategóriás kínálattal nem törődtünk sokat egészen addig, amíg a B-Klasse a mi kis hazánk autóipari termékévé nem avanzsált. Nem szégyen bevallani, hogy a kecskeméti gyártás megkezdése után sokkal fontosabb lett számunkra ez a kategória, mint azt megelőzően, hiszen bármennyire is kicsi ez a kompakt MPV, megfizetni továbbra sem tudjuk, de legalább jó hatással van a bruttó hazai termékünkre. De hát ez a modell már tíz éve a piacon van és már a harmadik generációját tapossa, mégsem volt olyan sokszor említve kormányzati, média és szakmai fórumokon 2012 előtt, mint az elmúlt három évben – érvelnék azokkal szemben, akik eddig nem is tudtak róla, merthogy akadnak ilyenek is a környezetemben. Sőt, aki ismerte az előző generációt, azt még arról is nehéz lenne meggyőzni, hogy ez most végre jól össze van rakva, ugyanis eleinte volt néhány gyerekbetegsége a génkezelésen átesett A-osztálynak.

A Merci viszont lágyabb hangolású - Képre kattintva a Mercedes B200-as galéria nyílik

A bajorok Active Tourerjéről is elmondható, hogy nem azért foglalkoztunk vele olyan sokat az utóbbi másfél évben, mert olyan szép és nagy trúváj van benne, hanem azért, mert a gyár az eddig kőbe vésett hagyományaival szakítva elsőkerék-hajtással és három hengeres motorral dobta piacra a 2-es széria családi kompaktját. Ettől még azok is felhördültek, akik a saját, több éve használt autójuk hajtott kerekét sem tudnák megmutatni. Szóval, a fentiekkel csupán a kategória állóvizére szerettem volna rávilágítani, merthogy valóban méltatlanul kevés említést kaptak (és kapnak jelenleg is) az ésszerűséget és a praktikumot kiválóan ötvöző nem prémium kategóriás kompakt egyterűek az autós világban. Gondoljunk csak a Volkswagen Golf Sportsvanre, a Ford C-Maxra, a Kia Carensre vagy a franciák formabontó és fantáziadús modelljeire (pl. Peugeot 3008, Citroen C4 Picasso). Ha az említett modelleknél történik egy külső-belső megújulás, akkor egy-két rövid hírrel letudjuk az innovációkat és smafu? Sajnos ez a helyzet, ebben a témában a BMW és a Mercedes nagyon jól bánik a rendelkezésükre álló eszközökkel, és ennek folyománya, hogy az olvasóink többsége szinte már mindent tud a 2-es Active Tourerről, no meg a B-osztály átfogó gyártási technológiája sem ismeretlen számukra.

Itt látszik, hogy egy kaptafára készültek

Ha jobban szemügyre vesszük az autók ún. két dobozos dizájn-elvét, úgy tűnhet, mintha egy kaptafára készültek volna. A külső méreteket és a tengelytávot szemrevételezéssel vizslatva szinte egyáltalán nem lehet megállapítani melyik autó kisebb, nagyobb, szélesebb vagy hosszabb, pedig van eltérés dögivel. Ráadásul még az A és a C-oszlop dőlési szöge is teljesen megegyezik, úgyhogy a helykínálatot leginkább a beltérben alkalmazott formai trükkök határozzák meg, például a műszerfal benyúlásának mélysége, vagy az első ülések támlájának vastagsága. Egyébként pedig a BMW teljes hossza és tengelytávja is rövidebb, szélessége és magassága 2-3 cm-rel nagyobb, a csomagtere pedig 20 literrel kurtább. Az elöl ülők helykínálata nagyjából egyforma, a második sorban és a csomagtartóban viszont a bajorok sínen csúsztatható üléssorral kompenzáltak. Az ülések keménysége nem, de a formázottságuk annál inkább hagyott némi kívánnivalót bennünk mindkét autó esetében. Az ülőlapok hosszát és a támlák oldaltartását is keveseltük, habár egyiknél sem elvárás a sportosság.

