Teszt

Ford Focus – Kia Ceed párharc: Verseny a javából

2019.02.18.

Vajon melyik jobb, az új Focus vagy a Ceed? Nem hirdetünk győztest, döntsön a piac.

 

Nincs még egy olyan járműosztály, ahol annyira kiegyenlített lenne a verseny, mint az alsó középkategóriában. Főként amiatt, hogy a C osztály járgányai világszerte a legnépszerűbbek közé tartoznak, Európában ezekből megy el a legtöbb, így minden magára adó márka kínál ilyen négykerekűt ebben a méretcsoportban, sokféle motor- és karosszériaváltozatban. A választék itthon is szinte számba vehetetlenül bőséges, a technikai színvonal és a kiviteli minőség különbségei elenyészőek, a vásárlói döntésekben sokszor a márkahűség és a vételár játszik meghatározó szerepet.

Mindennek egyik legutóbbi példáját a tavaly piacra került új Ford Focus és a Kia Ceed szolgáltatja, melynek 1, illetve 1,4 literes motorral szerelt alaptípusait volán mögött ülve vethettük össze. Modelltörténetük igencsak eltérő. A Focus immár két évtizedes múltra tekinthet vissza, bemutatásakor a szokásosnál is nagyobb felhajtással a C osztály korszakos modelljeként reklámozták. Akkortájt a mindenre kiterjedő megújulást azzal is demonstrálta a Ford, hogy még az ajtócsapkodás hangjának és a kocsi fülke fogyasztóbarát szagának megválasztására is munkaórák sokaságát szentelték. A Focus megszületésekor a Ceed jószerivel csak nagyra törő célként lebegett a becsvágyó Hyundai-Kia cégpáros formálóinak szeme előtt, amely két évtized alatt – még a japánokat is túlszárnyalva – az élvonalba repítette a Ceed márkát.

Most itt áll egymással szemben a két négykerekű, vonalaikat mintha azonos kéz húzta volna végig. Mindkettő a mai karosszériadivat szerint a kissé lapos, elnyújtott fazont követi, mindenféle lemezdomborítással, oldalt végigfutó élekkel, a hatchback kivitel szerint ferdehátban végződve. A rokon vonások bizonyára nem csak a kordivattal magyarázhatók. A koreaiak már kezdettől fogva roppant tudatosan bevonták az autóipar európai fejlesztőit világhódító modellprogramjaikba, vagyis a Ceed dizájnereinek ceruzáját is európai kultúrán nevelkedett formatervezők vezették.

Ami a két kocsi méreteit illeti, a különbségek milliméterekben térnek el egymástól, némileg a Ford javára, de a volán mögött ücsörögve ezekből nem sokat érezni. Mindkettő kényelmes, a Fordban – a hosszabb tengelytáv eredményeként – hátul nagyobb lábtér, a Kiának viszont méretesebb a csomagtartója, (alapból 395 liter szemben a Ford 375 literjével). Mindkét kocsi-belső ízléses és praktikus, a felhasznált anyagok minősége, kidolgozása a nagyobb kategóriákra hajaz. A teszt-Kia ülései félbőrbevonatúak, apróság, de a vezetés kényelmét érzékelteti, hogy a műszerfal közepén, a szemmagasságban elhelyezett 8 colos érintőképernyő fényereje – napszaktól függetlenül – külön gombbal szabályozható. A Ford vezetőjének sportos érzéseit bizseregtetheti a tesztautó ST-line szintű felszereltsége, itt már tartozék a menetadatokat kivetítő head up display is.

A Focus alapmotorja a korábbi Ford modellekből már jól ismert és többszörösen díjazott egyliteres, háromhengeres EcoBoost turbósa: 125 lóerős, 10 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/óra sebességre az 1,4 tonnás kasztnit. Teljesítménye városban untig elég, autópályán, tempósabb sebességtartományokban is ellépked, de a motorfordulat-szám leesése esetén a hatfokozatú sebességváltót gyakrabban kell kapcsolgatni, a visszaváltás főként a gyorsabb előzéseknél ajánlatos. A Ceed közvetlen befecskendezős, szintén turbós, 140 lovas benzinese kevésbé kíván ilyen kunsztokat: jobban, 8,9 másodperc alatt gyorsul százra, maximális nyomatéka 242 nm, szemben az Ford erőforrás 170-es értékével. A száz kilométerenkénti vegyes fogyasztásra a Ford 4,8, a Kia 5,6-5,9 litert ad meg prospektusaikban, a teszttapasztalatok alapján ennél azonban mindkét típus iszákosabbnak tűnt inkább 7 liter közeli értékkel. Ami azonban így sem rossz eredmény, mint ahogy több más menettulajdonság sem. Úrvezetői stílusban mindkét négykerekű kezes bárány, stabil, irányítható, viszont sportosabb vezetési stílusban, szűk kanyarvétel esetén Focus kormányzása közvetlenebbnek tűnik. A jobb kanyartartás érdekében a Focus futóművét áttervezték, sőt rendelhető úgynevezett CCD technika. A Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlés egyik funkciójaként a rendszer kétezred másodpercenként ellenőrzi a futóműből, a karosszériából és a fékrendszerből kapott jeleket, és ezek alapján úgy hangolja át a futóművet, hogy az autó a lehető legsimábban haladjon. Ám itt is számít a fogyasztói ízlés. A sportos ST-line rugózása keményebb a Ceedénél, melynek futóművét ugyancsak áthangolták az elődmodellhez képest a jobb vezetési élményért. A menetkomfortot tovább fokozza, hogy mindkét járműhöz alapáron jár egy sor vezetéstámogató rendszer, köztük a távolságtartó automatika, a sávtartó rendszer, holttér-figyelő vagy a vészfék-asszisztens.

Ilyen formán a műszaki paraméterek összesítése alapján nehéz lenne sorrendet felállítani. A piaci versengésben sokat nyomnak latba a vételárak, költségek és az eladás utáni szolgáltatások. Listaáron a tesztre bocsátott Ceed Launch Edition felszereltséggel 6,649 millió, a Focus ST-Line 6,885 millió forintba kerül. A Kia javára szól az egyedülálló, 7 éves vagy 150 ezer kilométerig tartó garancia. Ezzel szemben a Ford 5 év/150 ezer km-ig tartó jótállást kínál, ami azért ugyancsak versenyképes ajánlat. Mindent egybevetve annyi biztosan kijelenthető, hogy a két modell között nagy csata bontakozik majd ki értékesítésük következő hónapjaiban. Tudásban, minőségben már mindkettő ott lohol a C osztály perfekcionistájának tekintett VW Golf nyakán, melynek idén várható legújabb, nyolcadik nemzedéke – nem kérdés – tovább fogja hajtani az egész kategória innovációját.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....