Toyota

Ezek a legjobb autómárkák a Global Brands listáján - a Ferrari javított, a Tesla rontott

2025.10.16.

Az Interbrand idén 26-ik alkalommal készítette el a világ legértékesebb márkáinak rangsorát. A Best Global Brands 2025 összeállításban nagy figyelem irányul a márkák értékére és pozíciójára. Az autóipari cégek között a Toyota, a Mercedes-Benz és a BMW a dobogós.

Az Interbrand évente publikált Best Global Brands rangsora a világ legértékesebb márkáit listázza globális márkaértékelési módszertanon alapuló mérőszámok alapján. A rangsorolás három fő dimenziót vesz figyelembe. Fontos az adott márka pénzügyi jövőképe, azaz, hogy várhatóan mennyit tud hozni a márka hosszú távon a vállalata számára. Nagy súllyal esik a latba a márka szerepe is. Ez azt jelenti, hogy mennyiben képes befolyásolni a fogyasztói választást.

Az új autók piacán ezt leegyszerűsítve így képzeljük el: adott két autó, amelynek ára, mérete és felszereltsége is szinte azonos – a logika tehát azt diktálja, hogy száz vásárlóból ötven az egyiket, ötven pedig a másikat választja. Itt jön be a képbe a márka szerepe: ha ugyanis a példában szereplő egyik autó Toyota, akkor biztosra vehetjük, hogy ötvennél többen fogják ezt választani. 

Ez a lista azért is nagy jelentőségű, mert nem pusztán presztízsrangsor. Hiszen a márkaérték valódi üzleti eszköz, amely hatással van befektetésekre (például részvényvásárláskor), piaci megítélésre és fogyasztói lojalitásra (márkahűség) is. A rangsor rámutat arra, hogy a stabil márkastratégia és a tudatos márkaépítés milyen sokat számít a versenyképességben.

A korszellemnek megfelelően az élen található márkák között technológiai cégek dominálnak: Apple, Microsoft, Amazon, Google, Samsung – azaz a legértékesebb márkák ma már szoftverhordozó, digitális platformorientált márkák. Ez azt mutatja, hogy a márkaérték ma sokkal inkább az ökoszisztémára, a szolgáltatásokra, és az adatalapokra épül. Ami a márkák értékét illeti: legalább 6,9 milliárd dolláros érték kellett ahhoz, hogy egy márka felférjen a 100-as listára, miközben a listát az Apple vezeti 470,9 milliárddal, azaz 68-szor többet ér, mint a századik.

Ha csak az autóiparra fókuszálunk, a Toyota tartja pozícióját, mint a legértékesebb autómárka. A Toyota évek óta örzi ezt a címet, előnye a többiekhez képest egyre nő. Az első százba bekerülő tizennégy autóipari cég közül mindössze öt volt képes növelni a márka értékét. A legnagyobbat a Ferrari lépett előre – nyolc helyezést javított és 17%-kal fokozta az értékét. A Toyota nagyon magas bázisról indulva (tavaly 71,8 milliárd dollárt ért a márka) 2%-ot nőtt és megőrizte az összetett hatodik helyet.

A listán szereplő autóipari cégek azonban lejtmenetben vannak: a Tesla például a tavalyi tizenkettedik helyről a huszonötödikre esett vissza (miközben a márkaérték is 35%-kal kisebb lett), de kongathatják a vészharangot a Nissannál is, amely 23 helyet veszített és harmadával csökkent az értéke. A német prémiumok visszaesése még nem drámai, de mielőbb megújulás szükséges a trend megállításához. A Mercedes 2, a BMW 4, az Audi 7, míg a Porsche 14 hellyel esett vissza, márkaértékeik 15, 10, 14 és 11 százalékkal csökkentek.

A legnagyobb mélyrepülést a Ford könyvelhette el: tavaly még az 56-ik helyen szerepelt, idén pedig be sem fért az első százba. Az egyetlen új autós cég, amely felkerült a listára, a BYD (90-ik hely, 8,1 mrd USD márkaérték).

Joggal merülhet fel a kérdés: mi az oka, hogy a Toyota ennyire magabiztosan veri a mezőnyt már évek óta? A választ több helyen találjuk meg. A japán cég egyik legnagyobb előnye, hogy szinte minden vásárlónak kínál modellt a városi miniktől kezdve a kompakt kombikon és népszerű SUV-kon át egészen a hétüléses családi egyterűig. Ezt a piaci előnyt fokozza a hajtásláncok széles kínálata, hiszen belső égésű (bizonyos modellekben akár még dízel is), öntöltő és plug-in hibrid, valamint tisztán elektromos hajtással is rendelhetők a Toyoták. A Toyoták iránti márkahűség pedig évtizedek során alakult ki, hiszen a japánok tartós, megbízható kocsikat szállítanak ügyfeleiknek, akik így nem szívesen kockáztatnak más márkákkal.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.11.19
Egymásnak ütközött két kamion és egy személyautó az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán,....
2025.11.19
Egy további repülőgéppel 18 tagúra bővíti a Budapesten állomásozó flottáját a légitársaság, a jövő....
2025.11.19
A Toyota idén is kitett magáért a SEMA Show-n. Ez az a Las Vegas-i autós őrület, ahol minden évben....
2025.11.19
Rust városában a polgárok a közelmúltban népszavazáson döntöttek a városközpontban bevezetendő 30....
2025.11.19
A brit közlekedés jövője nem a múlt árnyékában, hanem a technológia fényében születik újjá –....
2025.11.19
A Le Mans Daytona hybrid versenyautó kategóriában a csapatok a hibrid hajtásláncok határait....
2025.11.19
Autóversenyzők és mintegy félszáz társuk ellen indult büntetőeljárás 1,2 milliárd forintos adóhiány....
2025.11.18
Miközben a Toyota-csoport csúcsán lévő Century globális luxusikonná válik, a Lexus elengedi a....
2025.11.18
Egészen hihetetlen, de ennyiszer futott neki az elméleti vizsgának egy tanuló Angliában. Meglepő....
2025.11.18
A MotoGP 2025-ös idényének BMW M Különdíját Marc Márquez nyerte el, aki ezzel a guruló trófea....