Az A-oszlop dőlésszöge ugyanaz, mégis más mértékben csinálnak holtteret a vezetőnek

Mivel a magasabb üléspozíció és a könnyű ki-beszállás műfaji sajátosság, ebben szintúgy nem tapasztaltunk eltérést a tesztalanyaink között, a volánnál helyet foglalva viszont már jelentősebb eltérésekről adhatunk számot. Először is a beltéri anyagok színe, harmóniája és textúrája tekintetében a kecskeméti versenyzőt emelném ki, mivel az a világos tónusú anyagokkal kevésbé árasztott magából olyan komorságot, mint a kék-fehér propelleres. Utóbbinál a kezelőszervek egyszerű (fekete) műanyag, art deco stílust mellőző borítása is csak egy jól bevált megoldás volt a BMW részéről, a Merci sokkal finomabb, cizelláltabb részletekkel kényeztetett látvány és tapintás tekintetében.

Keskeny és oldaltartás nélküli az ülés, valamint komor, egyhangú a színvilág - ettől függetlenül vannak kedvelt részletek a BMW-ben

És ha már a volán mögött vagyunk, mindenképp említést érdemel a sofőr munkaterének kifogástalan ergonómiai kialakítása. A műszerfalra tekintve azonban már több eltérés is kiütközik, melyek egy része a felszereltségi különbözőségben gyökerezik, egyébként pedig a két autógyár eltérő szemléletét hívattak visszatükrözni. A B-osztály műszeregysége sokkal több infót láttat velünk, mint a BMW-é, valamint a középen trónoló infotainment is modernebb, szebb grafikájú, mint a bajoroké. Hozzá kell tennem, hogy a csillagosok szériában is a 7 hüvelykes kijelzőt adják, miközben a propelleresek ehhez képest csak egy frissítésre érett egér mozit kínálnak, viszont egy sokkal könnyebben kezelhető és jobban kézre álló kezelőszervvel látták el azt. A fentieket összegezve elmondható, hogy a BMW külső megjelenése újszerűbbnek, frissebbnek hat, belül azonban sokkal elegánsabb és trendibb a Merci felhozatala.

A Mercedes színvilága is konzervatív, de a világos színnel és a sok fémdekorral egy kicsit hangulatosabb

A hátsó traktus kialakításának tesztjében is megvolt az adok-kapok. Mindkét autó esetében szembetűnő a hasonlóság a B-oszlop mögött, ugyanis a széleken helyet foglaló, átlagos testalkatú emberekre szabott ülések mellett a fejtérkínálat is megegyező volt, azonban a kényelem és praktikum versenyt itt a BMW nyerte a már említett csúsztatható üléssornak és a támla állítható dőlésszögének köszönhetően. A csomagtérbeli ütközetet pedig a számok alapján a Mercedes nyerte, hiszen az alacsony rakodási magasság, a csomagok rögzíthetősége és a rekeszes térfelosztás mindkét autónál adott volt, azonban 20 literrel több kacat elnyelésére kapacitálták a hazánkban készülő modellt, ergo ott a pont. Támladöntögetéssel mindkét poggyásztér 1,5 köbméter fölé bővíthető, teljesen sík padló kialakítás azonban csak az Active Tourernél jöhet szóba.

A Merci csomagtere 488/1547 literes

A nagy eltérést természetesen a menettapasztalatok szülték, ugyanis a BMW nem tagadhatja le sportos génjeit, akkor sem, ha a tőle megszokott hagyományoktól eltérő stílusban nyomul. Egyik autóból átülve a másikba olyan érzéseket tapasztaltunk, mintha egy német és egy francia autót hasonlítottunk volna össze. A BMW közvetlen kormányzásának és feszes futóművének kontrasztjában a B-osztály egy puha, kecses járgány benyomását keltette. Ez csak azért volt meglepő, mert tesztalanyaink gépészeti szempontból hasonló alapokra épültek. Az elöl McPherson, hátul multilink felfüggesztésen nyugvó, normál futóművek igencsak eltérő karakterisztikát mutattak, ugyanolyan felhasználási körülmények között.

