Mercedes-Benz EQ

Gyártósorról a sajtónapra 4 nap alatt: az új Mercedes-Benz EQB

2022.02.21.

Rekordsebességgel állították a sajtó elé a kecskeméti gyár legújabb büszkeségét.

A Mercedes-Benz Hungária Kft. budai hegyvidéken tartotta 2022 első sajtónapját, amelyet idén már nehéz lesz attrakcióban túlszárnyalni, hiszen a magyar járműgyártás egyik mérföldkövét sikerült bemutatni. A sajtó képviselői a világon elsőként láthatták testközelből, sőt vezethették is az új EQB-osztály négy példányát.

Február 12-én indult a gyártás

A kecskeméti Mercedes-Benz gyárban a 2021-es év 12 hónapja alatt sikerült véghez vinni az EQB-osztály gyártásának felépítést. Ebben az időben nem csak az új 17.000 m2-es új üzemegység kialakítása van benne, de a tesztgyártás és az összesen 400.000 km-t felölelő éles tesztüzem is, sőt, az engedélyek beszerzése is sikerült ennyi idő alatt.

Így 2022. február 12-én elindulhatott a szériagyártás, amelynek első darabjai azonnal a vizsgaállomásokra indultak, hogy február 16-án, a sajtónapon már teljes valójukban mutatkozhassanak be az újságíroknak. Az általam tesztelt EQB 350 4matic-ban mindössze 48 km volt a futásteljesítmény.

De ne szaladjunk ennyire előre, lássuk előbb a főbb tudnivalókat.

Új ügyvezető a Mercedes-Benz Hungária Kft. élén

Fabiola Attorri asszony a tavalyi év végén vette át a hazai importőr cég vezetését. Rövid bevezetőjében elmondta, hogy rendkívül büszkék az első hazai gyártású, teljesen elektromos meghajtású járművének debütálására, jó kezdete ez egy új esztendőnek.

Egyébként az EQA-osztály után az EQB a második teljesen elektromos járműve a kompakt szegmensben a Mercedes-nek, így már összesen 5 modell (EQA, EQB, EQC, EQS és EQV) képviselei az EV flottát a gyártónál, látható tehát, hogy a Mercedes-Benz elektromos stratégiája kezdetét vette.

A Mercedes piaci számai

Hesz Tamás kereskedelmi- és marketing igazgató kiemelte, hogy bár a Mercedes-t sem kerülhették el a tavalyi év negatív piaci hatásai, ennek ellenére a 2021-es esztendőben 5.468 auót értékesítettek, ami egyrészt rekordot jelent a cég életében, másrészt így a hatodik egymát követő évben lett piacvezető a Mercedes, a három német prémium autógyártó versenyében.

Az eladott járművek felét a SUV szegmens tette ki. Növekedett a tisztán elektromos és tölthető hibrid hajtáslánccal rendelkező járművek részaránya is. Míg 2020-ban minden 4. eladott jármű rendelkezett villanymotorral (is), addig 2021-ben már 28%-os részarányt képviseltek ezek a járművek.

Részletek az EQB-ről

Ferencsik Mihály termékmenedzser kezdte az új modell részleteinek bemutatását. Megtudtuk, hogy bár a globális piacra kizárólag Kecskemétről érkeznek majd az EQB modellek, a kínai kereslet kielégítésére Pekingben is gyártják a modellt.

Az akkumulátorok gyártását a német cég teljesen a saját kezébe vette. Saját gyártókapacitásának egy németországi (Kamenz) és egy lengyelországi (Jawor) gyáregységében készülnek az EQB 66,5 kWh-ás energiatárolói.

A Mercedes Electric Veghicle Architechture (EVA) 1.5 platformjára épülő kompakt jármű a sikeres GLB-osztály formáját örökölte, de ahhoz képes kisebb légellenállási tényezővel rendelkezik, valamint az elektromos hajtáslánc követelte új technolgia megoldások is helyet kaptak, mint például a menetszelet a megfelelő irányba terelő vezérelhető lamellarendszer (intelligens zsalulemez), vagy a többlet hangszigetelések, illetve az új, speciális kialakítású klímakompresszor, amely még csendesebb üzemet biztosít a járműnek.

Ami a dizájnt illeti, az EQ-sorozat elmaradhatatlan eleme, az egy darabból álló orr-rész, a black-panel természetesen itt is megtalálható. Az ajtók alsó része jótékonyan takarja a szennyeződés elől a jármű küszöbrészeit, így a ki- és beszállás közben nem koszolja össze a ruhát az autót. A keréktárcsák 18 és 20 coll között választhatók és új kialakításokat, színezéseket is találunk a kínálatban.

Az utastér kialakításában a különálló kijelzők mellett az opcionális rózsa-arany színű szellőzőfúvókák és LED háttérvilágítással rendelkező dekorációs elem teszi egyedivé és otthonossá a megjelenést.

A csomagtér az ötüléses verzióban alaphelyzetben 465 literes, a hátsó üléssor lehajtásával pedig 1.710 literes lehet, a hétüléses verzióban ugyanezek a mutatók 465/1.620 liter. A 2. üléssor a helykínálat bővítésére 14 cm-rel mozgatható a jármű hossztengelye mentén.

Háromféle felszereltség és az Edition 1

Alapkivitelben Progressive névre hallgat az EQB és szeriafelszereltségkétn jár hozzá a LED fényszóró, amely elöl-hátul fényívvel egészül ki, a navigáció és MBUX fedélzeti rendszer, ez utóbbi természetes hallgat a „Hey, Mercedes!” hívószóra.

