motorkerékpár

Félszáz tanulóból csak 3-4 maradt meg a szakmában - motorkerékpár szerelők, II. rész

2021.05.12.

Édesapa és fia szerel motorokat Szegeden egy nemrég kibővített kertvárosi műhelyben, ahol arra is van hely, hogy egy unokatestvér kerékpárokkal foglalkozzon. Igazi családi vállalkozás, amibe az is belefér, hogy bekapcsolódjanak a szakképzésbe.

Dávid édesapa, Varga Oszkár 1976-ban szerzett autószerelő szakmunkás-bizonyítványt Szegeden, egy osztályban e sorok írójával. Utána sokáig gyakorlati helyén, a Cserzy Mihály utcai gépjárműjavító kisszövetkezetben dolgozott, kis- és nagymotorokat szerelt. Akkoriban főleg Rigákat, Simsonokat és MZ-ket. (Írásunk első részét itt olvashatják.)

Varga Oszkár az új műhelyben.

– Amikor lehetett, azonnal segédmotorra ültem, egy használt Rigára, és amint letehettem a vizsgát nagymotorra, vettünk egy vadonatúj Sport 350-es Czetkát. Kettő volt csak belőle az országban, a Vidiához hozták kiállítási darabnak, 16 ezer forintba került – emlékszik vissza Varga Oszkár. Az meg a „krónikás” teszi hozzá az arányok kedvéért, hogy akkoriban friss szakmunkás-bizonyítványal 10-11 forintos órabére volt egy kezdő autószerelőnek.

Sikeres motokrossz versenyző volt, ennek kapcsán néhány évig a Tisza Volánnál dolgozott sportállásban. Amikor megszűnt alóla a szakosztály, visszament a kisszövetkezetbe a motorokhoz. Idővel az is megszűnt, így azután otthon szerelte a motorokat és mellette vittek egy élelmiszerboltot is. – Maszek akartam lenni, hozzá megtanulni az új típusú motorokat, ezért elmentem dolgozni a barátomhoz, Kalmár Józsihoz, akkor már ő volt a Yamaha területi képviselője. Csak tanulni akartam, de ott fogott, és 15 év lett belőle, persze, nem csak a márka motorjait szereltük – mesél a régi időkről.

Hétköznap kép a szegedi Csap utcában.

Beszélgetésünk alatt a műhely normál élete nem állt meg, csak némileg talán lelassult, amikor nem én kérdeztem a mester, megtették ezt a tanulók. Kiderült, csak akkor tud szelephézagot állítani a középiskolás, ha be van állítva a felső holtpont, és azt is megtudtuk, ilyen feladattal biztosan találkoznak majd a gyakorlati vizsgán. Pöröl is velük egy kicsit, miszerint a megszorult csavart ne racsnissal, hanem fix hajtóval kell kilazítani.

– Szakoktatóként is dolgozok, most öt tanulóm van, ők a Csonka János szakközépiskolából érkeztek. Volt már eddig a kezem alatt legalább 50-60, ám csupán 3-4 maradt meg utána a szakmában, közülük is egyik a fiam – mondja, hozzátéve, ezt nagyon sajnálja. A szakképzésben a Csongrád Megyei Kereskedelmi Iparkamarával állnak kapcsolatban.

Varga Dávid, édesapja, Oszkár és Ancsányi Norbert.

Megtudtuk, hogy még alkalmazott volt a Kalmárnál, amikor többször ajánlották már neki átvételre a Csap utcai szervizt, de jól érezte magát és nem vágott bele. A fia viszont igen, így 2016 körül nála kötött ki az édesapa, mint alkalmazott motorszerelő.  

– Itt is márkafüggetlenül dolgozunk és szezonban nem nagyon győzzük a munkát, a tél persze más. Olyankor sokan leteszik a motort és elfelejtik, hiába mondom nekik, hogy kéthetente érdemes beindítani, mert ha nem így tesznek, tavasszal nekem kell kitakarítani az üzemanyagrendszert és az jó néhány ezer forintba kerül – meséli, hogyan hányja a borsót a falra…

Az öreg motoros szerel.

Elmondja, hogy a szakma szerint átlagosan 6 ezer kilométert tesznek a tulajdonosaik évente egy motorba, ebben lehet egy-két hosszabb út és néhány soltvadkerti fagyitúra Szegedről indulva. 12 ezer kilométernél már érdemes gyertyát cserélni, amiből a nagyobb motorba négy kell, és darabja könnyen 10 ezer forint fölé szaladhat.

– Rezsiórabérünket, ami csupán 5 ezer forint, elég régen emeltük, itt lenne már az ideje. Ugyanakkor, ha bele találunk nyúlni egy Babettába és elszöszölünk vele, ezt a pénzt sincs képünk elkérni. Mottóm: nem azért vagyok, hogy cseréljek, én javítok, persze csak addig, hogy ne menjen a biztonság rovására – mondja, hozzátéve, a műhelybővítésnek köszönhetően szeretné felvenni a hengerfúrást is a szolgáltatási kínálatukba. Ahogy kacérkodnak a gumiszereléssel is.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.09.19
Még csak ismerkedünk a villanyautókkal, gyűjtögetjük a tapasztalatokat – például arról, hogy....
2021.09.19
A védelmi ipari szakképzés infrastrukturális feltételeit teremti meg a Zalaegerszegi Szakképzési....
2021.09.19
Facebookos ismerőseinek akart dicsekedni sportkocsijával egy 70 éves olasz autós, ehelyett a....
2021.09.19
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Megyünk egy kört? ..
2021.09.19
A Müncheni Autószalonon bemutatott Cupra Tavascan Extreme E Concept az idén indult Extreme E....
2021.09.19
A napenergiával közlekedő és működő lakóautó prototípusának neve Stella Vita, és egy 17....
2021.09.19
Üzembe helyezte a hétvégén az ausztriai Villachban 1,6 milliárd eurós beruházással készült....
2021.09.19
A J.D. Power közvélemény-kutató intézet arra kérte az új autók tulajdonosait, hogy értékeljék,....
2021.09.19
Fokozott közlekedésrendészeti és mélységi migrációs ellenőrzést tartottak az autópálya Szabolcs-....
2021.09.19
Tedd le az autót, és válts aktív közlekedési formára! Tippek az Európai Mobilitási Hét alkalmából....