Audi RS 3

A felfrissített Audi RS 3-asban búcsúzik a győri öthengeres

2024.09.01.

Módosított orr-résszel, belső térrel és nyomatékvektorálással érkezik a kompakt hot hatch frissített verziója. Ez az utolsó Audi, amely megkapja az ikonikus, 2,5 literes turbómotort.

Az Audinál a legendás öthengeres motorok gyártása 48 év után, a frissített RS 3-assal búcsúzik. A 2.5 TFSI aktuális változata ugyanúgy 400 lóerős teljesítménnyel és 500 Nm nyomatékkal rendelkezik, mint a frissítés előtti RS 3-asban, és a jellegzetes hangot adó 1-2-4-5-3 gyújtási sorrendje sem változott. Ez a győri gyártású erőforrás az egyetlen öthengeres motor a világon, amely még mindig használatban van sorozatgyártásban készülő autókban. Ez hajtja a RS Q3 szabadidő-autót is, de a TT RS-ben már nem kapható (mivel a TT sportautó gyártása befejeződött).

Az ma is használt öthengeres a 2011-ben bemutatott első generációs RS 3-asban mutatkozott be 340 lóerővel, aztán a 2015-ös második generációban már 367 és 400 lóerős változatban is létezett, ezúttal már alumínium blokkal és forgattyúsházzal. A 2020-ban bemutatott harmadik generációs RS 3-asban (ami most kapott frissítést) a teljesítmény és a nyomaték nem változott, bár pletykák szerint a motort jóval feljebb is lehetne húzni.

Hogy néz ki?

Az RS 3 frissítése a jövő hónapban érkezik, de az alapjául szolgáló A3 már az év elején megkapta a széleskörű frissítést. Szokás szerint Sportback (ötajtós) és limuzin (négyajtós) karosszériaváltozatban kapható a sportmodell is. Az RS 3 teljes szélességű szplittert kapott elöl, amelynek a megjelenése az Audi szerint az 1987-es Pikes Peaket megnyerő Sport Quattro S1 Pikes Peaket idézi. Teljesen újak az első és a hátsó lökhárítók, az első függőleges légterelő idomaira rímelnek a hátsó szélein kialakított nyílások. Hátul megnövelték a fényes és matt feketében is kérhető, funkcionális diffúzort, és eltűnt a korábban felette lévő fekete csík, amely a két szélső nyílást kötötte össze a lökhárítóban.

A hatszögletű singleframe maszk is laposabbá vált, ami hozzájárul az agresszívabb megjelenéshez. Újak az első és hátsó LED nappali fények (24 szegmensből álló kockás dizájnnal), a lámpák belső mintázata, és az MMI-menürendszerben kiválasztható háromféle nappali fényszignó is (a mátrix-LED fényszóróban). Fekete kereteik miatt nagyobbnak tűnnek az aktív (elektronikusan vezérlésű, szelepes) ovál kipufogók, és a hangjuk is öblösebben szól 2200-as és 3500-as fordulatszám között az áthangolásnak köszönhetően. Akinek ez is kevés, az választhatja a feláras RS Sport kipufogót.

Milyen az utastér?

Felárért a sportülések helyett új, illatos Nappa bőrbe burkolt RS kagylóülésekbe ülhet a sofőr és az utasa, előbbit egy új, alul és felül is lapos sportkormány fogadja, amelyet fizikai helyett immár haptikus érintőgombokkal láttak el. A többi változtatás apró, és az A3-ast utánozza, mint például az újratervezett szellőzőnyílások és az automata sebességváltó kisebb előválasztója. Szerencsére a klíma fizikai kezelőszervei megmaradtak.

Ingolstadban öt mérnök csak azon dolgozott, hogy az RS 3 utasterének finom, sportos/prémium jelleghez illő illata legyen. Külön-külön vizsgálták meg az utastér mind a 200 alkatrészének illatát (a felmelegítés utáni kipárolgást kémiailag vizsgálták), majd a komplett kabint egészében is kielemezték. Az volt a cél, hogy a valódi bőrkárpit illatán kívül csak kellemes szagúnak tartott szagú polimerek legyenek jelen az utastér levegőjében. Még a bőr is különleges válogatáson esik át, és egyedi festési eljárással kezelik.