A következő szint az Electric Art Line felszereltség, amely az előző szintet új keréktárcsa dizájnnal, rózsa-arany motívumokkat – még az egyik slusszkulcs is ilyen színben pompázik – és különleges, 100%ban újrahasznosított anyagokból készülő üléskárpitok egészíti ki.

Nincs Mercedes AMG-line felszereltség nélkül. Az új EQB-osztályban ez módosított lökhárítókat jelent, amely elöl az AMG stílus védjegyévé vált „Jet Wing” dizájnnal és dupla pálca betétekkel operál, hátul pedig a diffúzort imitáló alsó kialakítást jelenti. A belső tér sem marad érintetlenül, az AMG-Line félig műbőr félig pedig mikroszálas kárpitból álló kombinációja jelenik meg az üléseken.

A modellbevezetés első évében elérhető lesz az Edition 1 kivitel, melynek alapján az AMG-Line képezi, de egyedi keréktárcsa formák és színek jellemzik, illetve a belső szürke színű kárpitozás kék varrásokat kap, amelyek a szőnyegbetéteken és a kormánybőr varrásán is visszaköszönnek.

Technikai részletek

Az EQB akkumulátora 66,5 kWh kapacitású, amellyel az autó hatótávolsága 395-419 kilométer is lehet. A 469 kilogram tömegű, kétszintes kialakítású (double-decker) akkumulátor 5 modulja összesen 300 cellát tartalmaz, amelyre a gyártó 8 év, vagy 160.000 km garanciát vállal.

A váltakozó áramú töltési lehetőségek mellett DC töltővel akár 100 kW töltési teljesítmény felvételére is képes az autó, így 10-ről 80 %-ra 32 perc alatt tölthető a tároló.

A hajtásról két motor gondoskodik. Az első tengelyen található aszinkron motor tulajdonképpen egy komplett egység, amely magában foglalja a fokozatválasztót (hátramenet), a differenciálművet, a vezérlő elektronikát, valamint a hűtésért felelős rendszert is.

A hátsó tengely szinkronmotorja felelős az alapvetően hátsókerék-hajtásra tervezett haladásért. A tengelyek között mechanikai kapcsolat nincs, csak az elektronikán múlik, hogy mikor, melyik erőforrás, milyen intenzitással száll be a hajtásba, ezt másodpercenként akár százszor is képes módosítani az EQB.

A modell a legfejlettebb rekuperációs rendszerrel rendelkezik, amely a „váltó” DAUTO programjában figyelembe veszi a beprogramozott úti cél és útvonal mellett a domborzati viszonyokat, az időjárási körülményeket és az útvonalon található töltőállomásokat, természetesen azok kapacitásával együtt.

Az EQB tulajdonosok kedvezményes töltési programban vehetnek részt, de ennek részleteit még nem tárták a nyilvánosság elé.

1 óra az EQB társaságában

A vírushelyzet miatt több turnusban érkeztek a kollégák, hogy minél kisebb létszámú csapatok legyen egyszerre jelen. Páronként egy-egy órát kaptunk tesztelésre és fényképezésre. Az én páromnak idő előtt el kellett mennie, ezért egyedül vágtam neki a próbakörnek.

Az első amit magamban feljegyeztem az az EQB zajszintje volt, ami tulajdonképpen egy nemlétező fogalom. Egy ekkora kasztiban ilyen csendesen utazni szinte lehetetlen és mégis lehetséges. Az összesen 292 lóerős motorpár legnagyobb nyomatéka 520 Nm, amivel az autó olyan magabiztos dinamikát biztosít, hogy az már szinte túlzás.

Az összkerékmeghajtásnak köszönhetően mindezt emelkedőn, kanyarban és ezek kombinációjában is hozza az EQB. A kocsi végsebessége egyébként 160 km/óra, de ezt nyilvánvalóan nem teszteltük.

A kocsi vezethetősége minden igényt kielégít. A 4.684 cm hosszú kasztni nem kelti óriáskocsi benyomását. Könnyen manőverezhető, a parkolást az ultrahangos rendszer és a kamerák is segítik. Az EQB mozgása finom, nincsenek rángatások. Az egész dinamikai hangolás egyszerre sportos és elegáns. A vonó- vagy éppen a rekuperációs fékezőerő mindig gyorsan, de fokozatosan épül fel, a márkához abszolút méltó módon.

Az EQB300 4matic 23,5 millió, a 350 4matic 24,5 millió forintról indul a konfigurátorban, ez az összeg persze a csomagok és extrák pipálgatásával jócskán emelhető.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.18
Egy turisztikailag népszerű település igyekszik minél nagyobb, akár idényjellegű forrásokat bevonni....
2022.08.18
Két motoros életét vesztette Parádsasvár közelében. Teljes útlezárás mellett tart a helyszínelés. ..
2022.08.18
Egy Ifo-tanulmány szerint különösen az autógyártók és a gépipar szenvednének súlyos károkat, ha....
2022.08.18
Egy korszak a végéhez közeledik, több új elektromos és hibrid személygépkocsit adtak el idén, mint....
2022.08.18
Valamikor a 80-as években tartalékosként behívót kaptam egy katonai továbbképzésre. A behívó....
2022.08.18
Az eset Angliában történt ugyan, de a baleset megdöbbentő. A felvételt az Origo szúrta ki. ..
2022.08.18
Megkapták idei első éles riasztásukat a balti légteret védő magyar Gripenek - közölte a honvédelmi....
2022.08.18
- A vasútnál megrendelt 375 új jegykiadó automata több mint 80 százaléka, 324 darab már üzemel, a....
2022.08.18
Az elektromos kishaszonjárművek térnyerése jóval lassabb folyamat, mint a személygépjárművek....
2022.08.18
A közúti közlekedés biztonságát, folyamatosságát befolyásoló eseményekről rendszeresen ad hírt a....