fűtés

Elektromos járművek hatótávolságának növelése… kicsit másképp

2018.04.09.

Az elektromos járművek kapcsán mindig előkerül a hatótávolság kérdése, beszerzési költségük mellett a hatótávolság és a töltési idő hátráltatja elterjedésüket. A kisméretű furgonok között több elektromos típussal is találkozhatunk, ráadásul az üzemeltetők egy része már vásárolt is a kisebb fenntartási és használati költségek reményében. A hideg téli időjárás azonban nem az elektromos autók kedvenc időszaka, a fűtés sok energiát igényel, így a hatótávolság csökken.

 

Kiknek kritikus a hatótávolság?

Habár a háztartások körében is megnőtt az elektromos járművet üzemelők száma, de a személy- és teherszállítás területén lehetne nagyobb értékesítési számokat elérni, ott viszont kiemelten fontos, hogy a jármű a lehető legtöbb km-t tudja megtenni egy töltéssel, mivel a „műszak végén” vissza kell jutnia a telephelyre. Ha fuvar teljesítése közben lemerül a jármű, akkor a járművezető munkaideje is kárba megy. A gyakorlatban a furgonok és taxik körét érdemes kiemelni, mivel ők töltik a legtöbb időt a járműben, de a gyakori városi fuvarok miatt elektromos járművet is tudnak üzemeltetni.

Mennyi energiát emészt fel a fűtés?

A taxik munkaidejük egy részét álló járműben töltik a fuvarra várva, ilyenkor az elektromos járművekben az akkumulátor látja el az állóhelyi fűtést, így álló helyben is jócskán csökken a hatótávolság, ugyanis egy ilyen fűtőelem teljesítménye 5-6 kW is lehet, ami megegyezik a jármű kis sebességű mozgatásához szükséges teljesítményhez, tehát nem elhanyagolható. Átlagos használat (3 kW) mellett, 8 órás műszakkal számolva is 24 kWh energiát emészt fel a jármű fűtése, ami egy alapfelszereltségű Nissan Leaf akkumulátor-kapacitásának mintegy fele, vagyis a 350 km-es hatótávból kb. 170 km lesz.

 

 

Hasonló probléma merülhet fel a kisteherautóknál is, ahol gyakran kell megállni, kiszállni, így a fülke is gyakran kihűl. Nem csak a komfort miatt kell fűteni télen, a szélvédő páramentesítéséhez is meleg levegőt használunk. Még 1 kW-os fűtés mellett is majd 10 kWh energiát használunk egy munkanapon, ami kb. 70-80 km utazást jelenthet, ha az energiát az akkumulátorból nyerjük.

 

 

Miért kritikus a töltés?

Sokakban felmerülhet, hogy a villámtöltéssel megfelezhetjük a napot, és fél óra pihenő után mind a terítő munkát és a személyszállítást is be tudjuk fejezni. Csakhogy a villámtöltés nem ajánlott töltési forma, ugyanis a nagy teljesítményű energiaátvitel rövidíti az akkumulátor élettartamát. Az autógyártók ajánlása szerint minden harmadik vagy minden ötödik töltés lehet villámtöltés, tehát a dolgozó autót nem lehet minden nap félidőben tölteni, nem mellesleg az infrastruktúra sem adott hozzá.

Mit tehetünk?

A hatótávolságnövelő, úgynevezett „range extender” kiegészítő motorok nem ismeretlenek, sokszor alkalmazzák őket soros hibrid rendszerekben. Ezeknek lényege, hogy egy belső égésű motor hajt egy generátort, ami képes tölteni az akkumulátort, így a hatótávolság megnő. Ez a rendszer költséges és bonyolult, ráadásul a generátorral nehéz is. Lehetőség van arra is, hogy a fűtésből adódó terhelést csökkentsük, ehhez nem kell mást tenni, mint egy dízel állófűtést beépíteni a járműbe. Az állófűtéssel megoldható az utastér és akár a raktér fűtése is anélkül, hogy a hatótávolság csökkenne. Az 1-2 dl/óra tüzelőanyag-fogyasztás azt jelenti, hogy napi 1,5-2,5 liter tüzelőanyaggal megoldottuk a fűtés és a téli hatótávolság-csökkenés problémáját, ami a gazdasági mutatókat tekintve nagyon jónak mondható. Természetesen van egyszeri beépítési költség is, de a fuvarozásban napi 60-80 km elég ahhoz, hogy beruházzanak a cégek.

 

 

További előny lehet, hogy az akkumulátorokat is melegíti az utastér, tehát a kályha nem csak szélvédőt páramentesíti és kényelmet biztosít, hanem az akkumulátor élettartamát és maradó kapacitását is növeli. A hatótávnövelés ilyen módja azonban ismét felveti a kérdést: mennyire zöld az elektromos hajtáslánc és mennyi is a károsanyag-kibocsátása…

 

 

 

Forrás: 
Eberspaecher

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....