Business Class

EKÁER egyszerűen és hatékonyan

2015.05.06.

Mit jelent egy vállalkozás életében az EKÁER, azaz az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer bevezetése? Csak a fuvarozócégeket érinti az EKÁER! Ez így nem igaz, minden céget érint, aki belföldi, vagy Európai Uniós, első ÁFA köteles termék értékesítését végzi, vagy amelynek az érdekében a termék belföldre történő behozatala megvalósul az EU-ból. Mindössze bizonyos adatok feltöltését jelenti a vállalkozások részéről a NAV EKÁER kezelő honlapjára! Nem, ennél sokkal-sokkal többet!

Lássuk mit jelent!

-          Időben megbízhatóan kell előre tervezni a közúti szállítási tevékenységet, mert az EKÁER szám igénylést az indulás előtt be kell fejezni, hogy a szállítmány, azaz a szállítandó termék és a szállító teherautó az indulás pillanatában rendelkezzen ellenőrizhető EKÁER azonosítóval.

-          Egészen pontosan tudnia kell az EKÁER kötelezettnek, milyen termék, milyen értékben és milyen súlyban kerül majd a szállító járművekre. Azt is tudnia kell, hogy ez a három kulcsadat, a szállító jármű mozgása során a fel- és lepakolások miatt, hogyan fog változni.

-          Felelősséggel el kell tudniuk dönteni a termelő-, gyártó- és kereskedő cégeknek, mely közúti szállításaik lesznek EKÁER szám igénylésére kötelezettek.

-          Partnerek adatait, legyen akár szállító, akár vevő, naprakészen nyilván kell tartani, mivel ezen partnerek telephelyei lesznek a leadási és átvételi helyszínek. Pontatlan nyilvántartás hibás EKÁER jelentést eredményezhet.

-          Nem csak a termék és áru mozgását követi az EKÁER, hanem az ezeket szállító járműveket is azonosítani kell a rendszámuk megadásával.

-          A jármű műszaki hibája, fuvarátszervezés, vagy akár a szállítás egyéb változása miatt, az EKÁER adatbázist folyamatosan frissítenie szükséges a bejelentésre kötelezettnek. Azaz módosítania kell az autó rendszámát, vagy a felvételi, illetve a leadási címet. Más esetekben az áru értékét és súlyát indokolt korrigálni.

-          Minden esetben dokumentálni szükséges a közúti szállítás befejezését és a NAV rendszerében is le kell zárni a jelentésre kötelezettnek a korábban megigényelt EKÁER eseményt.

-          Helyszíni és utólagos NAV ellenőrzés sikere érdekében, a közúti szállítás minden lépését megfelelő részletezettséggel dokumentálni szükséges és az erről szóló iratokat hosszú ideig meg kell őrizni.

-          Ha nem a termelő-, gyártó-, vagy kereskedő cég végzi a szállítást, hanem a vevője, eladója, vagy fuvarozó szolgáltató, akkor ugyan úgy az alap kötelezettet terheli az EKÁER precíz használatáért a felelősség. Még akkor is, ha másodlagos hozzáférést adott a NAV EKÁER rendszere felé a partnerének. Emiatt az elsődleges kötelezettnek nagyon pontosan és megbízhatóan szükséges adminisztrálnia és dokumentálnia a saját felelőségi körébe tartozó, de mások által elvégzett közúti termékmozgásait.

Az előbbiekben áttekintett feladatok és kötelezettségek kézi lekezelése hihetetlen energiákat emészthet fel és a sok ráfordított idő sok munkabérbe is kerül. Ráadásul nem egyszeri teherként, hanem a vállalkozások működéséhez elengedhetetlen rendszeres, minden napon ismétlődő munkaként és költségként.

Az esetleges jóhiszemű hibákból komoly bonyodalmak adódhatnak és a büntetés fizetésének kockázatát sem szabad a szőnyeg alá söpörni.

 

Mit tehet ennyi feladattal egy hatékonyságra törekvő és az újdonságokra nyitott vállalkozás? - Felméri az elektronikus megoldások lehetőségét!

Milyen helyzetek és megoldási koncepciók lehetnek a tetemes mennyiségű EKÁER jelentésre kötelezetteknél?

-          A kötelezett vállalkozás rendelkezik integrált vállalatirányítási rendszerrel (ERP), vagy más olyan szoftverrel (pl. fuvarszervezővel), amelyben az EKÁER-hez szükséges adatok egésze, vagy nagy része megbízhatóan fellelhető és direkt kiépített elektronikus kapcsolattal (interfész) átadható a NAV rendszere felé. Ennek hátránya, hogy az interfész kiépítése időigényes, nagyon költséges egyedi szoftverfejlesztés és gyakran nehézkes a két összekapcsolandó rendszer összehangolása.

