USA

Ez volt Amerika háromkerekű válasza az olajválságra

2022.08.11.

Ki tudja, talán hamarosan ismét ilyen 4 lóerős autókkal kell majd járnunk, mint a HMV FreeWay EV volt, ha tovább drágul az üzemanyag.

Jelenleg számtalan befolyásoló tényező miatt az egekbe szökött az üzemanyag, a gáz és az olaj ára, de nem most először kell ezzel megküzdenie az autóiparnak. Minden idők egyik legjelentősebb olajválsága 1973-ban történt az Egyesült Államokban, ugyanakkor hatása az egész világon érződött. Ahogy minden krízis helyzetre, erre is volt válasza a mobilitásnak. Kicsi, végtelenül leegyszerűsített, ezáltal döbbenetesen keveset fogyasztó autók lepték az utakat világszerte. A legfeltűnőbb változás persze mégis csak Amerikában történt, ahol az óriási benzin- és dízelfalókat leváltották a kényszerszülöttek.

Ezek közül is kitűnik funkcionális építésével a HMV FreeWay, a minnesotai Dave Edmonson agymenése, aki tényleg mindent meg akart tenni, hogy a drága üzemanyaggal ne keljen többé foglalkoznia. Ekkor alkotta meg saját benzines háromkerekűjét, amiben mindössze egy ülés és egyetlen henger kapott helyet. A kasznit műanyagból öntötte, hogy ezzel is minél lejjebb tartsa az autó tömegét, és a 12 lóerős teljesítmény is elég legyen az apróság meghajtásához. Edmonson, a feltaláló szerint akár 2,8 liter/100 km-es fogyasztás is produkálható volt vele, de a később érkező erőgép, a 16 lóerős változat sem kúszott 3,92 liter/100 km-es fogyasztás fölé.

Az erőátvitellel is kellően előre gondolkodott, ugyanis a Toyota hibridek által rendkívül hatékonyan felhasznált CVT váltóművet kaptak a HMV FreeWayek. A folyamatosan változó áttétellel dolgozó váltómű egy láncon keresztül csatlakozott a hátsó kerékhez, amiből, ahogy említettem, egy volt. Elől viszont meglepően modern független futómű elrendezést alkalmazott. Hátramenet nem volt, így vagy kérnünk kellett egy megtolást, vagy magunk kellett megoldanunk az autó hátrafelé tolását.

Edmonson valószínűleg az elektromos EV változattal szeretett volna végleg megszabadulni az üzemanyagárak emelkedésének gondolatától. A HMV (ahol a betűtrió a High Milage Vehicle-re utal) FreeWay EV-ben egy mindössze 4 lóerős villanymotor dolgozott. Elképesztő belegondolni, hogy ez egy Rimac Nevera teljesítményének a 0,2%-a. Amikor hatékonyságról és környezetkímélésről beszélünk, akkor számomra szimpatikusabb az amerikai koncepció, mint a horvátoké, bár a végeredmény valóban kevésbé izgalmas egy háromkerekű esetében.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....