benzinkút

Illusztráció: Fotó: Magyar Ásványolaj Szövetség
Az Autobild összeszedte azokat a leggyakoribb hibákat, rossz szokásokat, amiket tankoláskor sokan elkövetnek, ezek pedig akár súlyos következményekkel járhatnak a motor működésével kapcsolatban.
1. Csurig tölteni
Sok sofőrnek szokása, hogy a pisztoly automatikus leállása után is folytatja a tankolást, hogy minél több üzemanyagot töltsön a tartályba. Ez a rossz szokás azonban kockázatos lehet. A modern járművek üzemanyagrendszere össze van kapcsolva az üzemanyagpárolgás elleni rendszerrel (EVAP), amely érzékeny a túltöltésre. A túl sok üzemanyag bejuthat az aktív szénszűrőbe, ami annak károsodásához, majd az egész rendszer meghibásodásához vezethet.
2. Az üzemanyag minőségének figyelmen kívül hagyása
Az olcsó, nem megbízható benzinkutakról származó üzemanyag tartalmazhat szennyeződéseket, vizet vagy gyenge minőségű adalékanyagokat, amelyek negatívan befolyásolják a motor működését. A modern, közvetlen befecskendezésű motorok (pl. TSI, GDI, TDCi) különösen érzékenyek az üzemanyag minőségére – már kis eltérés is a szelepek elkokszosodását, befecskendezési hibákat vagy teljesítménycsökkenést okozhat. Hosszú távon ezért érdemes megbízható forrásból tankolni, és szükség esetén tanúsított adalékokat használni a rendszer tisztítására és az égés optimalizálására.
3. Tankolás alacsony üzemanyagszint mellett
A “tartalékon” való tartós közlekedés növeli annak kockázatát, hogy a tank alján lerakódott szennyeződések – például üzemanyag-maradványok, rozsda vagy víz – bekerülnek a rendszerbe. Ezek eltömíthetik az üzemanyagszűrőt, vagy károsíthatják a befecskendezést. Ráadásul a modern autók üzemanyag-szivattyúját maga az üzemanyag hűti. Ha a szint túl alacsony, a szivattyú túlmelegedhet, ami idő előtti elhasználódást vagy teljes meghibásodást okozhat. Érdemes elkerülni az üres tankkal való vezetést, és még a tartalék lámpa kigyulladása előtt tankolni.
4. Üzemanyagcseppek, amelyek károsíthatják az autó fényezését
Sokan tankolás után azonnal kihúzzák a pisztolyt és lezárják a tanksapkát. Ezzel azonban azt kockáztatják, hogy a megmaradt üzemanyagcseppek a karosszériára kerülnek. Különösen a benzin károsíthatja a fényezést, foltokat hagyhat, amelyeket nehéz eltávolítani. Az üzemanyag agresszíven hat a védőrétegekre, és ha nem tisztítják le időben, maradandó kárt okozhat a felületben. Tankolás után érdemes néhány másodpercet várni, hogy a maradék cseppek visszacsoroghassanak a betöltőnyílásba. Alternatívaként érdemes lehet beruházni professzionális fényezésvédelembe.
5. Nem megfelelő oktánszámú üzemanyag használata
A gyártó által előírtnál alacsonyabb oktánszámú üzemanyag használata kopogást, teljesítménycsökkenést, magasabb fogyasztást és hosszú távon a motor égésterének károsodását okozhatja. A motor nem tud hatékonyan működni alacsonyabb ellenállású üzemanyaggal. Ugyanakkor a drágább, prémium üzemanyag használata olyan autóban, amely nem igényli azt, nem hoz semmilyen valós előnyt. A legjobb teljesítményt és megbízhatóságot akkor érhetjük el, ha a gyártó által a műszaki dokumentációban előírt üzemanyagot használjuk.
A tankolás tehát nem csupán rutinművelet. A helytelen szokások meghibásodásokhoz, teljesítménycsökkenéshez és felesleges kiadásokhoz vezethetnek. Fontos jó minőségű üzemanyagot tankolni, nem várni a tartalékszintre, és minden tankolásnál odafigyelni a részletekre. Ezzel nemcsak a motort védjük meg, hanem meghosszabbítjuk az autó élettartamát is.

