Boeing

Európa után Amerikában is kivonják a forgalomból a Boeing vitatott típusait

2019.03.14.

Átmeneti időre kivonják a forgalomból a Boeing repülőgépek vitatott 737 MAX 8 és MAX 9-es típusait - jelentette be Donald Trump amerikai elnök szerdán a Fehér Házban.

Az elnök ugyan kiváló vállalatként méltatta a repülőgépgyárat, amely szerinte máris dolgozik a felmerült problémák kijavításán, de amíg nem születik megoldás, addig ez a két típus nem közlekedhet. Mint mondta, megbeszélést folytatott a Boeing vezetőjével, Dennis Muilenburg elnök-vezérigazgatóval, és az elnöki utasításról szóló döntést a gépek átmeneti felfüggesztéséről közösen hozták meg.

Donald Trump közölte: valamennyi amerikai légitársaságot értesítették a döntésről. Elmondta azt is, hogy az Etiópiában vasárnap lezuhant Boing-gép katasztrófája után konzultált Kanadával és más országokkal is, amelyek már korábban betiltották a vitatott géptípusok repülését.

Az elnök bejelentése után közleményt tett közzé a szövetségi légügyi hatóság (FAA) is, amely szintén elrendelte a 737 MAX-gépek repülésének átmeneti felfüggesztését mind az amerikai légitársaságoknál, mind az amerikai légtérben. A tiltás a vizsgálatok befejezéséig érvényben marad. A vizsgálatoknál felhasználják az etióp légitársaság gépének lezuhanása után megtalált fekete dobozok adatait is - tették hozzá.

Az FAA közleménye leszögezi: azt már megállapították, hogy vannak hasonlóságok az etióp légitársaság katasztrófája és a Lion Air indonéz légitársaság tavaly lezuhant 737 MAX-gépének tragédiája között.

Dennis Muilenberg, a Boeing elnök-vezérigazgatója szerdán délután nyilvánossága hozott írásos közleményében leszögezte: "az elővigyázatosság okán támogatjuk a (gépek átmeneti felfüggesztéséről szóló) lépést, és a vizsgálatokban résztvevő partnereinkkel együtt mindent megteszünk annak érdekében, hogy megértsük a balesetek okait, erősítsük a repülésbiztonságot, és biztosítsuk, hogy ilyen balesetek a jövőben ne történhessenek meg".

A The Wall Street Journal című lap megkereste a repülésbiztonsággal foglalkozó Aireon nevű céget, amely műholdas hálózata révén kíséri figyelemmel a világ légi forgalmát. A cég szóvivőnője elmondta: az elmúlt napokban részletes, a repülőgép útjának rekonstruálására is alkalmas adatokat adtak meg mind az FAA és az Egyesült Államok országos közlekedésbiztonsági felügyelete szakembereinek, mind a kanadai hatóságoknak.

A lap interjút készített Tewolde Gebremariammal, az etióp légitársaság elnök-vezérigazgatójával, aki ugyan nem kívánt a folyamatban lévő nyomozás részleteiről nyilatkozni, de azt elmondta: a vasárnap lezuhant gép pilótája jelezte, hogy repülésirányítási problémái vannak és vissza akar térni a repülőtérre, de arról nem szólt, hogy a gépnek a felszállás idején különleges technikai problémái vagy meghibásodásai lettek volna.

A CNN hírtelevízió információi szerint a Boeing 737 MAX típusú géppel repülő néhány amerikai pilóta már korábban jelezte, hogy bajok vannak a géppel. A televízió idézte a szövetségi adatbázist, amelyben felellhető, hogy az egyik pilóta "lelkiismeretlenségnek" nevezte, hogy a Boeing, az FAA, és az adatbázisban meg nem nevezett légitársaság megfelelő kiképzés és dokumentáció nélkül engedi felszállni a pilótákat. Egy másik szakértő szerint valószínűsíthetően a gép emelkedését szabályozó automatika lépett működésbe akkor, amikor nem kellett volna és a felszálláskor "lenyomta" a gépet.

A katasztrófával és a Boeinggal kapcsolatos amerikai kommentárok rámutatnak arra is: a hírnevén esett csorba mellett a repülőgépgyárnak gazdasági nehézségekkel is meg kell küzdenie. Az indonéz Lion Air légitársaság - amelynek Boeing MAX gépe tavaly ősszel zuhant le - szerdán bejelentette: arra kérte a Boeing vezetését, hogy a gyár az indonéziai vizsgálatok befejezéséig ne szállítsa le a már megrendelt 201 Boeing-repülőt. "Ez az Etiópiában történt baleset további kérdéseket vet fel, és addig nem akarunk MAX-gépeket, amíg nem kapunk biztosítékokat arra, hogy ezek a repülőgéptípusok biztonságosak" - nyilatkozta a The Wall Street Journalnak Daniel Putut, a Lion Air igazgatója.

Szerdán egyébként Hongkong, Vietnam, Thaiföld, Új-Zéland és Libanon is csatlakozott azokhoz az országokhoz, amelyek átmeneti időre megtiltották a Boeing MAX-gépek repülését.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....