Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Ezért életmentő a biztonsági öv

2023.02.19.

Sajnos még mindig sokan nem kötik be magukat az autóban, ezért Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában megmutatjuk, miért életmentő a biztonsági öv. 

Nagy Diák KRESZ-teszt néven már a hetedik alkalommal hirdetett háromfordulós versenyt a DUE Médiahálózat. A 2023-as játék egy ingyenes online teszttel startolt, amit bárki kitölthet a Nagy Diák KRESZ-teszt oldalon, azonban a nyereményjátékban csak a 14-24 év közötti fiatalok vehetnek részt. Az online teszt kitöltői közül a legjobb eredményt elérő játékosok jutnak be a személyes részvételű középdöntőbe, majd onnan a legjobb 5-5 játékos a döntőbe. 

A játék prevenciós célt is szolgál, és egyebek mellett a biztonsági öv használatára hívja fel a figyelmet. Nem lehet elégszer hangsúlyozni a biztonsági öv fontosságát, ugyanis a statisztikák szerint még mindig sokan nem csatolják be magukat az autóban: az ORFK – Országos Baleset-megelőzési Bizottság 2022-es országos adatai szerint a személygépjárművekben a járművezetők 88,5 százaléka, az anyósülésen utazók 87,3 százaléka, a hátul ülők csupán 57,1 százaléka használta helyesen a biztonsági övét. Ezek a számok önmagukban sem túl kedvezőek, nemzetközi összehasonlításban pedig még rosszabbak, hiszen számos európai országban 95 százalék fölötti a biztonsági öv használatának aránya, a skandináv államokban pedig 98-99 százalékos ez a mutató. 

A biztonsági öv életet ment

A hárompontos biztonsági öv sorozatgyártású autó alapfelszereltségének részeként először egy Volvóban jelent meg 1959-ben, és azóta sem változott sokat ez a passzív biztonsági eszköz. A „V” alakú öv gyorsan és praktikusan használható, a formája pedig azért ilyen, hogy az ütközés során fellépő energiát a test legerősebb részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezesse el. 

A kutatások szerint a biztonsági öv használatával 60 százalékkal csökkenthető a súlyos vagy végzetes sérülések bekövetkezésének esélye. Becslések szerint a hárompontos biztonsági övnek legalább egymillióan köszönhetik az életüket. A biztonsági öv használata azért fontos, mert egy közlekedési baleset során a járműben utazók teste nagy erővel, hirtelen előre lendül, és amennyiben nem használnak biztonsági övet, a kormánynak, a műszerfalnak és a szélvédőnek csapódnak, esetleg kizuhannak a járműből. 

Nemcsak elöl, hanem hátul is mindig be kell kötni a biztonsági övet

Magyarországon 1976-tól vezették be a biztonsági öv kötelező használatát az első üléseken, de a KRESZ már régóta előírja, hogy a hátul ülőknek is be kell kötniük magukat lakott területen belül és kívül egyaránt. Sajnos sokan még mindig azt hiszik – tévesen –, hogy hátul nem kötelező a biztonsági öv használata, pedig ez nem így van. Ráadásul a hátsó ülésen utazók nemcsak saját testi épségüket védik az övvel, hanem az elöl ülők biztonságát is befolyásolják: az első ülésen ülők több mint kétszer nagyobb eséllyel halnak meg egy balesetben, ha a mögöttük ülő személy nincs becsatolva. Az is tévhit, hogy a légzsák miatt nem szükséges a biztonsági öv, az igazság ugyanis az, hogy a légzsák önmagában, biztonsági öv nélkül nem sokat ér, sőt, akár veszélyes is lehet, és súlyos sérüléseket okozhat. 

A gyerekülés is ugyanolyan fontos

A biztonsági öv használatára vonatkozó lesújtó hazai adatok mellett aggasztó az is, hogy sok gyereket nem szállítottak biztonságosan az autókban. Az arra kötelezett gyermekek mindössze 60,9 százaléka utazott gyermekbiztonsági rendszerben megfelelően rögzítve. További 25 százalék gyerekülésben volt, de láthatóan nem volt becsatolva, vagy kizárólag felnőtt biztonsági övvel volt rögzítve, a gyermekek 14 százaléka teljesen védtelenül utazott. Pedig a megfelelő és helyesen használt gyermekbiztonsági rendszerek pedig körülbelül 55-60 százalékkal csökkenthetik a gyermekek halálának vagy sérülésének kockázatát.

A gyerekeket megfelelően rögzített gyerekülésben kell szállítani

Alapszabály, hogy 150 centiméteres magasság alatt csak gyermekbiztonsági rendszerben – autós babahordozóban vagy gyerekülésben – szabad autóban szállítani a gyerekeket. Lehetőleg hátra szereljék be a szülők a gyerekülést, amit az autó biztonsági övével vagy az Isofix-rendszerrel lehet rögzíteni. Amennyiben az anyósülésre kerül a gyerekülés, és a gyerek menetiránynak háttal utazik, mindenképpen kapcsoljuk ki a légzsákot, mert amikor menetiránynak háttal utazik a gyerek, csak növeli a sérülések kockázatát.

Ha a gyerek elmúlt 3 éves és magasabb 135 centinél, akkor a hátsó ülésen utazhat gyerekülés nélkül is. De csak akkor, ha az autó biztonsági övével megfelelően becsatolható, azaz nem a nyakánál, hanem a vállánál fut az öv. Elképzelhető, hogy ehhez ülésmagasítóra van szükség. A 150 centiméternél magasabb gyerekek már mindenféle kiegészítő nélkül utazhatnak az első ülésen, persze kizárólag becsatolt biztonsági övvel. De nem érdemes nagyon az elöl ülést erőltetni, mert hátul utazni általában biztonságosabb. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.13
A péntek este kezdődő németországi labdarúgó Európa-bajnokságon a magyar válogatott mérkőzéseinek....
2024.06.13
A HangZóna mai vendége Tóth András. A témák: kocka-Panda, és Matchboxok. ..
2024.06.13
A közlekedési szabályokra fittyet hányva, forgalomból kivont kocsijával menekült a rendőrök elől....
2024.06.13
Magyar pilótákkal, magyar helyszínen forgatták az utóbbi idők legmenőbb Citroën reklámfilmjét. ..
2024.06.13
Lenyűgöző teljesítmény, prémium funkciók és páratlan kifinomultság: a hétvégi 24 órás Le Mans....
2024.06.13
Viszonylag kisméretű, három cég meghatározó innovációkat mutat fel a közlekedési iparág világpiacán....
2024.06.13
A BMW Group és a Pirelli közösen fejlesztette ki a vadonatúj, 20” méretű P Zero Winter 2 téli....
2024.06.13
A Toyota UK bemutatta a Corolla Touring Sports speciális, rendőrségi kivitelét. A fényhidas kombi....
2024.06.13
A bliccelés elleni programja következő állomásaként bővíti a jegyérvényesítési lehetőségeket a BKK....
2024.06.13
Tesztüzemben megkezdte működését szerdán a MÁV-Volán-csoport EMMA (Egységes Menetrend....