Jobb lett vezetni is

Az Audi szerint az RS 3 futómű és hajtás fő komponenseit összekötő Driving Dynamics Controller algoritmusát továbbfejlesztették, hogy gyorsabbá és stabilabbá váljon kanyarodás közben a sportmodell. A kulcsfontosságú funkciók – például a minden kerékre ható féknyomaték-vektorálás és az adaptív lengéscsillapítás – áthangolásának köszönhetően a kanyarokba való bemenetkor csökkent az alulkormányzottság, a csúcspontnál nagyobb lehet a kanyarsebesség és a kanyarokból kifelé hamarabb lehet a gázra lépni.

Hátul változatlanul a nyomatékvektorozó aktív differenciálmű (Torque Splitter) osztja el az erőt a két hátsó kerék között (akár 0-100% arányban), aminek köszönhetően akár driftelni is lehet az RS 3-assal. Ráadásul a túlkormányzottságot már nem csak padlógázzal, hanem megfelelő kormányszög választásával, súlypontáthelyezéssel is elő lehet idézni az Audi szerint, ami megkönnyíti a farolást kikapcsolt menetstabilizáló mellett. A 400 lóerőt a négy kerékre ugyanaz a hétfokozatú duplakuplungos S-Tronic sebességváltó és Haldex-kuplungos Quattro-hajtás küldi, mint korábban.

Aki viszont az íven autózást preferálja versenypályán, annak ajánlhatók az opciós Pirelli P Zero Trofeo R semi-slick gumik, amelyek több tapadást biztosítanak, de több időbe is telik felmelegíteni őket, mint az eleve sportos, kifejezetten az RS 3-ashoz fejlesztett új nyári gumikat.

Milyen gyors?

A Mercedes-AMG A45 S és a Volkswagen Golf R riválisa a frissítés után is 3,8 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, a végsebességét 250 km/h-nál korlátozza le az elektronika. Kivéve akkor, ha valaki megrendeli a megfelelő opciós csomagot, mert abban az esetben 290 km/h-val is lehet száguldani. Bár nem lett erősebb az RS 3 a modellfrissítéssel, a futómű változásai azt eredményezték, hogy a Nürburgring-Nordschleifén több mint 5 másodpercet gyorsult vele Frank Stippler, az Audi tesztpilótája. 7:33,123-as köridejével most is a frissített RS 3 tartja a kompakt hot hatch modellek körrekordját a „Zöld pokolban”.

Az RS 3 a négykarikás márka legnépszerűbb Audi Sport modellje, amelyből 2011-es bevezetése óta 80 ezer darabot adtak el. Az Ingolstadtban készülő frissített modell kiszállításai a jövő hónapban kezdődnek Európában, az alapára Németországban 66 ezer euró (26,1 millió forint).

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.18
Kigyulladt egy autó az M3-ason, a főváros felé vezető oldalon, az 55-ös kilométernél, Hatvan....
2024.09.18
Lassan tíz éves az Alfa Romeo Giulia, korunk egyik, ha nem a legszebb szedánja, és nem hajlandó egy....
2024.09.18
A Duna emelkedő vízszintje miatt a következő napokban változik az M2-es metró és több villamos....
2024.09.18
Az új F5-M Roadster 1817 lóerőt küld a hátsó kerekeire, egy hatfokozatú kézi sebességváltón....
2024.09.18
Ásványvizes palackok szóródtak szét egy kamionról az M31-es autópályán szerdán Nagytarcsánál -....
2024.09.18
Véget ért a 25. FIA Hőlégballon Világbajnokság, Szeged jó házigazdának bizonyult, az időjárás....
2024.09.18
A Volvo Cars kiterjeszti együttműködését az NVIDIA-val. ..
2024.09.18
A Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság több helyszínen vezetett be forgalomkorlátozást. ..
2024.09.18
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló események az Útinform jelentése....
2024.09.18
Kétnapos ráadás örömvezetés után ért véget a III. Balkan Rally, a régió legnagyobb klasszikus autó....