-          Amennyiben ERP-ből, vagy megfelelő adattartalmat kezelő egyéb szoftverekből kiolvashatóak az EKÁER-hez szükséges adatok, például egy előre strukturált MS Excel táblázatba, akkor a táblázatot adatátvivő eszközként használva, beolvashatóak ezen adatok egy olyan ügyviteli szoftverbe, amely már kiépített EKÁER interfésszel rendelkezik a NAV-hoz. Ez a szoftver elvégzi az EKÁER köteles árumozgatások leválogatását az összes ármozgásból, azaz felelősséggel eldönti, mire kell EKÁER számot igényelni. Majd el is végzi az igénylést, illetve a bejövő adatokból az utánkövetést és a lezárást. Így az egyedi interfész kiépítésének ideje és költsége, illetve az összehangolás problémája nem az EKÁER kötelezettet terheli, hanem a közvetítő szoftver fejlesztőjét.

-          Ha nem állnak rendelkezésre elektronikus formában az EKÁER-hez szükséges adatok a vállalkozásnál, de megoldható az adatok Excel táblázatban vezetése és olyan struktúrában kezelése, mely szinkronban van az EKÁER jelentési kötelezettséggel, akkor a manuális táblázat adatai beolvashatóak a már kiépített EKÁER interfésszel rendelkező ügyviteli szoftverbe. Itt megismétlem, hogy ez a szoftver elvégzi az EKÁER köteles árumozgatások leválogatását az összes ármozgásból, azaz felelősséggel eldönti, mire kell EKÁER számot igényelni. Majd el is végzi az igénylést, illetve a bejövő adatokból az utánkövetést és a lezárást.

-          Persze dönthet úgy a kötelezett, hogy a kézi adatrögzítésnél marad és a munkatársai manuálisan töltik fel a NAV EKÁER oldalára a szükséges adatokat, de ezzel

o   nem indokolható bér- és adminisztrációs költségeket,

o   valamint hiba esetén büntetést vállal magára.

Természetesen azoknál, akiknél nincs számottevő EKÁER tranzakció, ott reális és indokolt, ha manuális jelentést végeznek.

Fontos, hogy a folyamatosan változó világunkat az EKÁER támogató szoftver is kövesse és folyamatosan frissítéseket végezzen a fejlesztője, akár a jogszabálykövetés, akár az üzleti folyamatok optimalizálása terén.

DLM Cégcsoport egy intelligens üzleti szoftverek fejlesztésével és vállalati pénzügyi tanácsadással foglalkozó, teljesen hazai vállalkozáscsoport, közel két évtizedes múlttal. A DLM Cégcsoport TruTransit nevű programja kiépített és kitesztelt interfész kapcsolattal rendelkezik a NAV EKÁER rendszere felé, valamint képes más szoftverekből rugalmasan átvenni adatokat, vagy más szoftverekből táblázatba exportált adatokat, illetve manuálisan kitöltött táblázatokat beolvasni. A TruTransit tökéletesen automatizálja a közúti szállításai közül az EKÁER kötelesek kiválogatását, illetve ezt követően a teljes körű EKÁER kezelést. Ezzel munkaidőt és pénzt takarít meg a felhasználó vállalkozás, valamint több figyelme marad az alaptevékenységére és nem kell területidegen adminisztrációval lekötnie a munkatársait.

A TruTransit fuvarozók részére fuvarszervezői szolgáltatásokat is nyújt és pluszban egy innovatív ügyfélportált, mely önállóan, vagy a fuvarozó honlapjába építve, alkalmas a törzsmegrendelők fuvarmegrendeléseinek non-stop leadására. A megrendelők folyamatosan on-line nyomon követhetik a megrendelésük teljesítésének állását a megrendelés befogadásától az áru leadásáig. Továbbá lehetőség van többfajta metódusban automatikus árkalkulációra a megrendelő felé és több más hasznos funkcionalitás is a felhasználók időspórolását, illetve kényelmét szolgálja. Ha XXI. századi szinten szeretné elektronikus alapokra áthelyezni ügyfélkapcsolatait és csökkenteni a manuális munkát, valamint a vele járó hibalehetőségeket, akkor a TruTransit ideális választás.

Bevezetéséhez nem kell nagy összegű szoftvervásárlási költségekkel kalkulálnia, mivel havi bérleti díjas megoldással, induló költségek nélkül, az adminisztráción elért megtakarításból fedezheti a havi díjat. Szerver, vagy egyéb hardver vásárlására sem lesz szüksége, mert a bérleti konstrukció és a web alapú működés ezt is kiválthatja.

Szeretne innovatív technológiával pénzt megtakarítani? Amennyiben termelő-, gyártó-, vagy kereskedőcégként, illetve fuvarozóként felkeltette a TruTransit szoftver az érdeklődését, forduljon a DLM Cégcsoporthoz: Cser Gábor kereskedelmi igazgató, gabor.cser@dlms.hu, +36-20-9-662-339.

További hatékonyságjavító szoftverek: www.dlmappstore.com

Eredményes gazdálkodást kívánunk!

 

DLM Cégcsoport

www.dlmsolutions.hu

www.dlmconsulting.hu

www.cardeon-auto.hu

www.cardeon.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....