használt autó
A koronavírus-járvány alaposan átrendezte bolygónk életét és annak minden részletét. Voltak ellátási gondok – mikrochipből például sokkal kevesebb készült, mint amennyire szükség lett volna -, így az elmúlt években kevesebb új autó került forgalomba. Ennek az lett a hatása, hogy a használtpiacra kevesebb eladó autó érkezett, sok vevő új helyett fiatal használtat vett, így felborult a kereslet és kínálat addigi egyensúlya. Egy amerikai felmérés arra jutott, hogy minden drágább lett, a használtautók pedig kevesebbet veszítenek értékükből, mint korábban.
Ez a megállapítás azonban túl leegyszerűsítő, az ördög megint a részletekben lakik. A luxusautók (kivéve a Porsche egy-egy modelljét) továbbra is igazi pénztemetőnek számítanak, s szorosan felzárkóztak mögéjük az elektromos autók.
Utóbbi első hallásra talán meglepőnek tűnhet, ám ha a tények mögé nézünk, megértjük, hogy az új és használt EV-k iránti kereslet miért esett vissza drámaian. Az EV-k kezdeti népszerűségét az is táplálta, hogy a korai elfogadók nagy számban vásárolták őket.
Aztán az évek során egy részük rájött, hogy mégsem olyan jó a leányzó fekvése: nem épült annyi töltő, mint amennyit ígértek, s ha van is, lehet, hogy sorba kell állni, vagy nem működik. S még ha minden stimmel is, a nyilvános töltőkön az áram ára többszöröse annak, amennyiért otthon a konnektorból jön. Akinek tehát nincs helye, lehetősége otthoni töltőt telepíttetni, és olcsóbb éjszakai árammal tölteni az EV-jét, annak a villanyautózás szó szerint drágább és kényelmetlenebb, mint belső égésű motoros autóval járni.
Így ma ott tartunk, hogy egy elektromos autó öt év alatt az újkori értékének a felét elveszti – szemben egy hibriddel, amely 20-25 százalékkal kevesebbet veszít, sőt, ha Toyota embléma van rajta, akkor gyakorta még ennél is kevesebbet.
S ha már a Toyotánál tartunk: a japán gyártó hibridjei régóta elnyűhetetlen és megbízható termékek hírében állnak, a használtautók piaca pedig beárazza ezt az előnyt. Szemben a villanyautókkal, amelyek tartósságáról és megbízhatóságáról még nincsenek meg a tapasztalatok, így a vevők egy része vonakodik használt EV-t venni.
Elektromos modellek értékvesztése az első 5 évben |
||
1. |
Tesla 3 |
42,9% |
2. |
Tesla X |
49,9% |
3. |
Nissan Leaf |
50,8% |
4. |
Chevrolet Bolt EV |
51,1% |
5. |
Tesla S |
55,5% |
EV-k átlagos értéke |
|
49,1% |
A villanymotor és az akkucsomag azonban nem feltétlenül jelent egyet a nagy értékvesztéssel. Elsősorban a Toyota hibridek jó hírének köszönhetően, az ilyen hajtáslánccal szerelt kocsik utcahosszal verik a villanyautókat, főleg, ha a ma legnépszerűbb SUV-karosszériába csomagolják őket.
Hibridhajtású kompakt SUV-K értékvesztése az első öt évben |
||
1. |
Toyota C-HR |
24,4 % |
2. |
Subaru Crosstrek |
24,5 % |
3. |
Honda HR-V |
26,2 % |
4. |
Toyota RAV4 |
27,2 % |
5. |
Nissan Kicks |
27,5 % |
Kategória átlagos értéke |
|
38,0 % |
A Toyota hibridek egyébként akkor is jól szerepeltek, ha nem SUV-k, hiszen a Prius 27,9, a Corolla pedig még ennél is jobb, 24,5 %-os eredményt ért el.
Az értékvesztés szempontjából legrosszabbul szereplő modellek terén maradt a papírforma: az újként nagyon drága, később pedig jellemzően problémás és méregdrágán javítható luxusautók viselik meg legjobban a tulajok pénztárcáját.
Luxusautók értékvesztése az első öt évben |
||
1. |
Maserati Quattroporte |
64,5 % |
2. |
BMW 7 Series |
61,8 % |
3. |
Maserati Ghibli |
61,3 % |
4. |
BMW 5 Series (hibrid) |
58,8 % |
5. |
Cadillac Escalade ESV |
58,5 % |