utánpótlás

Elkezdődött az iskola: vissza kell(ene) szokni a rendszerbe

2023.09.27.

Lassan egy hónapja becsengettek, ez azt jelenti, hogy szépen lassan mindenki visszarázódik a tanévközi időszakba. Mit jelent ez autós szemmel? Nagyobb dugókat a reggeli, és délutáni csúcsforgalomban. De ha már sokan a fél életüket végig ülik a dugóban, van idejük megfigyelni az autóstársakat. Nekem továbbra is a robogóm a dugóhúzó, így sokkal alaposabban szemlélek mindent, és ez a cikk is azért született, mert bőven látok hiányosságokat a szabályok betartásánál a csemetéjüket szállító szülőknél.

Hogyan utazhat szabályosan a gyermek?

Gyorsan menjünk is át azon, hogy mit kell betartani gyermekszállításnál. Szerintem ezt sem lehet elégszer elismételni, mert nem mindenkinek kézenfekvő, hogy a gyerekek sokkal nagyobb veszélyben vannak már egy kisebb koccanásnál is. A legfontosabb, hogy a három évnél fiatalabb gyermekek minden esetben csak gyermekülésben utazhatnak. A sofőr mellé pedig csak akkor ülhetnek, ha 150 centiméternél magasabbak. Szerintem ökölszabály lehet, hogy három-négy éves korig mindenképpen evidens a gyerekülés, utána pedig, ha elhagyja a 135 centiméteres magasságot, és már kényelmetlen neki a gyerekülés, akkor jöhet az ülésmagasító. De ezt csak akkor szabad használni, ha a biztonsági öv már megfelelően tartja. A lényeg, hogy a biztonsági öv sem a nyakát, sem a karját nem érintheti, annak mindig a válla magasságban kell lennie.

Mi az általános hozzáállás?

Nos, nagyon fellengzős. A cikk is azért született meg, mert ahogy jött az iskola, megjelentek azok a szülők, akiknek felesleges rossz a gyermek szállítása az iskolába, vagy óvodába, ők a hátuk közepére nem kívánják az ezzel járó kényelmetlenséget. De az utazási komfortot viszont meg kell adni a gyereknek, aminek fundamentuma, hogy minél közelebb kell kitenni az oktatási intézmény bejáratához. Szinte sportot űznek belőle, hogy ki hol áll meg, és sajnos abból is, hogy milyen gyorsan tudják „kidobni” a gyereket a hátsó sorból. Ehhez jó, ha minél kevesebb passzív biztonsági elemtől kell megszabadulni. Erre majd később ki is térek. De először jöjjön egy rossz beidegződés, a szülői túlféltés, és mindenek feletti megfelelési kényszer, mert ha ők nem kapták meg a mobilitás ezen kényelmességét, akkor a gyereknek ezt erejükön felül is biztosítani akarják. Pedig de nehéz lesz így ránevelni a csemetét az önálló közlekedésre, ha mindig mindenhova a mozgó családi bunkerrel utazik, ahol elbújik a telefonja kijelzőjébe, és talán még az útvonalat sem ismeri. Nagyon jó, ha minél hamarabb hozzászoktatjuk őket a biztonságos és felelős közlekedésre, a szabályok betartására. Gondoljunk csak bele, hogy neki erről az egészről fogalma sincs, ha játékos formában minél hamarabb megmutatjuk neki, akkor a kedve is megjöhet ahhoz, hogy megtanulj a KRESZ szabályokat, és akár már kamaszként kipróbálja magát élesben mondjuk a segédmotoros kategóriával. De visszatérve az eredeti témára: a legjobb lenne egy kis önállóságra nevelés. Persze tudom, hogy a város több pontjára transzportálni nehéz feladat, és a mai közbiztonságot elnézve nem is életbiztosítás. Főleg most, hogy jönnek majd a hosszú téli éjszakák. De ettől függetlenül én minden szülőnek azt tanácsolom, hogy érdemes néha kettőt hátralépni, és úgy engedni önállóság útján, hogy közben megvan a tudat, hogy a szülők részéről mindig ott a stabil hátország.

Hogyan kell(ene) parkolni?

