Bemutató

Év végi Skoda bemutató I. rész - Rapid Spaceback

2013.12.06.

A hazai importőr a karácsonyi előkészületek kezdetére időzítette a vadonatúj modell magyarországi premierjét. Ezzel egy időben a megújult Yeti modellek is bemutatásra kerültek, bebiztosítva a márka népszerűségének és piaci részesedésének további erősödését 2014-ben.

Kép és szöveg: Horváth Miklós

Alig három hónappal a frankfurti premier után a napokban mutatták be a 118 éves Skoda történetének legnagyobb szabású modell offenzívájának legújabb tagját, a Rapid Spaceback-et. Az újdonsággal a Skoda az igencsak jelentős kínálati és értékesítési volumennel bíró alsó-középkategóriában kíván helytállni, hiszen a Fabia és az Octavia közötti méretosztályban eddig nem rúghattak labdába. Így azonban a limuzin formájú Rapid mellett egy ferdehátúval is bővült a paletta, mellyel olyan sikeres modellek számára kívánnak konkurenciát képezni, mint például a Ford Focus és az Opel Astra. A kategória határokat feszegető jövevény első blikkre jó eséllyel pályázik a fiatalok és a családosok kegyeire, ugyanis a Skodától megszokott praktikusságokat egy feltűnően sportos karakterrel sikerült ötvöznie a Jozef Kaban által vezetett formatervező csapatnak.

Míg a Rapid megjelenésében leginkább egy méretcsökkentett Octaviához volt hasonlítható, a Spaceback minden oldalról elkülönül a nagyobb testvérétől, bár a B-oszlopok vonaláig a sima Rapid vonalait követi. A tengelytáv változatlanul 2602 mm-es, de a teljes hossz 179 mm-rel rövidebb, a magasság pedig cirka 2 mm-rel alacsonyabb a lépcsőshátú családtaghoz képest. Az importőr szerint ez a majdnem 18 cm-rel rövidebb karosszéria a hátsó túlnyúlást és a csomagtér méretét érinti elsősorban, az utastér helykínálatából nem vesz el. A tesztút során tényleg nem éreztük szűkebbnek az utasteret, a 415 literes csomagtartó pedig egy átlagautós igényeit maximálisan kiszolgálja. Egyéni formajegyei között érdemes megemlíteni a hatalmas - Skoda jelenlegi kínálatában legnagyobb méretű - extraként rendelhető panoráma üvegtetőt, ugyanis a teljes üvegfelület 1713 x 1115 milliméteres. Ugyancsak érdekesség, hogy a szélvédő és az üvegtető egységét kívánság szerint a csomagtérajtó rendszámtábla feletti részéig egy folytonos, árnyékolt üvegfelülettel lehet bővíteni.

A farkialakításban a vízszintes és sportos karaktervonalak dominálnak, ezért a diffúzorelem része az alapfelszereltségnek, szemből viszont az élesebb vonalak által határolt fényszórókon van a hangsúly, különösen akkor, ha xenon-csomagot is rendelünk hozzá. Az új alacsony energiaigényű, nagyteljesítményű xenon fényszórók nem igényelnek dinamikus vetítéstávolság-állítást, sem pedig fényszóró mosót, mindemellett pedig alacsonyabb árfekvésük és mérsékelt tömegük miatt is gazdaságos technikai vívmánynak számítanak. A beltérben a Skodától megszokott letisztultság köszön vissza, de néhány részlet azonban itt is változott. Immár csak háromküllős kormánykerék rendelhető a Spacebackhez és bizonyos felszereltségi szintekhez új dekorbetétek és üléskárpitok is megjelentek a kínálatban. A korábbi modellekben alkalmazott Simply Clever megoldások sokasága itt is megtalálható. Ilyen a tanksapka záró fedélbe rejtett jégkaparó, az ülések alatti rekeszben tárolt láthatósági mellény, a kétoldalú csomagtérpadló és a csomagakasztók, valamint a multimédiás tárolórekesz és az ajtózsebben kialakított szemétgyűjtő.

