téli gumi

Előny vagy hátrány a széles gumi télen?

2018.12.15.

Az autógyártók egyre szélesebb abroncsokkal szerelik fel új modelljeiket. Nyáron ez természetesen számtalan előnnyel jár, de mi a helyzet télen?

Autóiparban jártas személyeknek felesleges bemutatni a Német Automobil Klubbot, vagy ismertebb nevén az ADAC-ot. Európa legnagyobb autóklubbja 1903-as alapítása óta dolgozik a közutak biztonságán, amihez a mai napig hozzátesznek féléves abroncstesztjeikkel, valamint az új modellek intenzív töréstesztjeivel. Ha ez nem lenne elég, szinte mindig előállnak valami új kutatással, amikkel rámutatnak az autózás egy olyan apró szegletére, amit egy átlagos sofőr talán át sem gondol. Azonban arra még ők is csak most először vállalkoztak, hogy a különböző téli abroncsokat szélességük szerint vessék össze. Márpedig mikor lenne érdemes beszélni erről, ha nem most, a téli hideg bejövetelével egy időben és a gumicserék szezonjának kellős közepén.

Autóipari tendencia, hogy az újabb modelleket egyre nagyobb kerekekkel fejlesztik, ezáltal a legtöbbször az abroncsok szélessége is drasztikusan növekszik. Mindez ráadásul már nem csak a prémium gyártók hivalkodása: az, hogy egy BMW szabadidő-autónak aszfalt-tipró tepsi abroncsai vannak, nem újdonság, azonban, hogy egy Renault Scenic-et is alapból 20 colos felnikre tervezzenek, korábban elképzelhetetlen volt. Oké, aláírom, a franciák családi egyterűje kirívó példa még ma is, de az tény, hogy a friss modellek már nagyobb felniken mutatnak jól, hiszen eleve így tervezik őket. Persze ez nem véletlen, hiszen az autó futása stabilabb lesz a vastagabb, ezáltal az útfelülettel is nagyobb felületen érintkező abroncsoknak köszönhetően. No, nem az a cél, hogy mi legyünk a leggyorsabbak egy versenypályán, ahogy az főszempont lehet egy sportautónál, hanem, hogy olyan hétköznap is előforduló helyzetekben legyen uralhatóbb az autónk, mint például a nagy tempóval járó autópályázás. Mindez szép és jó, legalább is a nyári időszakban, de mi a helyzet télen?

Az ADAC mérnökei arra vállalkoztak, hogy öt különböző méretben tesztelik, intenzív körülmények között a Dunlop Winter Sport 5 téli abroncsokat, hogy kiderítsék mi az igazság, ha az abroncsok szélességéről van szó. A legvékonyabb abroncsszett egy, az autózásban széles körben elterjedt, 195/65 R15 méretű volt, míg a legvastagabb egy 225/40 R18 adatokkal rendelkező. Alapvetően mind az öt abroncsszett „jó” értékelést kapott, hiszen téli gumiként egységesen megbízhatóan viselkedtek a teszt alatt. Az ADAC szerint a különböző abroncs dimenziókból adódó különbség biztonsági szempontból kisebb, mint az egy kategóriába tartozó autómodellek közötti különbség. Noha a sztorinak itt nincs vége, a részletekbe merülve már sokkal érdekesebb eredmények születtek.

Havas felületen való elinduláskor például egyértelmű előnnyel rendelkeztek a keskenyebb abroncsok. Kanyarodáskor ugyanez a helyzet: a kisebb gumik magabiztosabb futást mutattak havas felületen, de vizes és nyirkos úton is kisebb a megcsúszási hajlandóság. A szélesebb abroncsok hamarabb képesek elveszíteni a tapadást. Mindezt 7 mm-es vízben tesztelték, ahol a 225-ös méretű széles abroncsok már 70 km/h óra környékén kezdtek el magatehetetlenül csúszni, míg a 195-ös méretűek csak jóval 80 km/h felett tették ugyanezt. Száraz, de törmelékes útfelületen már jóval kisebb előnyt mutatott a keskeny szett, jól rávilágítva, hogy a széles gumik előnye továbbra is vitathatatlan tényező száraz úton, mind biztonsági szempontból, mind kormányzás tekintetében.

Érdemes még kiemelni, és a keskenyebb gumik számlájára írni, hogy utóbbiak jóval olcsóbbak, mint a nagyobb, ritkább méretűek. Az ADAC tesztjében szereplő legkisebb és legnagyobb szett között például 85 euró különbség mutatkozott darabonként, ami nem elhanyagolható. A német mérnökcsoport szerint még akkor is kifizetődőbb a keskenyebb abroncsokat választani, ha a kopásuk drasztikusabb, gyorsabb a szélesebb változatoknál. A kis abroncsok mellett szól továbbá, hogy magasabb oldalfaluknak köszönhetően jóval puhább, komfortosabb futást biztosítanak, mint a peres abroncsok, ami a hétköznapi közlekedésben lehet fontos szempont, illetve, hogy a legtöbb hóláncot csak és kizárólag a keskenyebb abroncsokra lehet felszerelni.

Fontos tippek lehetnek még: abroncs vásárlás előtt érdemes utána nézni az autóhoz tartozó dokumentumokban, hogy pontosan milyen méretű gumik valóak rá, illetve érdemes megvizsgálni a gyárilag felszerelt nyári vagy négy évszakos gumikat, hiszen azok nem mindig kompatibilisak a hólánccal.

Forrás: 
ADAC

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.13
A hely szelleme is számít, Monacóban vagyonokat ért a legolcsóbban elárverezett Formula versenyautó....
2024.07.13
Kisiklott Romániában a Bécs-Budapest-Bukarest útvonalon közlekedő Dacia nemzetközi gyorsvonat....
2024.07.13
Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán, Tata előtt két személyautó ütközött össze. A 72-es....
2024.07.13
Short Blade nevet kapott a Geely kisebb, ám sokkal nagyobb energiasűrűségű LFP akkumulátora, aminek....
2024.07.13
Sokkoló hír terjed a német konszernnel összefüggésben, mely szerint az alkalmazottai 40%-át is....
2024.07.13
Nemcsak a színe vadító, hanem a lénye is vonzó. A Volvo EX30 igazi különlegesség, nem csoda, hogy....
2024.07.13
A Csongrád-Csanád Vármegyei Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint halálos baleset történt....
2024.07.13
Palackozott vizet oszt a harmadfokú hőségriasztás meghosszabbítása miatt július 18-ig a MÁV-START....
2024.07.13
A várakozási idő csökkentése érdekében csak kilépő irányban üzemel a röszkei közúti határátkelőhely....
2024.07.13
Július 12-14. között a Magyar Országos Rally bajnokság negyedik versenyével, a Székesfehérvár....