A BMW hátsó üléssora pedig igény szerint variálható

A bajor, belépő szintű motor-váltó kombó meglehetősen jól állta a sarat a csillagos márka erősebb és drágább hajtásláncával szemben. A Minikből is ismert 1,5 literes, háromhengeres egység az erőteljes zajszigetelésnek és kiegyensúlyozásnak köszönhetően egyáltalán nem éreztette, hogy nem egy sornégyessel van dolgunk, sőt! Négyezer feletti fordulaton kimondottan karakteres, négyhengeresekre jellemző orgánummal tette élvezetessé az autózást. Egyes-kettes fokozatban, alacsony fordulaton (1500 1/min. alatt) mintha kicsit nyomatékszegény lett volna az egység, emelkedőkön, nagyobb terhelések alkalmával határozottan megkívánta a visszakapacsolást.  Ebből kifolyólag elég eklektikus lett végeredményben a fogyasztás: nagyon kíméletes, egyenletes terhelés mellett 4,3 literes értéket jelzett a fedélzeti, egyébként pedig 7,5-8 literes átlagot jelzett a műszerfali kijelző. Az 500 kilométeres teszt végén mindezek ellenére 8,7 literes vegyes átlagot számoltunk. Lámpánál induláskor viszonylag gyakran sikerült hátramenetet kapcsolni, ezáltal nem lettem híve az említett kézi váltónak, noha ha nem kell fizetni érte, értelemszerűen ezt választanám.

Kissé stílusidegen az a kitámasztó a csillagos embléma felett. A B200 súly/lóerő aránya: 8,65 kg/LE, a BMW-é 9,74 kg/LE.

A 7G-Tronic duplakuplungosa és az egyhatos, turbós Merci erőforrás ezzel szemben a legjobb választás, amit a B-ligában manapság ajánlani lehet. Kényelmes, kellő időben vált feljebb normál körülmények között, sportosabb stílusban közlekedve azonban kissé lassan viselkedik. Az egyhatos motor körül nincs annyi zajszigetelés, mint a bajor vetélytárs körül, mégis hangtalan, kulturált a járása, talán nem is illik összehasonlítani a kettőt. Érdemes azért megemlíteni, hogy autópálya tempónál jelentős szélzajt generáltak a visszapillantó tükrök, ezért a zajkomfortbéli összevetés sem releváns jelen esetben. A verdikt legyen csak annyi, hogy a Mercedes B200 ezzel a motor-váltó kombinációval egy prémiumautóhoz közelebb álló konfigurációnak számít.

Mercedes-Benz B200 - A tényleges átlag 8,6 liter volt

Egyébként pedig az induló 7 millió 223 ezer forintos, belépő árú kecskeméti családi egyterű magasabb alapfelszereltsége teszi csak megfontolás kérdésévé a választást. Ha valaki nem érzelmi alapokon hoz döntést, ebben az árban már 7 légzsákot (köztük vezetőoldali térdlégzsák), légkondit, éberségfigyelőt, városi koccanás gátlót, start/stop rendszert, automatikus fényszóró kapcsolást és multikormányt kínál a Mercedes. Ezzel szemben a BMW 6 légzsákot, klímát, közvetlen kormányzást és feszesebb futóművet kínál 7 millió 514 ezer forintért. Ezért nehéz észérvek alapján dönteni, hiszen az egyik félig-meddig a miénk, a másik meg egy jó autó, hiszen a BMW újításai csak idő kérdése és nagyon népszerűek lesznek.

Ez pedig a BMW mesterkélt átlaga, ami nem rossz a kis Wartburg motortól, de ugyan már, ki az aki ez alapján vesz meg egy 10 milliós autót!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....