elektromobilitás

Elektromos autók: a dobfék visszatérését ünneplik

2023.03.17.

Nemrégiben a dobfék szinte csak a kisautókban volt megtalálható. Az e-mobilitás most ennek a masszív és olcsó technológiának a visszatérését hozta el.

 

Az olyan elektromos autók, mint a VW ID.5, dobféket használnak a hátsó tengelyen.

Az elektromos autó nem egyszerűen csak fékez, hanem visszatáplál. A klasszikus súrlódó fék helyett az elektromos motor biztosítja a lassítást az idő nagy részében, és emellett áramot is termel. A mechanikus féket lefokozzák részmunkaidős munkássá - és visszahúzódik a régi, új koncepciókra.

A mindennapi használat során az elektromos autó főként az elektromotorral fékez. Lassításkor a motor generátorként működik, és a mozgási energiát elektromos energiává alakítja, amelyet aztán az akkumulátorban tárol. Ez átlagosan akár 17 százalékkal nagyobb hatótávolsághoz elegendő villamos energiát termel. A súrlódó fék nem kínál ilyen előnyt - a mozgási energiát hő formájában engedi eloszlani. Ennek megfelelően lehetőség szerint ritkán használják. 

"Jelenleg a dobfék visszatérését tapasztaljuk" - magyarázza Manfred Meyer, a ZF technológiai csoport fék- és kormányrendszerek fejlesztési vezetője. Sokáig ez a kialakítás főként az olcsó mikro- és kompakt autókban volt jellemző. Az utóbbi években azonban a nagyobb modellekbe is visszakerült - legalábbis ha azok elektromos meghajtásúak. Ennek oka az úgynevezett súrlódó fék új szerepe az elektromos autóban. 

A nem használt fék idővel korrodálódik

"A súrlódó féket most már csak a jármű megállása előtti utolsó pillanatokban használjuk, amikor nagyon nagy a lassítási igény, és amikor az akkumulátor tele van" - magyarázza Meyer, aki megemlíti az ebből adódó problémát is. "Ha a féket nem használják, idővel korrodálódik." A jelenség a hosszú ideig parkoló autók féktárcsáiról is ismert rozsdafilm formájában. Ez vizuálisan nem vonzó, de hosszú távon rosszabb fékteljesítményhez is vezethet. 

A kevésbé terhelt hátsó tengelyen a dobfék megoldást jelenthet. A korrózió által veszélyeztetett alkatrészeket egy olyan házba zárják, amely távol tartja a szennyeződést és a nedvességet, ugyanakkor megtartja saját kopását. Ráadásul a dobfékek valamivel olcsóbbak, mint a tárcsafékek - ez fontos előny az amúgy is meglehetősen drága elektromos autók esetében. Egy klasszikus gyengeség is kisebb szerepet játszik az e-mobilban: a magasabb zajszint. Mivel a súrlódó fék a rekuperációnak köszönhetően kevésbé terhelt, a kellemetlen hatás, az úgynevezett dörzsölés általában eleve elmarad. 

A féktárcsa gyorsabban lassít, mint a dobfék

A ZF szakértője, Meyer azonban nem minden esetben látja a dobféket megoldásnak. "A tárcsaféknek van néhány alapvető előnye, amely érdekessé teszi az elektromos autók számára" - magyarázza a fejlesztő. Például hőállóbb, és a szabad kialakításnak köszönhetően jobban el tudja vezetni a keletkező hőt, ami különösen érdekes a nagyon nehéz autók vagy a sportos vezetés esetében. Ez utóbbi esetben a nagyobb agilitásával is tud pontozni - egyszerűen gyorsabban lassul, mint a dobfék. 

A tárcsák korrózió elleni védelme érdekében az autógyártók és a beszállítók ezért új megközelítéseket alkalmaznak. Meyer például az úgynevezett "ablaktörlő módszerre" támaszkodik. A szoftverfunkció lehetővé teszi, hogy a fékbetéteket rendszeres időközönként rövid időre a tárcsához nyomják, hogy ne tudjon kialakulni a korrodált felület. "A járművezető ezt nem veszi észre, mert általában gyorsítási folyamatba rejtjük" - mondja Meyer. Más megközelítések közé tartoznak az új anyagok, amelyek kevésbé érzékenyek a rozsdára. A rozsdamentes acél vagy a szénacél azonban lényegesen drágább, mint a szokásos szürke öntöttvas - és valószínűleg csak a nagyon csúcskategóriás járművek esetében képzelhető el. 

A tárcsafékek ezért továbbra is fontos szerepet fognak játszani. Bár az e-mobilitásra optimalizált változatban. A beszállító Continental itt különleges megközelítést alkalmazott, és a fékek könnyűszerkezetes kialakításával igyekezett növelni a járművek hatótávolságát. A "Green Calliper" nevű modellek kisebb maradék súrlódási nyomatékkal rendelkeznek, mint a hagyományos féknyergek, és könnyebbek is. Ez többek között azért lehetséges, mert a hőelvezetési technológiában súlyt lehetne megtakarítani, hiszen az elektromos autóban a lassítási munka nagy részét a villanymotor végzi. Mindent egybevetve a szállító körülbelül egy százalékos hatótávnövelést ígér. A szokásos 400 kilométeres hatótávolság mellett ez négy kilométeres növekedést jelent akkumulátortöltésenként.

Cs.A.-Ő.P.

Cikkünk megírását az InterCars támogatta.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....
2024.05.13
- A hagyományos kamionoktól nagyobb és nehezebb gigakamionok megjelenése az európai utakon a vasúti....
2024.05.13
..