technológia

Felesleges extrákkal pakolják tele az autókat?

2021.12.10.

Nem kell sok a boldogsághoz. Még akkor sem, ha modern autókról van szó. Akkor mégis miért pakolják tele felesleges extrákkal az autókat a gyártók?

Hiába dolgozom autós újságíróként, a hétköznapokon egy 16 éves, kéziváltós, szívómotoros Ford Fiesta Sporttal járok, és tudod mit hiányolok belőle? Az ég világon semmit. Sőt, a legtöbb mai autó után felüdül visszaülni, mert számomra ez a technika adja meg azt a mechanikus, késlekedésmentes vezetési élményt, amiért én élek és halok. Nincs benne infotainment rendszer, se sávtartó. Van viszont linerálisan építkező 100 lóerő, és egy tűpontos kéziváltó.

Ma már nagyon eltolódtak az igények, hogy mit keresünk egy modern autóban. A sofőrsegéd rendszerek fejlődése, és a villanyautózás úttörése pedig még inkább begyorsította a folyamatokat. Ma már nem autókat veszünk, hanem digitális kütyüket. Ugyanakkor tényleg szükség van a digitális visszapillantó tükörre, és a vezeték nélküli telefontöltésre, vagy tudunk ezek nélkül élni? Egy friss Dacia tanulmány szerint a legtöbb modern extra könnyen elhagyható lenne.

Felmérésükbe 2000 brit vásárlót vontak be. A sofőrök 76%-a szerint a túl sok technológia nem, hogy haszontalan, de még el is vonja a figyelmet a vezetésről. A válaszadók 61%-a örülne megfizethetőbb autóknak, amikbe csak a legfontosabb, a mindennapokban is használt extrákat pakolnák. Oh, mennyire jól esik egy ilyen felmérés, pont akkor, amikor 2 tonnás villany-SUV-okkal igyekszünk világot menteni, amikben alsóhangon két olyan kijelző lakozik, amiket semmire sem használunk.

Sajnos tényleg egyre többször fordul elő, hogy a navigáción kívül nem érek az infotainment kijelzőkhöz a modern autókban, kivéve akkor, ha tényleg minden funkciót odapakoltak. Gondolok itt például a klímára, az ülésfűtésre, és a rádióra. Ezek azok a funkciókat, amiket minden nap állítgatunk, viszont, amíg régen ez mindössze egy kézmodulat volt valamelyik gomb megnyomásával vagy elterekésével, ma már menükben kell turkálnunk. Néha, nem is kezd bele az ember, annyira eltereli a figyelmet.

Szintén a Dacia brit tanulmányából derül ki, hogy a válaszadók harmada szerint túl sok technológiát pakolnak az autókba, míg 69% szerint egyszerűen túl komplikáltak az extrák. 78%-uk egyetértett, hogy csak olyan extrákért fizetnek szívesen, amik hozzátesznek a hétköznapjaikhoz. Amiből azért szintén van pozitív példa. Ilyen akár a korábban említett ülésfűtés, vagy a kormányfűtés, illetve a tolatókamera. Áldja az ég a feltalálójukat. A kílmát azért nem említettem, hiszen az ma már szinte standard a kisautó mérettől felfelé.

Szintén hasznosak tudnak lenni a különböző vezetéstámogató rendszerek, egészen addig, amíg nem túl erőszakosak. Ilyenek például a feleslegesen korrigáló, és nehezen kikapcsolható sávtartók, vagy a túl hangosan, még a járókelőkre is rácsipogó radarok, vagy a holttérfigyelők. Ezek mélyen meghatározzák egy autó használhatóságát, és hétköznapi élményét. Nem véleten, hogy a Dacia felmérésében is a parkoló radarok, a Bluetooth, a DAB rádió és a tolatókamera voltak a leghasznosabbnak mondott kiegészítők.

Egyébként a román-francia márka termékfelelőse, Andreea Guinea a Müncheni Autószalonon elmondta, hogy a cég úgy akarja lent tartani az autók árát, hogy elhagyják a felesleges kiegészítőket. „A vásárlóink nem állnak készen arra, hogy fejlett technológiákért fizessenek.” – tette hozzá. „Nem választanak olyan kiegészítőket, amik haszontalanok, és mi is igyekszünk a legfontosabb tényezőkre fókuszálni, persze anélkül, hogy unalmasak lennénk. Hasznos, de szerethető, izgalmas extrákat kínálunk.” A Dacia egyébként azt is elmondta korábban, hogy nem feltétlenül az Euro NCAP töréstesztnek gyártanak autókat, noha szeretnének megmaradni egy biztonságos márkának, ami megfelel a legtöbb kritériumnak.

„Figyelünk a technológiára, ugyanakkor fél szemünket az áron tartjuk.” – tette hozzá Guinea. „Igyekszünk megtartani a balanszt. Nem akarjuk a pénzünket felesleges, túlkomplikált extrákra költeni, amik aztán az autóink árát is felnyomják.” Hogy meddig tudja tartani ezen állítását a Dacia, miközben lassan tényleg a zéró emisszió felé tartunk, azt meglátjuk. Minden esetre a következő, 2024-ben debütáló Dusternél is igyekeznek megmaradni az eredeti Dacia receptnél a gyáriak, annak ellenére is, hogy már hibrid hajtáslánc is bekerül a kínálatba.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....