Ferrari

A fekete Ferrari, ami rettegésben tartotta az olasz alvilágot

2020.06.04.

Tulajdonosa áruba bocsátja a Ferrari egyik emblematikus példányát, amely az olasz történelem és bűnüldözés emlékezetes szereplőjévé vált. A 60-as években ez a luxusautó volt az itáliai bűnözők réme. A fekete villám, amely speciális gumiabroncsaival, különleges lökhárítóival és üvöltő motorhangjával Róma különlegességévé vált.

Az olasz sajtóban akkoriban rendszeresen jelentek meg a tudósítások a bravúros üldözésekről és elfogásokról, amelyeknek az Ágaskodó Paripa jelével ellátott rendőrségi jármű, egy fekete Ferrari 250 GTE 2+2 Polizia volt a főszereplője. A köznyelv ezek után el is nevezte az autót Fekete Párducnak.

Ahogy az előbbiekből is kitűnik, különleges autóról van szó, amelynek nem csupán technikai adottságai, hanem a története is párját ritkító. Ez teszi igazi hírré, hogy most ismét kalapács alá kerül az olasz bűnözők egykori mumusa.

"Ha az elfogásokhoz Ferrari kell, akkor Ferrarit kapsz"

A római rendőrség 1962-ban kapta meg híres Ferrari 250 GTE-t, amelynek volánja mögé a később szintén legendává vált Armando Spatafora ügynök ült. Ők ketten félelmetes párost alkotva az olasz alvilág rémálmaivá váltak azokban az években.

Spatafora akkor már az egyik legelismertebb és legsikeresebb rendőrtisztnek számított az olasz fővárosban.  Sikereit olyan nagyra értékeltél a főnökei, hogy rákérdeztek: mivel járulhatnánk hozzá, hogy még ennél is hatékonyabb legyen a munkád. Spatafora így válaszolt: "A legjobbnak a legjobbat! Mi lehet jobb, Ferrarinál?" Legnagyobb meglepetésére a főnökei közölték vele: "Rendben, akkor Ferrarit kapsz".

Végül Spataforán kívül még négy római rendőrt iskoláztak be a Ferrari tanfolyamára. Maranellóban, a Ferrari istállóban kellett elvégezniük a nagysebességű autók vezetéséhez szükséges kurzust.  

Az egyetlen túlélő

A szóban forgó modellnek a motorszáma és az alvázszáma is azonos: 3999 GT. Mára ez az autó maradt az egyedüli ép példány abból a kettőből, amit a maranellói istálló ajánlott fel az olasz rendőrségnek. A másik, hasonló Ferrarinak nem volt ilyen szerencséje. Csupán néhány héttel a szolgálatba lépése után egy üldözés során kisodródott az útról és rapityára tört. Szaknyelven szólva: csatában elesett…

Az autó a Ferrarikhoz méltó technikai karakterisztikákkal rendelkezik, ami a 60-as években kivételes lehetőséget biztosított a rendőrség számára. A 3.0 V12-es motor 250 km/h sebességgel repítette, amivel a rendőrök képesek voltak a korszak valamennyi szupergyors autóját üldözőbe venni. Korábban ez szinte lehetetlen feladat volt a rendőrség kötelékében rendszeresített Alfa Romeo 1900 és 2600 típusokkal. Ezeket a köznyelv csak Panterákként emlegette. Innen kapta becenevét később a félelmetes Ferrari 250 GTE Polizia is.

Hat év megbecsült szolgálat 

A POLIZIA 29444 rendszámú Ferrari GTE hat éven keresztül járőrözött az olasz főváros. A kocsi és sofőrje, Spatafora a római éjszakák ikonikus jelenségévé váltak. Az őrült éjszakai üldözésekről legendák keringtek a rómaiak körében. Az egyik leghíresebb ilyen akció csaknem egy éjszakán át tartott, s végül a Róma egyik jelképévé vált Spanyol lépcsőknél ért véget.

A 3999-es gyári számú Párducot 1968 végén kivonták az aktív szolgálatból, de azt megelőzően még vért szállítottak vele kórházakba sürgős esetekhez. A legenda szerint egy ilyen alkalommal a 250 GTE Polizia 50 perc alatt tette meg a 200 kilométeres utat Róma és Nápoly között.

Civil élet

A különleges autót végül 1972-ben adták el az olasz hadsereg nyilvános aukcióján. Alberto Cappelli lett az új tulajdonos, aki tisztában volt a legendás Ferrari történelmi értékével, ezért nem alakította át civil használatra, hanem az eredeti állapotában őrizte meg a rá következő 40 évben. Alkalmanként állította csak ki európai autós rendezvényeken.

A történelmi Ferrari-Spatafora páros még egyszer,  az 1984-es Coppa delle Dolomiti alkalmával állt össze újra csapattá, ahol meglepetésre a második helyen futottak be.

Mind a mai napig ez a 3999 gyári számú Ferrari 250 GTE az egyetlen civil személygépkocsi Olaszországban, amelynek külön engedélye van sziréna, kék fény és a rendőrségi autókon szokásos „Squadra Mobile” felirat használatára a hétköznapi forgalomban.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....