Bemutató

Formabontó Citroen kisterepes: Agyő Picasso, megjött az Aircross

2017.12.03.

Mostanában valósággal suv-robbanás zajlik a világ majd minden autópiacán, Európában, az újautó-eladásokban az idén már közel egyharmadára taksálják a szabadidős járművek (suv – sport utility vehicle, cuv – crossover utility vehicle) részarányát. A szélsebesen terjedő autómódi alól Magyarország sem kivétel: a kompakt (alsó közép és szupermini) kategóriában nem kevesebb, mint 16 újgenerációs „plázaterepjáró” kelleti magát, s a választék egyre bővül. Így a Hyundai – követve a testvérmárka Kia Stonic típusát – november közepén mutatta be a Kona modelljét, s hamarosan beülhetünk majd a VW T Roc, a Volvo X 40 és a BMW X 2-es típusjelű prémium-terepeseibe is.

E kábítóan népes mezőny szondázása közben a választáson töprengő autós szeme megakadhat az itthon ugyancsak mostanában debütált Citroen C3 Aircross suv-on, amelyből kora őszi megjelenése óta, Európa-szerte eladtak vagy 50 ezret, s Linda Jackson, a cég brit nemzetiségű vezérigazgatója nem alap nélkül nyilatkozta, hogy nagy reményeket fűznek a kisméretű szabadidős négykerekűhöz. A Citroen már eddig sem ment a szomszédba az avantgarde formai és technikai megoldásokért, s ez a merészen újító autóépítési szellem most az Aircrossban is visszaköszön. Mindenekelőtt abban, hogy miután a suv-kereslet fellendülésével már nem annyira menő a minibusz-dizájn, a francia gyártómű búcsút intett a buszos formájú C3 Picassónak, de úgy hogy az új Aircrossba átemelte, megőrizte az egyterű-konstrukció praktikumát.

A 4,15 méter hosszú, 1,6 méter magas és 1,7 széles kisautó az egyik legméretesebb a maga kategóriájában – hangsúlyozta Kanalas Gergely, a magyar Citroen sajtófelelőse a jármű bemutatóján. Még a langalétáknak sem kell kényelmetlenül fészkelődniük a hátsó, dönthető támlájú és a síneken 15 centit csúsztatható üléseken, a csomagtartó pedig – amely alaphelyzetben 410, előretolt üléssorral 520 liter – vetekszik a C3-nál eggyel nagyobb Golf-osztályhoz tartozók hátsó rakhelyével.

Visszatérve azonban a dizájnra, a Citroen formatervezői ahhoz mindig nagyon értettek, hogyan dobják fel gyártmányaikat. A C3 Aircross robosztusnak tűnő külleme ezúttal is s sokféle formai elem ötletdús kombinációjának köszönhető. A sportos motorháztető, a fekete műanyag sárvédő-szélesítések és lökhárítóbetétek mind stílusos kellékek. A frontrészen a két szinten kialakított fényforrások, a színes keretbe foglalt fényszórók és a légbeömlők ugyancsak a kocsi expresszív megjelenését hangsúlyozzák. Az átlagosnál nagyobb méretű kerekek és a nagyobb, 17,8 centiméteres hasmagasság a terepjárós vonalakat erősíti, ami elengedhetetlen a suv masszív érzetéhez: a vezető magasabb szintről tekinthet a forgalom többi résztevőjére. Mindemellett szemet vonzóak az apró dizájnötletek is, így például a hátsó oldalablakok piros színű vonalkázása, nem is részletezve a karosszéria vidám színezéséről.

Az Aircross oldalfaláról viszont már hiányzik a Cactus modellből megismert karosszéria-védő Airbump, mivel cégmagyarázatok szerint ez a méretes védőelem igencsak megosztotta az autósokat. Mindenesetre a kisméretű szabadidős kocsi már-már prémiumos választékot kínál kivitelében: összesen 85 külső kombináció, köztük a kéttónusú változatokhoz rendelhető 3 féle tetőszín és 4 színcsomag választható.

A dizájnparádé bent az utastérben is folytatódik, annak ellenére, hogy olcsóbb kisautóról lévén szó sok az egyszerű, fekete műanyag szerelvény. Így például az ízléses textúrájú ülések is franciásan puhák, de kérdés, hogy a szivacs tömetek, főként hosszú utazások alkalmával megfelelő támasztékot tudnak-e adni a bent ülőknek. Ellenben látványos az opcionális, közel 300 ezer forintba kerülő panorámás üvegtető, ami méretét tekintve ebben a szegmensben ugyancsak a kivételekhez tartozik. A műszerfal hagyományos elrendezésű, de a középen kialakított érintőképernyőn az elérhető szolgáltatások előcsalogatását, a menürendszer logikájának megértését nem árt álló helyzetben begyakorolni.

Ami a műszaki megoldásokat illeti, a Citroen mérnökei is bizonyára abból indultak ki, hogy a suv-autósok jó része nem terepen, hanem városi aszfaltos utakon használja kocsiját, vagyis nincs szükség drága összkerékhajtásra. Helyette viszont ott van a szintén opcionálisan kérhető Grip Control, így a műszerfali, tárcsás szerkentyű elforgatásával havas, sáros (föld)utakon fokozni lehet a fronthajtású Aircross kerekeinek tapadó képességét. A rendszer részét képező lejtmenet-szabályzó is jó szolgálatokat tehet: meredek lejtőkön ereszkedve nem kell bajlódni a gyakori fékezéssel. Nem kevésbé fontos, hogy az Aircross sofőrjének kényelmét összesen 12 különféle vezetéssegítő rendszer – köztük a szélvédőre menetadatokat kivetítő head-up display, az automata vészfékező, parkolás-segítő, s nem utolsó sorban a fáradságérzékelő – támogatja. Ezek az asszisztensek nem is oly rég még a drága prémiumok kizárólagos felszereléseihez tartoztak.

A C3 Aircross motorválasztéka (mind a PSA csoport jól bevált gyártmányai) alapjában véve egy benzines és egy dízelblokkból áll, különböző teljesítményszinttel. Az 1,2 literes, háromhengeres benzines belépő erőforrása 82, a két turbóváltozaté 110, illetve 130 lóerős, az 1,6 literes turbós dízelek 100 és 120 lóerősek. A 110 lovas benzines automata sebességváltó is rendelhető, s a 130 lóerős benzines csak később érkezik. A bemutató alkalmával tett rövid próba azt sugallta, hogy a C3 Aircross nem sportkocsi, nem gyorsuló bajnok, bár a nagyobb teljesítményűek kellőképpen fürgék és takarékosak. És aki kedveli a francia kocsikra jellemző ringató futómű-hangolást a sok kemény suv-konkurenssel szemben most is élvezetesnek találja majd az Aircross lágyabb rugózását.

A Citroen nem számít felárat az Aircross extravagáns külcsínéért, a belépőmodell 4,290 millió forintba került. Ha viszont valaki a gazdagabb felszereltségű változatok valamelyikére vágyik, akkor már mélyebben kell zsebébe nyúlnia. Az 1,6-os Blue HDI dízel, a legmagasabb Shine felszereltségi szinten már több mint 6,5 millióba kerül, s ha további extrákra vágyik, például a vezeték nélküli töltést is magába foglaló médiacsomagra, akkor további súlyos százezreket kell leperkálnia. Mindenesetre az eddigi marketing-tapasztalatok arról tanúskodnak, hogy az autósoknak tetszik a gazdag opciós választék, s bizonyára a hazai Citroen-vásárlók sem fognak megelégedni az alapfelszereltséggel.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....