Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Csatold be magad! | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Csatold be magad!

2020.09.27.

A biztonsági öv egyszerű szerkezet, mégis életet menthet. Bemutatjuk a történetét, a mostani szabályokat és az övvel kapcsolatos tévhiteket. 

Csak egy kattintás, mielőtt elindulunk az autóval, de akár az életünk is múlhat rajta. Ez a biztonsági öv, amelyet mostani formájában már több mint 61 éve használunk. 

Már az 1920-1930-as években megoldandó probléma volt, hogyan lehetne biztonságosabbá tenni az autózást. Akkoriban egyre többen közlekedtek az utakon az akár 70 kilométer/órás sebességre is képes autókkal, és gyakoriak voltak a balesetek, sérülések. Sorozatgyártású kocsiban először a Nash mutatott be egyszerű, kétpontos biztonsági övet 1949-ben, de csak választható extraként. 

A mérföldkövet az 1959-ben bemutatott Volvo PV 544 jelentette, amely a világ első sorozatgyártású személyautója volt, amelyben alapfelszereltség volt a sokkal nagyobb védelmet nyújtó hárompontos biztonsági öv. A „V” alakú öv gyorsan és praktikusan használható, a formája pedig azért ilyen, hogy az ütközés során fellépő energiát a test legerősebb részeihez, a medencéhez és a bordákhoz vezesse el. 

1959-ben mutatták be a most is használt hárompontos biztonsági övet

A svédek ugyan levédették a Nils Bohlin által feltalált övet, de nyílttá tették a szabadalmat, azaz más autógyártók ingyen használhatták a találmányt, beépíthették saját autóikba a hárompontos biztonsági övet. Az újítás azonban csak lassan terjedt, amit az 1968-as Bécsi Egyezmény gyorsított fel: ebben előírták, hogy az új személyautókba biztonsági övet kell szerelni. Magyarországon 1976-tól vezették be a biztonsági öv kötelező használatát az első üléseken. 

Tévhit, hogy hátul nem kell becsatolni az övet

Most pedig ugorjunk a jelenbe, a mostani szabályokhoz. A KRESZ tömören és egyértelműen fogalmaz a biztonsági öv kötelező használatáról: „olyan járműben, amelynek üléseit biztonsági övvel szerelték fel, az ülésen utazó személynek a biztonsági öv becsatolásával kell magát rögzíteni”. Ez két nagyon fontos dolgot is jelent, amit sajnos sokan máig rosszul tudnak. Az egyik, hogy hátul is be kell csatolni az övet, lakott területen belül és kívül is, nincs különbség. A másik, hogy 14 éves kor fölött mindenki maga felel azért, hogy be van-e kötve az öve. Korábban a sofőré volt a felelősség – sokan még mindig így hiszik –, de jelenleg azt bírságolják meg, aki nem kapcsolta be a biztonsági övet. Ennek ellenére az autóvezetőnek érdemes ellenőriznie, hogy mindenki bekötötte-e magát.

Hátul is be kell csatolni a biztonsági övet

Aki nem használja a biztonsági övet, lakott területen belül 10 ezer, lakott területen kívül 15 ezer forintos bírságot és 3 büntetőpontot kap. Autópályán 20 ezer forintra nő a bírság összege és 5 büntetőpont jár a szabálytalanságért. De ne a bírság elkerülése miatt kössük be magunkat! A kutatások szerint a biztonsági öv – a legfontosabb passzív védelmi eszköz az autóban – 55-60 százalékkal csökkenti a halálos balesetek számát, illetve a sérülések súlyosságát. Mutassunk példát a gyerekeknek, és magyarázzuk el nekik, miért fontos, hogy ők is bekössék magukat. 

Gyerekeknél döntő a testmagasság!

A gyerekeknek bizonyos testmagasság és kor alatt gyerekülésben kell utazniuk, nem elegendő a biztonsági öv. Ha viszont már elmúlt 3 éves, és magasabb 135 centiméternél, akkor nem kötelező a gyerekülés. De csak abban az esetben, ha a biztonsági övvel megfelelően becsatolható, nem a nyakánál, hanem a mellkasánál fut az öv, akárcsak egy felnőttnél. Ehhez eleinte ülésmagasítóra van szükség. Az első ülésen viszont kizárólag az a gyerek szállítható gyerekülés nélkül, csak a biztonsági övvel bekötve, amelyik 3 évesnél idősebb és 150 centiméternél magasabb.

Ritka kivételek, amikor nem kell biztonsági öv

A KRESZ tételesen felsorolja azokat a kivételes helyzeteket, amikor nem kell becsatolni a biztonsági övet:

  • a hátramenetben közlekedő gépkocsi vezetőjének;
  • a taxisofőrnek, ha taxi üzemmódban utast szállít;
  • a mentőautó betegellátó terében utazóknak, ha a becsatolás a beteg állapotának romlását okozhatja, a betegellátást akadályozza;
  • a lakott területen menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;
  • a lakott területen kívül menetrend szerinti személyszállítás végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;
  • az autóbuszban szállított 3 évnél fiatalabb gyermeknek;
  • annak, aki orvos által kiállított megfelelő igazolással rendelkezik.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.01.21
Gerald Peigneux Franciaországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2021.01.21
Baleset miatt torlódás alakult ki az M1-es autópályán Budapest felé a Fejér megyei Nagyegyházánál....
2021.01.21
Mintegy 5,7 milliárd forint értékben megkezdődik két 45 méteres komp és két, 35 méter hosszú....
2021.01.21
A World Highways szerint 2020-ban javult a közlekedésbiztonság színvonala Japánban. ..
2021.01.21
Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon - közölte az....
2021.01.21
A Hyundai Motor új képeket közölt vadonatúj városi (B-szegmens) szabadidőjárművéről, a Bayonról -....
2021.01.21
Összeütközött egy kamion és egy kisteherautó az M0-ás autóút 25-ös kilométerszelvényénél, az M1-es....
2021.01.21
Súlyos sérüléssel végződött a körforgalomnál történt baleset a 710-es számú főúton - írja a police.....
2021.01.21
Mérnöki fejlesztő központot hoz létre Veszprémben a ThyssenKrupp magyarországi központja 2,2....
2021.01.21
Decemberben, amikor csúcsra járt a koronavírus-járvány Magyarországon, számos nagyon drága luxus-....