utánpótlás

Fiatalok és balesetek

2019.01.05.

A fiatal sofőrök több balesetet okoznak, ez puszta tény. De pontosan miért? A tapasztalatlanság egyértelmű, de önmagában nem magyarázza, hogy jelentősen több balesetet okoznak a fiatal sofőrök, mint idősebb társaik.

A kezdő sofőrök kétségtelenül a legveszélyesebbek. Gyakori tévhit, hogy az idős vezetők legalább annyira veszélyesek mind a többi sofőrre, mind saját magukra, azonban a statisztika más mond. Sajnos magyar adat nem áll rendelkezésre, de az Egyesült Államok adatai szerint a balesetek 12,2 százalékát okozzák 20 év alatti sofőrök, míg a 65 év felettiek mindössze 7,5%-ért felelősek.

Tapasztalat

A tapasztalathoz évek kellenek, a sofőrök jelentős része csak több évnyi folyamatos vezetés után érzi magát valóban komfortosan a volán mögött. A rutin különösen balesetek elkerülésénél jön jól, amikor gyorsan kell reagálni. Egy fiatal sofőr ilyenkor hezitál, nem tudja, mi a jó döntés, így sokszor nem is dönt, vagy rossz megoldást választ, ami balesethez vezet.

Elterelt figyelem

Minden egyes sofőr ki van téve annak a veszélynek, hogy a figyelme nem igazán összpontosul a vezetésre. Ez egyrészt különösen nagy kockázatot hordoz magában a tapasztatlan sofőrök körében. A fiatalok esetében a hatás fokozódik, ugyanis rutintalanságuk mellett vezetés közben sem tudják elengedni a „multi-tasking” világot és a volán mögött esznek, isznak, vagy legrosszabb esetben a telefonjukat nyomkodják.

Bódult állapot

Nem vezetünk, ha ittunk, mondhatni ez a közlekedés egyik alapszabálya. Ahogy az elterelt figyelem esetében, az alkohol hatása is nagyobb veszélyeket hordoz magában, ha tapasztalatlan sofőrről beszélünk. A statisztika azt mutatja, hogy a fiatalok felelőtlenebbek, ha részegen vezetésről van szó és legalább ekkora  probléma, hogy gyakrabban ülnek meg bódult sofőr mellé, magukra vállalva ezzel a sofőr felelőtlenségéből eredő kockázatot.

Vakmerőség

Különösen a tinédzser fiúkra jellemző, hogy néhány kilóméterrel a hátuk mögött úgy érzik, eljött az ideje a száguldásnak. A nagy sebességnél való vezetés komoly tapasztalatot igényel, aminek híján vannak, mindez párosítva a fent leírt okok bármelyikével könnyen tragédiához vezethet.

Az utasok

A tinédzsereket érintő balesetek 15%-át az okozza, hogy a sofőr kommunikál utasaival, derül ki „AAA” Alapítvány kutatásából. Érdekesség, hogy a tini sofőrök jelentette kockázat megduplázódik, ha egy szintén tizenéves utas ül mellettük és triplázódik, ha kettő vagy több fiatal utas veszi körbe a tapasztalatlan sofőrt.

Sajnos a vezetés veszélyes műfaj és várhatóan még jó ideig az is marad. Minden bizonnyal nevelés kérdése, hogy a fiatal, kezdő sofőr megfelelő döntéseket hozzon, szóval ha így nézzük, a vezetni tanulás otthon kezdődik!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.14
Az Audi Hungaria vezetői Németország bajor tartományi parlamentjének Gazdasági, Regionális....
2024.05.14
Annak ellenére, hogy a gyalogos balesetek száma évről évre javuló tendenciát mutat hazánkban, a....
2024.05.14
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.14
A csalódást keltő szeptember után (-11,6 százalék) a romániai új autók piaca októberben ismét....
2024.05.14
Bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kell kötni. Ez az....
2024.05.14
Az új Opel Frontera első nyilvános bemutatkozására készül: Alig egy hónappal azután, hogy az új....
2024.05.14
Lassul az elektromos autók fellendülése. Lényegesen több személygépkocsit regisztráltak újonnan az....
2024.05.14
Vasárnap délután az Erdőháton történt baleset egyik sérültje Magdaléna Šebestová volt....
2024.05.13
- Két újabb H225M típusú helikopter érkezett a Magyar Honvédséghez az Airbus Helicopters....
2024.05.13
Az alábbi cikk különleges csemege a magyar automobilizmus kezdeti időszakáról. Az Autó Motor 1935.....