Nem meglepő módon a Spaceback a limuzin testvérhez hasonlóan 5 csillagos Euro NCAP törésteszt eredményt produkált. Az EU tagországok piacán alapfelszereltség az ABS, ESC és a hat légzsák, az aktív biztonsági berendezések további elemei a gumiabroncs légnyomás-ellenőrző rendszer és a visszagurulás-gátló Hill-Hold-Control, valamint a C-EPS (column-electric power stearing) berendezés, ahol a programszabályzású elektromos szervómotor csak akkor aktiválódik, ha a kormányzás valóban igényli a rásegítést.

A modell kínálatában négy felszereltségi szint található: Easy, Active, Ambition és Elegance, de létezik egy Greenline és Elegance S-Plus változat is. Az alapkivitel tartalmazza az említett 6 légzsákot, ABS-t és ESC-t, valamint 15 colos acél keréktárcsákat, elektromos ablakemelőt elöl és az elektromos külső tükörmozgatást. A négyhangszórós rádióval CD-t és MP3-at is lejátszhatunk, a kormány pedig már a belépő szinten is 4 irányban állítható. Klímát csak az Ambition szinten kapunk, viszont a fullos verzió olyan csemegéket is tartalmaz, mint például 17 colos felni garnitúrát, Maxi-DOT multifunkciós kijelzőt, bőrborítású kormánykereket, sebességváltót és kézifékkart, panoráma üvegtetőt és üvegborítású csomagtérajtót, sötétített és kanyarkövető fényszórót elöl, fekete tetőspoilert, fekete tükörházakat és Climatronicot.

A motorpaletta belépőszintű erőforrása az 1,6 literes, közös nyomócsöves dízel aggregát, melynek 90 lóerős teljesítménye és 230 Nm-es legnagyobb nyomatéka maximálisan elegendőnek bizonyult az 1260 kg önsúlyú autó dinamikus mozgatásához. Egyébiránt ezt az erőforrást start-stop és fékenergia visszatápláló rendszerrel felszerelve, valamint alacsony gördülési ellenállású abroncsok és aerodinamikai elemek használatával a kínálat leggazdaságosabb motorjaként tartják számon. A gyár szerinti vegyes átlag 3,8 liter, a károsanyag-kibocsátás pedig 99g/km. A gázolajosok legerősebb motorja az ugyancsak 1,6 literes hengerűrtartalmú, de már 105 lóerőt és 250 Nm-es nyomatékot teljesítő erőforrás. Utóbbihoz 5 fokozatú manuális váltó társítható, előző esetében pedig opció lehet a 7 fokozatú DSG is. A benzinesek közül a legkisebb egy 3 hengeres, 1,2 MPI 75 lóerővel, ezt követik az 1,2 literes turbósok, melyek 86 és 105 lóerőt teljesítenek öt- vagy hatfokozatú manuális váltón keresztül. A legerősebb pedig az Octaviából is jól ismert 1,4 TSI 122 lóerős változata a 7 fokozatú duplakuplungos váltóval kombinálva. A felsoroltak mindegyike EU 5 normák teljesítésére van kalibrálva, viszont az alapmotort kivéve mindegyikhez rendelhető a fogyasztást és károsanyag-kibocsátást optimalizáló Greentec-csomag.

Egy Easy felszereltségi szintű 1,2 MPI modell vételára 3 199 360 forint, jelenleg így 100 ezer forinttal olcsóbb a Spaceback a limuzinhoz képest. Listaáron a legdrágább az 1,6 CR TDI Greenline verziója 5 149 760 forintos árával. A 2014-es hazai értékesítési cél 500 darab.

Az említett rendezvény másik főszereplőjéről (Skoda Yeti és Yeti Outdoor) szóló beszámolónkat a vasárnap megjelenő II. részében olvashatják.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....