Általában minden iskola biztosít az autóval járó szülőknek parkolási szakaszt, amíg a gyerekek biztonságosan kiszállhatnak, és eljuthatnak az oktatási intézménybe. A megállni tilos táblákat tehát nem azért teszik ki, mert véletlenül többet rendeltek, és fel kell használni. Ezeket szőlőként főleg érdemes betartani, már csak a példamutatás okán is. Tudom, hogy a zsúfolt belvárosban nagyon nehéz a megállás, mert folyamatosan kevés a hely, és sokkan egyszerre érkeznek, így sorok alakulnak ki, ami feszültséghez vezethet. De mit gondol majd az a gyermek, aki akár napi szinten látja, hogy az anyukája a mozgássérült parkolóban hagyja az autót, mert csak beszaladok címszóval? Vagy a zebra előtt áll meg pár méterrel, mert csak kiugrik a gyerek? Léteznek népszerű bunkósági megnyilvánulások, emellé már csak a behajtani tilos táblás közlekedést, vagy a záróvonal megszegését tudnám említeni. Nagyon nem jó ilyen dicsőségfalra kikerülni. Őszintén kíváncsi lennék, hogy amikor a gyermeke ezt megkérdezi, akkor mi a válasz a szülő részéről. A példamutatással nevelhetjük, formálhatjuk a következő generációt olyanná, ami tovább javítja a közlekedési morált. Addig pedig nem árt tisztában lenni néhány idevonatkozó szabállyal.

A KRESZ szabályai szerint TILOS megállni és várakozni:

-„Tilos megállni kijelölt gyalogosátkelőhelyen, valamint a gyalogosátkelőhely előtt személygépkocsival, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, kerékpárral és kézikocsival 5 méter, egyéb járművel 15 méter távolságon belül.”

-Menetiránnyal ellentétes irányban

-Megállni és várakozni tilos tábla hatálya alatt az iskola előtt a sarok és a gyalogátkelőhely között

-Kereszteződésben

-Záróvonallal párhuzamosan, ha nincs meg a 3 méter távolság

-Záróvonal kereszteződéstől ellentétes végétől 5 méteren belül

-Utcasaroktól 5 méteren belül

Mi legyen a tanulság?

Ahogy az utakon találkozunk bunkó, agresszív sofőrökkel, ugyanez a típus megjelenik óvodák, iskolák környékén is, és mivel mindennél fontosabbnak tartja magát, magasról tesz a szabályokra. Elkerülni érdemes, konfrontálódni vele semmiképpen, hiszen szinte majdnem mindig meggyőzhetetlen. De nagyon szégyenlem magam azok helyett a szülők helyett is, akiknél állva utazó gyereket látok a kocsiban. Vagy ugyanilyen bicskanyitogató kép nálam, amikor pici babával utaznak az anyósülésen(!) anyuka karjában. Az pedig, hogy milyen sérüléseket okozhatunk a gyerekeknek azzal, ha nincsenek bekötve, vagy mondjuk a táskával együtt szállnak be, mert úgy gyorsabban ki tudnak ugrani, jobb nem is belegondolni. A biztonság minden reggel plusz pár másodperc, de egy életen át cipelni a felelőtlenség terhét olyan tragédia, amit senkinek sem kívánhatunk!

További autós tartalmakért kövessen minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.20
Ónos eső veszélye miatt keddre másodfokú (narancs) figyelmeztetést adott ki Baranya, Bács-Kiskun,....
2025.01.20
A fővárosi rendőrök két éjszakán át fokozott közlekedésrendészeti ellenőrzést tartottak Budán –....
2025.01.20
A Hödlmayr International egy Mercedes-Benz eAtros 300 teherautót használ a kész járművek....
2025.01.20
A Párizsi Autószalonon mutatkozott be először a nagyközönségnek a Twingo E-Tech elektromos....
2025.01.20
Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, 909 ezer....
2025.01.20
Hatvannál lezárták az érintett pályaszakaszt a Nyíregyháza felé vezető irányban – közölte az....
2025.01.20
99 példányra limitált, 628 lóerős, V8-as 8-as BMW-vel köszön le az eredeti Alpina, mielőtt a BMW....
2025.01.19
Retrospektív visszatekintő a magyar utak egyik legikonikusabb autójára. Ilyen a majdnem oldtimer....
2025.01.19
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Falusi disznóvágás. ..
2025.01.19
Lim Ho Taek 2024. december 1-én vette át a rácalmási gyár vezető pozícióját. A tapasztalt szakember....