energetikai helyzet

Gondolatjel – Vegyünk vissza egy kicsit!

2022.04.25.

Korunk egyik nagy problémája a néhány évtized alatt megsokszorozódott energiaigényünk kielégítése. Miközben kormányzatok és csúcsszervek, mint az EU, dolgoznak a megoldáson, az egyes embereknek is van feladatuk: visszavenni egy kicsit a pazarló fogyasztásból. 

Mennyi energiát használt egy átlagos budapesti család, 1950-ben? Néhány izzólámpa, egy rádió és vasaló fogyasztott áramot, hűtőszekrény, mosógép, mosogatógép, klímaberendezés, tévé sehol; gáztűzhely és egyszerű gázbojler működött Óbudán előállított városi gázzal; a cserépkályhákban brikett és fa égett, reggelre lement a hőmérséklet, munka után hazaérve befűtöttek. Autójuk nincs, villamossal, busszal járnak, vonattal utaznak. Micsoda primitív nyomorúság – kiálthat fel egy mai húszéves, nem is belegondolva, hogy mennyire irigyelhette volna azokat a viszonyokat Mátyás király, vagy egy 19. századi nábob.

Mára megszoktuk, alapjogunknak érezzük, hogy termosztátos légkondicionáló automata tartsa állandó hőfokon otthonunkat és kocsink utasterét. Az a kocsi pedig nem kis teljesítményű és fogyasztású VW Bogár, Opel Kadett, Fiat 500-as, hanem akár 200-zal menő verda, sok luxusfelszereléssel. Nyersanyagainak kitermelése (súlya legalább kétszerese az említett veteránokénak), gyártása robotizált üzemben, tetemes energiába kerül. De még ezt is meghaladja az élettartama alatt elfogyasztott benzin, gázolaj, vagy villanyáram energiatartalma. Szorozzuk meg ezt egy-egy ország vagy földrész gépjárműveinek számával!

Sötét fellegek gyülekeznek önkényeztető életmódunk fölött. Az ukrajnai háború következtében bizonytalanná válik ellátásunk megfizethető orosz földgázzal és olajjal. Még ha nem is zárja el Moszkva a csapokat, megváltozhatnak a szállítási feltételek és az árak. Elsősorban Német- és Olaszországot érintheti, mi a hatodik legnagyobb oroszföldgáz-vásárlók vagyunk. Nyugat Európára erősen visszaüt az Oroszországot büntetni kívánó EU szankciós politikája, amire máris reagál Moszkva: India, Kína, Délkelet-Ázsia felé keres és talál új piacot energiahordozóinak. Alakul ráutaltságunk amerikai palagázra, amelyet nem a kicsinyke Balti-tengeren vagy szintén nem nagy kelet-európai országokon kell átjuttatni, hanem az Atlanti-óceánon. Most kezdenek észbe kapni a németek, hogy talán nem kellett volna leállítani atomerőműveiket, a „sötétzöldek” nyomására, mert óriásit nőttek háztartási energiaáraik (tavalytól idén márciusra 22 százalékkal, és márciusban további negyvennel), már a legnagyobbak az EU-ban, míg nálunk a legkisebbek, Paksnak köszönhetően.

Bizarr kísérőjelensége az általános válságnak, hogy a megugrott gázárak miatt veszélybe került a napelemek speciális üvegének előállítása, éppen mikor megújuló napenergiával is szeretnék kiváltani a fosszilis tüzelőanyagokat.

Hogyan készítik fel magas életszínvonalhoz szokott népüket Nyugat-Európa megriadt országai az új kihívások kezelésére? Felvilágosító műsorokban kisfilmekben osztogatnak takarékossági tanácsokat: felhívták a hollandok figyelmét, hogy ne zuhanyozzanak öt percnél tovább, a franciákat megkérték, hogy ne egyszerre használják mosó- és mosogatógépüket, és jól osszák be a többi fogyasztó használatát is. Mivel a gallok elsősorban elektromos árammal fűtenek, javasolták nekik, hogy csak 16-17 fokra temperálják lakásukat, amikor nem tartózkodnak otthon.

Bármily furcsán hatnak ezek a takarékossági intézkedések, nyilvánvaló, hogy jelentős változásokra van szükség fogyasztói viselkedésünkben. Kutatóintézetek, gazdasági elemzők kiszámolták, hogy ha valamennyi háztartás egy Celsius fokkal lejjebb állítaná lakásfűtését, évente tízmilliárd köbméter földgáz behozatalát lehetne megspórolni Nyugat-Európába, ami kiváltana egyhavi importot Oroszországból. Az autópályák sebességlimitjének 10 km/órás csökkentése 15 százalékkal mérsékelhetné országok benzin- és gázolaj-fogyasztását. További lehetőségre is rámutattak: vasárnaponként a városi autózás tiltásával földrészünk megtakaríthatná az orosz olajimport ötödét.

Egyébként is ajánlatos visszafogni az autóhasználatot. Remek közösségi közlekedésű városokból nem kötelező kiköltözni lakóparkokba, kétautós életmódra kényszerülve. És, ha már saját kocsi, ne feltétlenül prémiumautó legyen, hanem talán megfelelne egy kiskocsi is. Általában pedig tessék átszokni kulturált, kényelmes, pontosan járó vonatra, villamosra, buszra, és amennyire csak lehet, otthonról dolgozni. Persze tudjuk, hogy leglassabban, legnehezebben az emberi tudat változik. Nehéz leszokni a jóról. Pedig muszáj megváltoztatni szemléletünket, viselkedésünket, tehetjük kikényszerítetten, hirtelen, vagy pedig önként, fokozatosan.

Milyen stratégiát dolgozhat ki egy felelősen gondolkodó család? Csak az biztos, hogy semmi sem biztos. Ki látta előre a világjárványt, ellátási láncok összeomlását, az ukrán háborút? Senki, de a szemünk előtt rajzolódnak ki egyéb válságjelenségek: a túlnépesedés, következményeként a migráció, az éghajlatváltozás, hatására az élelmiszerek megdrágulása, helyi és nagyobb konfliktusok. Megszokott és megszeretett világunk elmúlóban van. Reagálhatunk úgy, mint a késő római birodalom patríciusai, akik nem akarták észrevenni, hogy fenik a csatabárdot az Alpokon túl a vandálok, csak dőzsöltek, és egykettőre eltűntek a történelem színpadáról. Vagy pedig válaszolhatunk intelligensen, apáink, nagyapáink példájára visszavéve energia- és árufogyasztásunkból, hogy gyerekeink, unokáink is kaphassanak valamit abból, ami nekünk jutott.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..